när jag metar abborre använder ja 0,17 fireline flätadlina e det för tjockt? och jag läste att fisken kanske kan se linan och att man ska använda en nylontafs istället, stämmer det? och i såfall va ska jag ha för tjoklek på nylonlinan?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
abborre vs flätlina!
Collapse
X
-
0,17 flät är mer anpassad för gäddfiske men man vet ju aldrig vad som hugger
Visst fisken kan se linan men i mer grumliga vatten bör du inte behöva nylon.
Nylon kan dock vara att fördra att eftersom den är skonsam mot fisken (flät skär) och eftersom du har en svagare nylonlina i änden är det den som ryker och inte flätlinanm om du skulle sätta den etc.
När jag kör ul-fiske efter abborre använder jag flätlina 0,08 vilket fungerar jättebra!...går under namnet "Fiskarn"
-
När du metar kan det mycket väl vara så att fisken ser linan,däremot när du jiggar eller trollar då utlöser du nyckelretningar som lockar fisken att hugga även om magen är full av nors,tror knappast att fisken då bryr sig om nån lina fisken kan vara mer försiktig vid mete,inte alltid men ofta.Ursprungligen postat av CGA.Erasmie Visa inläggnär jag metar abborre använder ja 0,17 fireline lina e det för tjockt? och jag läste att fisken kanske kan se linan och att man ska använda en nylontafs istället, stämmer det? och i såfall va ska jag ha för tjoklek på nylonlinan?Jig-fishing är roligast.
Kommentera
-
a okay ska kanske åka nu i helgen å köpa nått/några riktiga abborrspön som e gjorda för abborrmete. nu kör ja nämligen med spö och lina som e för lättare gädda i 5kg klassen..
Om du inte får det du älskar så måste du älska det du får!
För vem är alla mörtar rädda?
-Jo för gammla farbror Gädda!...
Kommentera
-
Den dagen en abborre förstår vad en lina är har abborresläktet tagit ett stort steg framåt i evolutionen!
Du behöver inte vara rädd att en abborre fattar vad en lina innebär. Jag använder lina i samma grovlek och rejäl gäddtafs också när jag spinnfiskar. Det jag tycker är viktigt är däremot att spötoppen är mjuk nog att dämpa ut abborrens sprattel. Risken är annars stor att abborren tar sig loss när den kommer in på kort lina om ingen snabb elasticitet finns i systemet krokfäste, krok, bete, lina spö, rulle och slirbroms.
En bit nylon kan därför göra susen om spöet är styvt.Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
Jag metar ibland abborre med mina gäddmetetackel.
en halvmeter Proleader och två trekrokar i storlek 2 eller 4.
Jag får verkligen inte mindre Abborre än kompisarna när de fiskar helt utan tafs eller med nylon eller fluorocarbon.
Abborren attackerar betesfisken oavsett om den sitter fast i en tjock tafs.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)Äntligen en lite större fisk. Har ni fått några större sutare på kroken i år?1 Foto
-
Kanal: Mete - Allmänt
2025-05-17, 12:24 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
|
656 svar
49 417 visningar
1 gilla
|
Senaste inlägg
av efc__
2025-08-27, 18:26
|
||
|
Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
|
17 svar
1 812 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av JontaK
2025-10-21, 19:26
|
||
|
Startad av Peterlars, 2025-05-26, 10:43
|
5 svar
428 visningar
1 gilla
|
Senaste inlägg
av .art
2025-06-01, 21:15
|
||
|
Startad av gösen82, 2025-05-29, 07:58
|
1 svar
105 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Stefanr72
2025-05-29, 14:18
|
||
|
Startad av efc__, 2025-07-14, 23:52
|
22 svar
437 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av efc__
2025-07-22, 16:26
|
Fast jag har å andra sidan inte fiskat med nylon på år och dar!

Kommentera