Meta bäcköring ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Meta bäcköring ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

varför heter den då bäcköring och varför kan den inte bli lika stor?
    är de för den drar sig till bäckar?

Kommentera

Bäcköringens habitat (levnadsområde, revir) är bäcken och den lilla ån. Den lämnar inte sitt habitat för att leka så som öringar i sjöar eller längs kusten gör.

Bäcken är en plats med begränsad födotillgång och därtill kan vattenståndet stundtals bli mycket lågt. Det främjar inte en hög tillväxt. Bäcköringar kan mycket väl nå vikter över kilot men redan storlekar runt 5hg kan vara absolut toppvikt för det enskilda specifika habitatet.

Kusten erbjuder mest föda för öringen men också mest faror och även påfrestningar i samband med att den skall gå upp i sötvatten för att leka. Öringarna i älvar eller sjöar slipper omställningen till sötvatten men å andra sidan är näringstillgången något mindre varierad och stundtals begränsad.

Tar du en bäcköring och flyttar den till en näringsrik tjärn kommer den att snabbt växa till sig.
      Senast ändrad av BeBest; 2009-08-23, 21:38.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Aldrig roligt att vara en tråkmåns, men tänk på att bäcköringen oftast lever i små vatten med små bestånd(oftast). Därför är det lämpligt att vara rädd om dom. Och om du skall fiska i Kilsbergen så är det ju ganska bra om du har tillstånd av markägaren, man vill ju inte tjuvfiska.
        Även om det smyger omkring grönklädda figurer uppe i bergen så tror jag inte att många av dom har rätt att fiska där.
        Med en schysst Bonk, kan man slå världen med häpnad.

Kommentera

tja jag har hittat en bäck med becköring inte så långt här i från jag undrar finns det något bättre att meta med en mask?

jag älskar att fiska i havet
          jag gillar okså att fiska i sjöar och åar

Kommentera

Jag har fiskat väldigt mycket bäcköring, ända sen jag var tio år.

Fiskemetoden och betet har varierat beroende på hur bäcken/ån ser ut.

Om man kan komma åt bra och djupet på vattnet är tillräckligt samt att det är fritt från grenar/rötter känner jag att det fungerat bäst med små spinnare.

Är det däremot mycket grunt och bara småställen som är fria från grenar/rötter så har mete med mask fungerat lika bra.

Andra beten tycker jag faktiskt inte har fungerat lika bra som mask och spinnare.

Kommentera

Ursprungligen postat av gabriel fiskar i hav Visa inlägg
              tja jag har hittat en bäck med becköring inte så långt här i från jag undrar finns det något bättre att meta med en mask?
              Maggot, insektslarver överhuvudtaget, flugfiskeflugor, små jiggar. Just nu är öringen i strömmande vatten (älv, å, bäck) fredad för lek.

Kommentera

Ursprungligen postat av Danie Visa inlägg
                jo de borde det nog göra ska testa sen kommer svaret=)
                ingen som vet nått bra ställe att fiska bäcköring runt örebro-län?
                jag har flera bra fiskeställen för bäcköring i örebro-län. jag har fiskat mycket bäcköring på dessa ställen. och de har gått bra o ajg har fått mycket. en del riktigt stora. men dom ställen är mina och jag tänker inte avslöja dom
                för jag vill inte ha massa folk springa på min fina favoritställen.

men ett gott tips kan du få.
                titta lite på kartor och åk ut med bil o leta lite runt i kring kilsbergen
                men va rädd om ställena och fiska inte ut bestånden.
                mvh

Kommentera

brukar meta bäcköring använder 3 m spö eller kastmete 3 kg lina size 12 krok (aborrekrok), sänken
                  och mindre mask. fiskar i mindre å eller bäck.

Kommentera

För smygmetet längs bäckar använder jag ett 4m tele och toppknuten lina.
                    På spöet har jag lindat fast en enkel revvinda. Jag har använt mycket eltejp till det för att kunna använda den som krokfäste.
                    Spöet har en annorlunda finess. Spödelarna är helt raka rör. Det gör att spöets längd kan varieras helt efter omständigheterna från ca ca 1,5 m till 4m.. Ursprungligen var spöet avsett för haspelrulle men jag har plockat bort ringar och rullfäste. Eftersom spöringarna inte finns kvar har jag lagt ett varv eltejp för att förindra att spödelarna skjuts ihop helt- De utdragbara spödelarna har på ”ovansidan” fått en fluoriscerande röd markering. Det underlättar hanteringen av spöet när det är buskage ivägen och skumt ljus.
                    Linan är en ljus flätlina och en nylontafs. Den ljusa linan underlättar kontrollen av betet. Linorna förbinds med ett leke. Ett litet sänke på huvudlinan förhindrar att vinden fångar linan i onödan. Ett litet sänke kan ibland även behövas på nylontafsen. Kroken är en egentillverkad cirkelkrok. Utgångsmaterialet är en Kamasan B 983 #10.
                    Bifogade filer
                    Senast ändrad av BeBest; 2008-10-26, 20:04.

Kommentera

vet nån ett bra ställe nära enköping/bålsta där det finns bäcköring ??

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                      29 svar
                      4 963 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37