Klassning av feeder/matchspön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Klassning av feeder/matchspön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Klassning av feeder/matchspön

Dessa förbaskade britter

Vi metare har mycket att tacka dem för men klassning av flöten och diverse spön borde de få "livstids halshuggning på vatten och bröd" för!

Trots alla års metande så ställer jag mig fortfarande frågan - vilken maximal tjocklek på linan ska jag använda till spön som "klassas" i "reel line X lb(/ hooklength X lb)" eller är det verkligen linans styrka som är riktlinjen?

Lintjockleken ska ju även vara "rätt" så man inte får sämre kastegenskaper p g a för tjock lina.

Jag kör ju alltid mono till matchmetet. Eftersom jag är ute efter sutare och annan lite större fisk så blir huvudlinan 0,16-0,20 - vilket känns rätt bra för ett spö klassat till "reel line 6-8 lb". "Klassningen" är ju från stenåldern och problemet är ju att en 0,20 mm-lina i dagsläget mycket väl kan palla för 12 lb - vilket kanske inte riktigt matchar spötyp/aktion (kanske mest märkbart vid drillning).

Problemet har först nu blivit riktigt kännbart när jag ska köpa ett ultrakänsligt och "klent" quiverspö till sarv/mört/vimma etc. som är klassat till "reel line 4 lb". Det känns ju inte som om man kan hiva iväg ett sänke på 60 gram med en sån lina. Dessutom är spöt anpassat för fiske i strömmande vattnen. Ett sänke på 25 gram känns inte så hett i det sammanhanget.

Dessutom så bemödar sig sällan producenterna med att ange maximal kastvikt på varken feeder- eller matchspön. Dessa spön finns i olika utöranden som t ex. "power waggler", "heavy feeder" etc. Inte lätt att välja rätt spö alla gånger.

Jag har en medium feeder (utan angiven kastvikt) som det känns helt OK att dänga ut 80 gram med men inte mer. Jag har sett andra medium feederspön med angiven kastvikt på uppemot 120 gram.

De konkreta frågorna lyder:

Finns det en tabell med de lintjocklekar som från början åsyftades med:
    2 lb, 3 lb, 4 lb osv
    . (Jodå, jag har googlat!)

Hur mycket bör en "medium feeder" klara av att kasta? (Betackar mig för svar av typen: Köp ett spö med angiven kastvikt.)
    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2008-11-24, 16:23.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Mitt konkreta råd: köp inte engelskt

Kastviktsangivelser är som du säger klart mera praktiskt. Har inte ägt ett spö utan viktangivelser sedan Tri-Cast-tiden... nu ljög jag. Gillade mitt Nisafeeder riktigt bra. Hade faktiskt ett Preston feederspö i typ ett fiskepass. Just nu har jag två holländska och två ungerska feederspön i bagen.

Men även med kastviktsangivelser kan man inte vara särskilt säker. Det är bara provkastning eller säkra referenser från folk man vet kan fisket.
    Mete framför allt!
    www.Metetorget.com

Kommentera

Gurun har talat...

Benni,

Jag visste att du skulle hoppa på tåget (denna tråd). Hade varit tråkigt med PM eftersom jag tycker gott att alla metefantaster kan ha nytta av tråden.

Du har som vanligt rätt. Problemet är att jag gillar de brittiska spön jag har och vill skaffa fler. Vad gäller match/wagglerspön så brukar klassningen inte bli något problem. Alla som heter nåt med "power", "waggler" och liknande ser jag som sutarspön och den maximala kastvikten är ju kring 20-25 gram. Vanliga matchspön 15-20 gram.

De holländska spöna - Spro, eller?

Feederspön är ju lite snårigare.

Frågan om lintjocklek kvarstår ju även om kastvikten är angiven

Kommentera

Din j-vul Du visste att det skulle klia i mina skriv-pekfingrar.

Skall du köpa spö distans efter linklassning blir det lurigare. Kan inte ge dig något annat råd än att höra dig för på de engelska forumen. Sorry.

Mina holländska feederspön är från Spro men det finns en räcka med andra märken. Ett av de mera kända är, och som finns i Sverige, är JVS ( Jaan VD Schendels) feederspön. De är också fina.
        Mete framför allt!
        www.Metetorget.com

Kommentera

Hallå benste, kan du svara på pmet jag skickade om du har tid.
          sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av benste Visa inlägg
            Din j-vul Du visste att det skulle klia i mina skriv-pekfingrar.

Skall du köpa spö distans efter linklassning blir det lurigare. Kan inte ge dig något annat råd än att höra dig för på de engelska forumen. Sorry.

Mina holländska feederspön är från Spro men det finns en räcka med andra märken. Ett av de mera kända är, och som finns i Sverige, är JVS ( Jaan VD Schendels) feederspön. De är också fina.
            Kommer snart att få hem en Winkelpicker från just Spro. Billig som fan. Tänkte köra till sarv/mört men även större fiskar.

Kommentera

Har normalt några pickers hemma. Vilken modell?
              Mete framför allt!
              www.Metetorget.com

Kommentera

Ursprungligen postat av benste Visa inlägg
                Har normalt några pickers hemma. Vilken modell?
                Du kommer säkert att skratta ; )

En Prion Picker för 200 kr. Sic-öglor! Tyvärr är klingan i komposit men det spelar nog mindre roll vid mört/sarvmete. Spöt är ju väldigt kort (2,4 m). Jag köpte det för fiske i snåriga swims. Känns det starkt nog så får det förhoppningsvis smaka på en och annan färna (där jag ska fiska är det omöjligt att komma åt med min 3,9 m feeder).

Nu är vi lite men det handlar ju fortfarande om feederspön...

Kommentera

Ingen risk för skrattanfall inte. Eller .... Behöver man ett kort spö några enstaka gånger så duger det säkert. Faktum är att även den del riktigt billiga spön är fiskbara.

Har inte tagit hem just dem modellen någon gång. Inga kortare än 9' faktiskt.
                  Mete framför allt!
                  www.Metetorget.com

Kommentera

Det är en Prion Power Picker (max kastvikt 40 gram) för att vara exakt. Är den schysst får jag tipsa dig om att ta in modellen ; )

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
                    656 svar
                    49 490 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg efc__
                    av efc__

Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
                    17 svar
                    1 818 visningar