Ursprungligen postat av Sg
Visa inlägg
Skulle nog säga att du har betydligt mkt bättre chanser att fånga sutare nu på många ställen, särskilt verkligen hårt fiskade vatten som antorpa. Nu sitter där inte en jäkel skulle jag tro, och blir det lite sol så kan det smälla till rejält. Vi var där i september en gång en gång om jag minns rätt, och då var det nästan nollgradigt på nätterna, men högg ändå, sen kan man ju också vara av den åsikten att om man fiskar vanliga sutare i klassen 1-2 kg i sjöar med bra bestånd har de flesta redan fiskat upp tillräckligt många sutare för denna säsongen och fiskar annat som börjar komma igtång nu istället. Generellt sett så är nog sutarfisket betydligt sämre nu i de flesta sjöarna.
En stor anledning är nog att fisken äter inte lika mkt nu för att matsmältningen tar längre tid, det betyder ju dock inte att sutarna slutat äta, fiskar är överlevare vars liv endast går ut på att äta, bajsa o fortplanta sig, så dom går inte direkt o känner "jag är tillräckligt tjock nu så jag klarar vintern, så jag slutar käka" dom slutar äta när förhållande inte tillåter mer. Sen tror jag inte man kan reta sutarna til hugg som en gädda, du kan ju ta en gädda med en stor fisk i halsen för att den har riktigt starka jaktinstinkter, men en sutare blir ju inte direkt sporrad eller stressad till hugg av majs eller boilies.
Kommentera