Ska du meta stor ruda så tror jag du tjänar på att spendera lite tid vid en het sjö och bara titta efter rudan. Det du ska kolla efter är vajande vasstrån, rudan går nämligen och "betar" efter vassen och går ofta in i vassen så den skakar och böjs. Har du turen att hitta på en sjö där du vet det finns ruda så kan du köra ett par nätter med majs, maggot eller bloodworms på kroken. Ger det ingenting så måste du lära fisken att äta vad du tänker fiska med. En massiv mäskkampanj är alltså ett hett tips. Vissa ställen behövs inte alls mäskas upp medans andra vatten kan behövas mäskas i fler veckor (månader) En bra sak man kan göra är att hugga upp en öppning i rätt så tjock vass och sen fiska där. Men hugg inte hela vägen ut för då kommer lätt mörten och gäddan in på mäskplatsen och det vill man ju inte. Fiska med så lätt tackel som är möjligt och var inte rädd att fiska grunt. Mitt PB fick jag på kanske 70cm djup.. Lycka till!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Rudamete
Collapse
X
-
Jens, din filur......hur går det föresten med er mäskkampanj?!Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se
Kommentera
-
Jodå, det går hyfsatt. Vi ska testa att meta där så fort jag har kommit hem från Arvikafestivalen. Men jag har sett fisk alldeles intill mäskplatsen. Det ska bli spännande att se, det är bara att hoppas att det kommer lite regn, vattennivån har ju krypit ner ganska mkt, så det börjar bli oroende väckande grunt på platsen. Vore lite synd om vattnet försvann där, med tanke på hur mkt tid och mäsk vi lagt på platsen.
Kommentera
-
För mig tog det 4 säsonger av sutarmete på en plats i skärgården innan rudorna började simma in på mäskplatsen... Kör alltid så tunn tafs och så liten krok som är möjligt med tanke på vegetation och storlek på rudor."A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709
Kommentera
-
här får ni all info ni behöver veta om ruda: vid 14 grader leker den, trivseltempen är över 20 grader, men redan vid 15-16 grader är de aktiva, mitt på dagen så nappar småfisk på 0,5 - 3 hektos rudor, på mornana nappar fiskar på över 5 hekto fram till kl: 8.00 och från och med kl.21.00 till 04,00 nappar kilofiskar för fullt, det bästa agnet är deg, maggot och mask.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Rudan5 Visa inlägghär får ni all info ni behöver veta om ruda: vid 14 grader leker den, trivseltempen är över 20 grader, men redan vid 15-16 grader är de aktiva, mitt på dagen så nappar småfisk på 0,5 - 3 hektos rudor, på mornana nappar fiskar på över 5 hekto fram till kl: 8.00 och från och med kl.21.00 till 04,00 nappar kilofiskar för fullt, det bästa agnet är deg, maggot och mask.Keep talking about me, You are just making me famous..
MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
www.Sk-fiskpinnen.com
Kommentera
-
Du har "bra" koll med tanke på vad du själv har tagit för rudor..Keep talking about me, You are just making me famous..
MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
www.Sk-fiskpinnen.com
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Rudan5 Visa inlägghär får ni all info ni behöver veta om ruda: vid 14 grader leker den, trivseltempen är över 20 grader, men redan vid 15-16 grader är de aktiva, mitt på dagen så nappar småfisk på 0,5 - 3 hektos rudor, på mornana nappar fiskar på över 5 hekto fram till kl: 8.00 och från och med kl.21.00 till 04,00 nappar kilofiskar för fullt, det bästa agnet är deg, maggot och mask.
Dessutom påståendet "här får ni all info ni behöver veta om ruda"... hmmm om denna info räcker kommer alla som läser den få reg på ruda i år.
Kan du berätta mer om din fisketeknik (utrustning och riggar, flöten etc.)... det blir ju mer intressant läsning då.
Fiskar du någon annanstans än pölen du så ofta hänvisar till?sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)Äntligen en lite större fisk. Har ni fått några större sutare på kroken i år?1 Foto
-
Kanal: Mete - Allmänt
2025-05-17, 12:24 -
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)av -martin-Nån söderut som metar fortfarande så här på hösten? ^_^
Har tre st prototypflöten om någon vill...1 Foto-
2024-10-20, 14:20 -
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)av -martin-Blev en harr ikväll och permiärtestade centerpinrullen, en gammal rulle (sovjetisk tillverkad 1985 )...1 Foto
-
2024-08-14, 19:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
|
29 svar
4 984 visningar
0 gillar