Handla på ebuy? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Handla på ebuy?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Handla på ebuy?

Hej,aldrig varit inne på forumet innan. Bara köpt o sålt grejor tidigare.
    Jag undrar hur det funkar att handla fiskegrejor från ebuy i England?
    Det går nog att göra en del fynd där om man har tålamod.
    Vad kan frakten kosta till Sverige?

Tack på förhand!
    Togge

Har handlat en del på ebay och jag tycker det funkar utmärkt. Om du vinner på högsta budet så skickar säljaren dig ett mail med den nödvändiga infon för betalning (pris+frakt m.m) Du bör ha ett paypal konto också då dom flesta vill ha betalt den vägen, säljaren får även ditt namn och adress automatiskt när du betalar via paypal. En multirulle från usa kostar ca 100-130:- i frakt och det brukar vara ungefär det samma från england.
    Senast ändrad av Pegu78; 2008-01-05, 18:41.

Kommentera

Ursprungligen postat av Tricast forever Visa inlägg
      Hej,aldrig varit inne på forumet innan. Bara köpt o sålt grejor tidigare.
      Jag undrar hur det funkar att handla fiskegrejor från ebuy i England?
      Det går nog att göra en del fynd där om man har tålamod.
      Vad kan frakten kosta till Sverige?

Tack på förhand!
      Togge
      Frakten är oftast billigare än varor som skickas inom sverige. Hur det går till kan man undra men men. Frakten är beroende på vad du beställer, som alltid. En säng, spö, tält osv kostar mer än rullar, larm osv. Beror också på hur säljaren väljer att skicka. Hur som helst blir det sällan mkt dyrare än frakt inom sverige och priserna går ju inte att slå.

För örigt heter det eBay och jag rekommenderar starkt ebay.co.uk och ebay.de för fiskesaker. De flesta fynden är de dock bara villiga att skicka inom UK, vilket är idiotiskt eftersom de får pengarna först i vilket fall och det är inte jobbigare då de måste gå till Royal Mail i vilket fall. De stänger ute ett stort antal köpare iaf, den saken är säker.

Du behöver inte ha tålamod alls, engelsmän verkar ha en stor tendens att va lite tackle tarts så det är oerhört många som hela tiden säljer sjukt bra grejjor för att kunna köpa det bästa/senaste. Mycket är i riktigt bra skick också.

Ett annat tips, kolla betyget på säljarna och se om det finns missnöjda köpare, och vad de isf var missnöjda med. Läs också noga igenom annonsen ang vad de säljer, då de kan använda bilder på mer komplett utrustning men t.ex endast säljer en spole som passar till en viss rulle osv.

Happy bidding

Kommentera

Ursprungligen postat av Rosa Pantern Visa inlägg
        Har handlat en del på ebay och jag tycker det funkar utmärkt. Om du vinner på högsta budet så skickar säljaren dig ett mail med den nödvändiga infon för betalning (pris+frakt m.m) Du bör ha ett paypal konto också då dom flesta vill ha betalt den vägen, säljaren får även ditt namn och adress automatiskt när du betalar via paypal. En multirulle från usa kostar ca 100-130:- i frakt och det brukar vara ungefär det samma från england.
        Handlar du saker på ebay från USA(utanför EU) kan du om du har otur få betala ((varan+frakt)*tull))*moms om varans värde är över 50 dollar(eller 500 kr - kommer inte riktigt ihåg). Säljaren måste skicka varan som gift för att det bara skall hamna på vara+frakt. Att den skickas som gift ger inga garantier på att den inte komma att tullas ändå och då kan varans värde avslöjas om det nu är tydligt att varan är värd mkt mer. Inom EU inga problem med något.

Kommentera

Man får tyvärr räkna med att man kan åka på tull om man köper utanför eu, även om man åker på tull så är det oftas grymt mycket billigare än i sverige om man handlar rullar, beten m.m. Jag vet när abu släppte revo stx i usa så köpte jag en via ebay och jag tror inte jag betalade mer än ca 1300:- med frakt. Vet att jag åkte på tull på en daiwa viento men det blev inte mer än 1600:- för rulle+frakt+tull.
          Man ska akta sig för att få sina saker skickade med fedex och liknande företag då dessa paket ofta fastnar i tullen, titta efter säljare som skickar med usps som nästan alltid slinker igenom tullen

Kommentera

Ursprungligen postat av Rosa Pantern Visa inlägg
            Man får tyvärr räkna med att man kan åka på tull om man köper utanför eu, även om man åker på tull så är det oftas grymt mycket billigare än i sverige om man handlar rullar, beten m.m. Jag vet när abu släppte revo stx i usa så köpte jag en via ebay och jag tror inte jag betalade mer än ca 1300:- med frakt. Vet att jag åkte på tull på en daiwa viento men det blev inte mer än 1600:- för rulle+frakt+tull.
            Man ska akta sig för att få sina saker skickade med fedex och liknande företag då dessa paket ofta fastnar i tullen, titta efter säljare som skickar med usps som nästan alltid slinker igenom tullen
            Min revo inshore och daiwa megaforce kom både genom utan tull, skickade men USPS precis som du sa. Som du också nämnde skulle rullarna ha blivit mkt billigare även med alla påslag, men så är inte alltid fallet, det jag ville påpeka

Kommentera

Tjäna igen,tack för alla svar! Ska nog testa eBuy.

Mvh Togge

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
              29 svar
              4 991 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Sundström76