Sutare i april - rapporter, tack! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sutare i april - rapporter, tack!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hmmm... Nu blir man ju sugen på riktigt!!
    Aldrig förr har en räkskalle låtit så delikat som när du beskriver hur den krasar i munnen på en guldfisk P-U

Men.... Först gädda ett tag till!
    *** I ain't here on Business, I'm only here for fun ***
    http://promisedland.blogg.se

Kommentera

Någon frågade om när sutaren nappar. Sutare kan man få dygnet runt, framför allt när det är kallare i vattnet. Men mina erfarenheter är dock att när det blir varmare i vattnet så är det morgon och skymning som funkar bäst. Då är det knappast något idé att fiska efter 09.00 på morgonen och före 19.30 på kvällen. När det är kolmörkt är det också oftast ganska så dött.

Jag har mest fiskat i humusrika mörka Smålänska sjöar. Det kan finnas lokala avvikelser. Någon annan som har annorlunda erfarenheter?
      Mete framför allt!
      www.Metetorget.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Push-Up Visa inlägg
        Skit i allt som har med små particklar att göra, jag mäskar med hela vetekorn och majs. Rör runt på botten å kör på...... skönt att slippa småtjafset.
        Fiskedagen har jag preppade korn som legat i blöt med socker, liquid pellet, extrakt eller blodmjöl, beror på vad jag har hemma. Allt fungerar, sutaren är fan inte kräsen!
        Testa hela skallen utan kropp, det krasar härligt i sutarmunnen!
        Vilka partiklar är mkt mindre än vetekorn ?

Kommentera

Ursprungligen postat av benste Visa inlägg
          Någon frågade om när sutaren nappar. Sutare kan man få dygnet runt, framför allt när det är kallare i vattnet. Men mina erfarenheter är dock att när det blir varmare i vattnet så är det morgon och skymning som funkar bäst. Då är det knappast något idé att fiska efter 09.00 på morgonen och före 19.30 på kvällen. När det är kolmörkt är det också oftast ganska så dött.

Jag har mest fiskat i humusrika mörka Smålänska sjöar. Det kan finnas lokala avvikelser. Någon annan som har annorlunda erfarenheter?
          Jo jag får nog hålla med om att det tidigt på sässongen hugger dygnet runt. Annars är som du säger kväll till morgon som är hetast. Sen beror det ju såklart hur mkt fisk det finns i sjön med.

Är sjön helt knökad med sutare är ju chanserna högre att det hugger även på dagen.

Förmäskning tror jag är som effektivast på våren av någon annledning.

Kommentera

Benste: Jag har inte riktigt samma erfareheter som dig, de har alltid nappat bäst under kvällen fram tillmidnatt från ca 17.00-24.00 anledningen till detta tror jag är att vattnet är som varmast då eftersom det har värmts upp hela dagen. Detta gäller dock när det är kallare i vattnet, när det blir varmare så brukar gryningen vara lite lite hetare än skymningen, men det kan variera lite från vatten till vatten.
            Angående förmäskning så tror jag det inte har så stor vik när det är kallare i vattnet, visst det är aldrig fel o släng ut lite boilies och partiklar men det är viktigare och fiska på rätt ställe....Bedriver mestadels mitt sutarfiske med bolt-fiske, framförallt med bolies och majs eftersom det sitter bra på kroken, dom flesta beten funkar bra sutaren är som sagt inte kräsen,men fruktiga boilies/popups funkar alltid bra på det tidiga sutarfisket....Ju mer grejor du kan slänga i ditt mäsk detsto bättre blir det, tänkt bara på att ta det lungt med oljor och feta pellets typ Trout pellets eftesom dom har svårt att smälta dom!

Kommentera

Ursprungligen postat av Push-Up Visa inlägg
              Skit i allt som har med små particklar att göra, jag mäskar med hela vetekorn och majs. Rör runt på botten å kör på...... skönt att slippa småtjafset.
              Fiskedagen har jag preppade korn som legat i blöt med socker, liquid pellet, extrakt eller blodmjöl, beror på vad jag har hemma. Allt fungerar, sutaren är fan inte kräsen!
              Testa hela skallen utan kropp, det krasar härligt i sutarmunnen!
              Antar att du menar mäsk med "småpartiklar".

Tänkte mäska med röda linser (smaksatta med sweetcorn) och majs. Mäsket ska främst vara till för att binda partiklarna och skapa moln.

Sedan blir det loosefeeding för hela slanten - en näve efter varje större fisk.
              Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2008-04-22, 15:56.
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av N-R-G Visa inlägg
                Benste: Jag har inte riktigt samma erfareheter som dig, de har alltid nappat bäst under kvällen fram tillmidnatt från ca 17.00-24.00 anledningen till detta tror jag är att vattnet är som varmast då eftersom det har värmts upp hela dagen. Detta gäller dock när det är kallare i vattnet, när det blir varmare så brukar gryningen vara lite lite hetare än skymningen, men det kan variera lite från vatten till vatten.
                Angående förmäskning så tror jag det inte har så stor vik när det är kallare i vattnet, visst det är aldrig fel o släng ut lite boilies och partiklar men det är viktigare och fiska på rätt ställe....Bedriver mestadels mitt sutarfiske med bolt-fiske, framförallt med bolies och majs eftersom det sitter bra på kroken, dom flesta beten funkar bra sutaren är som sagt inte kräsen,men fruktiga boilies/popups funkar alltid bra på det tidiga sutarfisket....Ju mer grejor du kan slänga i ditt mäsk detsto bättre blir det, tänkt bara på att ta det lungt med oljor och feta pellets typ Trout pellets eftesom dom har svårt att smälta dom!
                instämmer

Kommentera

Minusgrade på natten...

Vädret verkar svänga med många grader celsius i STHLM för tillfället. Vad sägs om sen natt/norgon: -2, eftermiddag: +15. Kväll/tidig natt:+7.

Jag antar att morgonen inte lär vara den hetaste tiden just nu.

Vattentempen är ju viktigast men visst måste -2 påverka vattnet i en relativt liten sjö?
                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Tänk på att nu när det är så tidigt, om ni inte fiskar på förmäskad plats, följ vinden. Se till att fiska de grunda vikarna där det varma ytvattnet blåser in.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                      Vädret verkar svänga med många grader celsius i STHLM för tillfället. Vad sägs om sen natt/norgon: -2, eftermiddag: +15. Kväll/tidig natt:+7.

Jag antar att morgonen inte lär vara den hetaste tiden just nu.

Vattentempen är ju viktigast men visst måste -2 påverka vattnet i en relativt liten sjö?
                      Är du i Stockholm? Tillfälligt eller permanent?
                      Mete framför allt!
                      www.Metetorget.com

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
                      656 svar
                      49 497 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg efc__
                      av efc__

Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
                      17 svar
                      1 819 visningar