Ska jag ge upp? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ska jag ge upp?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
    Det är ju bara hypoteser nu som sagt, men när det är så kallt så kanske inte fisken gör av med lika mkt energi vid drillning. Vilket isåfall bör göra att den är piggare vid återutsättning. Sen är vattnet mer mättat på syre än på sommaren i allmänhet. Dock brukar de arterna som du skriver klara sig rätt bra i syrefattigt vatten.
    precis, samt att skadorna som uppkommer på slemskitet under behandlingen klarar sig mycket bättre under svala förhållandena, de blir inte parasitangripna på samma sätt, men nu menar jag inte att man ska lägga fisken i snön i 35 min och sen återutsätta den, extrem kyla är inte bra för nån, inte fisk heller.

Skulle nog säga att du har betydligt mkt bättre chanser att fånga sutare nu på många ställen, särskilt verkligen hårt fiskade vatten som antorpa. Nu sitter där inte en jäkel skulle jag tro, och blir det lite sol så kan det smälla till rejält. Vi var där i september en gång en gång om jag minns rätt, och då var det nästan nollgradigt på nätterna, men högg ändå, sen kan man ju också vara av den åsikten att om man fiskar vanliga sutare i klassen 1-2 kg i sjöar med bra bestånd har de flesta redan fiskat upp tillräckligt många sutare för denna säsongen och fiskar annat som börjar komma igtång nu istället. Generellt sett så är nog sutarfisket betydligt sämre nu i de flesta sjöarna.

En stor anledning är nog att fisken äter inte lika mkt nu för att matsmältningen tar längre tid, det betyder ju dock inte att sutarna slutat äta, fiskar är överlevare vars liv endast går ut på att äta, bajsa o fortplanta sig, så dom går inte direkt o känner "jag är tillräckligt tjock nu så jag klarar vintern, så jag slutar käka" dom slutar äta när förhållande inte tillåter mer. Sen tror jag inte man kan reta sutarna til hugg som en gädda, du kan ju ta en gädda med en stor fisk i halsen för att den har riktigt starka jaktinstinkter, men en sutare blir ju inte direkt sporrad eller stressad till hugg av majs eller boilies.
    Senast ändrad av Guest; 2007-09-25, 21:55.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
    656 svar
    49 514 visningar
    1 gilla
    Senaste inlägg efc__
    av efc__

Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
    17 svar
    1 821 visningar