Gösfiske med Sink & Draw - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gösfiske med Sink & Draw

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gösfiske med Sink & Draw

Har haft lite funderingar på att prova på lite sink & draw...

Har hört att det skall vara väldigt effektivt!

Det betyder väl att man typ " jiggar " en löja eller mört... Men hur riggar man upp för det på ett bra sätt?

Tack på förhand för alla svar.

Här är en bild på sink&draw ifrån FFA
    Bifogade filer
    För det sista som överger fiskeren är ju hoppet!

Kommentera

Tack Kurre...

Kommentera

Tjenare,
        Jag fiskar mkt med metoden och tänkte ge dig lite tips.

1. Basic Metoden. Du gör ett pater noster tackel, 10-20 cm sänkes tafs, 50-100cm kroktafs. Vevar eller lyfter in tacklet med långa stopp.

2. Utvecklad metod för bottennapps benägna bottnar och/eller strömmande vattendrag. Sänket göres av en pianotråd som du sätter dit ett ex. spolbly på mitten. ca 30cm lång. Tafsen gör du av ex. 50cm 0,35-0.40 nylon trär på en flytkula (lagom dimensionerad för betet och strömmen osv.) knyter i ett lekande som du sätter en 25-30 cm smidig tafs på som är apterad med en enkelkrok i fram och en trekrok i bak, kroka betesfisken i läppen och i ryggen så båda krokarna blir lite bärande så håller en fisk många kast. Detta tackel sätter man "aldrig" i botten och den krokade betesfisken vid invevning håller sig på ca 30-80cm ovan botten.

Beta med den fisk du har, löjja, mört, abborre osv. fungerar även kanon med mask på abborre.
        Tacklena ovan är för gädda och gös, för abborre gör man det lite nättare och en enkeltkrok räcker allt som oftast i läppen på den minder betesfisken.
        Hoppas du hajjar, annars ére bra å mejla mig så besvarar jag funderingar osv. så gott jag kan!
        Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
        Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
        Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

funkar det bra på gädda? kan kanske vara nåt för en sumpsjö här i närheten
          my precious....

Kommentera

Push-up: Kör ni bara med levande bete eller fungerar döda mörtar också?
            www.norpan.se

Kommentera

Levande fungerar bäst, den jobbar och rör sig av sig själv. Men efter flertalet kast dör betesfisken och oftast fiskar jag till den går sönder och då fiskas den oftast död ganska länge. En död fisk som lyfts från botten och dalar nedåt är hypereffektivt.

Fästa fisken i läppen fungerar bra, men om du tar och fäster den främre kroken genom dess näsborrar sitter betet kvar ännu längre.

Krokstorlekar för gös och abborre, 6-8 och för gädda 4-6.

Henrik L, fungerar på allt som äter fisk, kolla mitt lilla kollage på bildsidan för gös. Förra året fick polarn en ål när vi vid fikapaus lät grejjerna liga kvar på botten.

För att fånga betesfisk rekomenderas Kastnät, när de kom till sverige förra sommaren revolutionerades fisket med levande bete. Har aldrig, aldrig varit med om bättre betesfångst redskap. Köp ett, du kommer aldrig ångra dig!

Kommentera

Push-up: Skönt med någon som verkligen tar sig tid att svara och ge tips! Det här ska testas ute på Mälaren i sommar.

Har förresten beställt karpspöt från FishIt.com som du tipsade om..

Jo förresten.. kör ni med flätlina?
                www.norpan.se

Kommentera

Tackar och bockar
                  Kul att du beställt karpspöna.
                  Vid sink&draw kör vi med flätlina. Kan vara jobbigt på vissa ställen, extrema branter, steniga, musslor eller liknande vassa bottnar då flätlinan inte är bra mot nötning. Är det så, skarvar jag på 1-2m 0,35 monolina.
                  Lycka till i sommar, med löjja på kroken kommer du få helskojj.

Kommentera

Har kört hel del sink and draw med framgång...!!!! Öring 4,5kg och ett 10-tal gäddor över 5kg med en topp på 7,5kg... Jävligt skoj fiske..!!!!!! Fiskar på samma sätt som du beskrev men det där med flytkula lät intressant.. Vad är det för slags kula och finns dem i vanliga välsorterade fiskebutiker? Tack i förhand

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
                    656 svar
                    49 522 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg efc__
                    av efc__

Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
                    17 svar
                    1 822 visningar