Polarn fick en 4+ på aborrfile.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Lakmete - brist på bete!
Collapse
X
-
Vad jag har upplevt så är färskt dagsfångat bete alltid bäst. Det högst rankade betet i mina hemtrakter är gärs, tätt följt av abborre. Men detta verkar variera lite beroende på var i sverige man befinner sig, i värmland t.ex. fiskas de väldigt mkt med nors. Tror i regel att bästa betet är det som laken är mest van att äta.
Sen finns det ju en hel del köpebeten som helt klart fungerar, strömming, räka, makrill, regnbåge m.m. har även hört talas om en 4kgs tagen på falukorv
Kommentera
-
Du tänker på smittorisken...Ursprungligen postat av Morta Visa inläggÄr det reko o fiska med strömming då? Huvudsaken är väl att det luktar gott, om jag fattat det rätt?
Edit: förtydligande, alltså, har hört så mycket om att flyta fisk mellan vatten inte är ok, och strömmingen är föga fiskad i sötvattensån jag ska fiska i...
Vad jag förstått så handlar detta förbud uteslutande om levande/död betesfisk som flyttas mellan två vatten.
Sill, makrill och räka (den sistnämnda är ju dessutom kokt) har jag aldrig sett innefattas i detta förbud. Inte heller mask ; )sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
Strömming (finns på "Ica") till första laken, sen fram med kniven och karva en bit till resterande. Allt enligt recept av lakkungen himself
[FONT="Fixedsys"][/FONT]
Kommentera
-
Prova att skära ut längre bitar ur laxkotletter som du köper färskt. Du får ut ca 4 bitar från varje kotlett, sitter riktigt bra på kroken och laken älskar det. Kanske dyrt i längden men som många andra så tog jag vad som fanns en gång när lakmetet lockade. På söndagar så finns det inte mycket att välja på i fiskdisken så det blev ett par kotletter den gången. Det ångrar jag inte, betet FÅNGAR LAKE.
Kommentera
-
Hej Mårten; Alfonso Romo, en av mina fiskekompisar från Mälarens 60-talsisar, brukade agna sina Lakepirkar (idag förbjudna ryckare) med illaluktande bläckfiskbitar. Själv hade jag en påse räkor från Hötorgshallen. De räkor jag skalade, som inte åkte direkt ner i magen, placerade jag bitar av på varje nyvässad krokspets. Det var gott om Lake förr i Mälaren under och runt omkring Nockebybron (gamla träbron).Ursprungligen postat av Morta Visa inläggOkej en fråga till de mer insatta. Vad ska man stta på kroken när man saknar bete för lakmete?
Var ut häromkvällen och metade med mörtbitar, men nu har jag ej tillgång till mörten, och här i norr är det riktigt trixigt att skaffa agn såhär års. Tips på vad jag kan KÖPA att meta med uppskattas duktigt. Hoppas på att fara redan idag.
One day spent fishing adds another day to your life!
Old Firehand
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)Äntligen en lite större fisk. Har ni fått några större sutare på kroken i år?1 Foto
-
Kanal: Mete - Allmänt
2025-05-17, 12:24 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
|
656 svar
48 772 visningar