Ursprungligen postat av Rassie
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Idens uppgång???
Collapse
X
-
Jag tror inte att iden vandrar ut i havet från de halländska åarna, iallafall inte i den utsträckning som i östersjön och södra öresund. Jag tror att vattnet är för salt för dem i kattegat och skagerak. Därför tror jag att dessa idar kan ses som synnerligen stationära. Men jag kanske har fel angående havsvandrandet hos iden på västkusten och i så fall är de väl där för att det är för kallt vatten i havet (på grund av osmos och sånt tjafs).
-
Mr Andersson1!Ursprungligen postat av Andersson1 Visa inläggMenar Läckeby, och jag vet att Lyckeby ligger innan Karlskrona och ån där heter lyckebyån.
Tyvärr så förstod jag inte ett skit vad du påpekade i dina inlägg?
om du menade att jag letade efter heta idvatten som folk snällt skulle dela med sig så har du fel! vem vet inte om läckeby, buratorps och ryssbyån t.ex?
det fanns inget sånt i min fråga om vart jag skulle fiska!
jag frågade bara snällt om det hade gått upp fisk, då det är aningen enklare att fråga runt än att åka 13-14 mil bara för att reka varje dag!
tack och hej leverfläck!
Växjö Specimenklubb!
Kommentera
-
Min erfarenhet är att i större åar brukar det finns kvar id hela året, stationära. Har dock ingen erfarenhet av västkuståarna. Men finns det tillräckligt med mat vekar det oftast finnas stationära bestånd också. Dock kan det vara så att de bara gör födosök i åarna och alltså inte är stationär.
Kommentera
-
Jaha, då gjorde man id premiär för året. Visserligen inte i något småländskt vatten utan i Segeå vid Malmö. Förhållandena verkade bra med stigande temperaturer de senaste dagarna, men det var rätt högt och strömt vatten som dessutomvar kallt (hade ingen termometer men skulle tippa på 4-5 grader). Såg en del id (möjligen braxnar) en bit ifrån mig som sprattlade runt i vassen men ingen ville hugga på mitt bete. Jag bestämde mig för att flytta en bit upp till ett fint bakvatten där jag har haft bra fiske på id och abborre förr (och där jag skulle kunna komma åt fisken jag såg i vassen bättre), jag skulle bara röja lite vass vid den nya fiskeplatsen. Efter ett tags röjande så kände jag hur hur det rann varm vätska ner för min vänstra handled, tittar på handen och upptäcker att det är blod. Efter lite lokalisering så finner jag källan till flödet. Vassen hade skurit upp ett cirka 5 centimeter långt och relativt djupt jack på vänstra handens pekfinger, hade ingen form av förband eller papper med mig så allt jag gjorde och rörde vid fägades rött och blev kletigt. Jag kände även av smärtan nu och eftersom jag inte kunde rengöra såret så hade jag ingen uppfattning av omfattningen, alltså om jag behövde sy. Så jag åkte hem.
Vad jag vill ha sagt med denna utsvävning är att det finns en del fisk i min å och att om inte fingret och vassen samarbetat på det mest irriterande sätt så kanske jag hade fått ett OK vårmete efter id då jag tyckte de verkade aktiva.
Kommentera
-
Svar nej Daniel, det du vill veta är när iden kommer upp i ån så du slipper åka i onödan.... glida in på en räkmacka kan man också kalla sådant fiske.
Och vem vet inte om Ryssby, Läckeby och Bruatorpsån som den heter, varför nämner ni inga andra kuståar som det går upp mycket id i? Sköldblom du vet om flera kuståar som du kan skriva ut.
SG du skriver att jag inte har något att tillföra tråden?? Jag har redan skrivit att det fångades id tidigare bla. en 2.7:a den 16:e, frågan är vad du tillför har du varit vid ån någon gång?
Kommentera
-
Eftersom dina inlägg endast går ut på att försöka förklara för oss andra att du inte gillar "lägesrapporteringar".Ursprungligen postat av Andersson1 Visa inläggSvar nej Daniel, det du vill veta är när iden kommer upp i ån så du slipper åka i onödan.... glida in på en räkmacka kan man också kalla sådant fiske.
Och vem vet inte om Ryssby, Läckeby och Bruatorpsån som den heter, varför nämner ni inga andra kuståar som det går upp mycket id i? Sköldblom du vet om flera kuståar som du kan skriva ut.
SG du skriver att jag inte har något att tillföra tråden?? Jag har redan skrivit att det fångades id tidigare bla. en 2.7:a den 16:e, frågan är vad du tillför har du varit vid ån någon gång?
Det är det enda detta handlar om. Och gillar du det inte kan du skapa en tråd om det där du kan diskutera vad andra tycker.
I denna tråden diskuteras när Iden tros stiga i åarna.
Nej, jag har inte varit i Läckeby tidigare, hade tänkt sticka dit förra året, men pga värmen blev leken tidigare än föregående år och jag och min fiskekamrat fick välja annat vatten.
Kommentera
-
Du verkar vara en otroligt dryg person. Tillförde det inlägget något överhuvudtaget? Ungefär lika lite som dina senare inlägg i denna tråden...Ursprungligen postat av Andersson1 Visa inläggHaha.... Rätt roligt och läsa vad vissa personer skriver.
Skippa attityden i fortsättningen tack.Senast ändrad av andrease; 2008-03-27, 17:25.varför nappar det aldrig?
Kommentera
-
Det man skriver på ett forum är ens eget ansikte utåt. Om folk dömmer dig för det du skriver är det något du förtjänar. Om du medvetet försöker lura folk till att sticka till ån vid "fel" tider eller om du bara gillar att jävlas eller skriver som du gör av någon annan annledning spelar ingen roll. Det är hur folk uppfattar det du skriver som bygger folks bild av hur du är.Ursprungligen postat av Andersson1 Visa inläggSG kanske för att jag inte tagit någon id på 2.7 i år..
Så är något av det jag skrivit sant eller har jag bara hittat på en massa skit för att lura eller inte lura folk att åka??
Lycka till med idfisket och till dig som skrev senaste inlägget döm inte folk som du inte träffat..
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)Äntligen en lite större fisk. Har ni fått några större sutare på kroken i år?1 Foto
-
Kanal: Mete - Allmänt
2025-05-17, 12:24 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
|
656 svar
49 156 visningar