Jag tror nog att majskornet faller av för lätt när man kastar med det, både av tyngden och motståndet i vattnet som draget ger. Något jag brukar göra på mina spinnare (3-7gram) är att sätta en pytteliten bit av en jigg på kroken, oftast från stjärten, på 0.5-1cm. Detta skapar en huggpunkt som fiskarna jagar och försöker bita loss, och jag har fått en mängd abborre och gädda på detta.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Mask eller räka??
Collapse
X
-
Tack det va ett jätte bra tips som jag ska testa, har också hört att man ska kunna lägga en mask på kroken till spinnaren vilket ytterligare ökar möjligheten till fångstUrsprungligen postat av GbgRobin Visa inläggJag tror nog att majskornet faller av för lätt när man kastar med det, både av tyngden och motståndet i vattnet som draget ger. Något jag brukar göra på mina spinnare (3-7gram) är att sätta en pytteliten bit av en jigg på kroken, oftast från stjärten, på 0.5-1cm. Detta skapar en huggpunkt som fiskarna jagar och försöker bita loss, och jag har fått en mängd abborre och gädda på detta.
Kommentera
-
Vatten, salt och mjöl blandad till en porös deg+ liten krok= Ruda, sutare, sarv, björkna, mört, löja..... Mask= Aborre, Braxen+ Föregående+ några till som jag inte fångat... Om du däremot ska fiska större predatorer kan väl en liten fisk av typen mört, löja, sarv, liten aborre fungera bra beroende på vatten...
Kommentera
-
Tänkte ta med grabben och meta Regnbåge och undrar hur man ska agna? Har hört att man ska låta räkorna "mogna" lite, stämmer det? Sedan så ska man använda enkelkrok eller trekrok? Har hört båda varianterna, men har inte Regnbåge ganska liten mun? Klarar dom av att ta en räka som sitter "runt" skaftet på en trekrok, eller är en enkelkrok bättre? Och i fallet av enkelkrok, hur ska räkorna eller masken/maskarna träs på krokarna? Hela räkan, halva? En mask eller flera i klump? Fungerar maggor på Regnbåge? Många frågor men har väl aldrig direkt metat...
Powerbait är inte tillåtet i våran sjö så inget alternativ
Kommentera
-
Till regnbåge Jag kör med fluga oftast, det mkt roligare och lite häftigare när man kan se huggen.
När fluga inte fungerar, då blir det mete och då blir det oftast så här:
- en stor mask, eller ett par små
- en liten skalad räka eller delar av den, på en krok st 4 eller 6 och Jag trär den igenom så att räkan sitter på knuten oxå, då blir det stabilare.
- 3 maggots med en majskorn på en 6 eller en 4
Kör endast med enkelkrok.
Häls /T
Kommentera
-
Finns en tråd här om PT sjöar i Stockholmområdet.
http://www.fiskesnack.com/forum/show...för-flugfiske!
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)Äntligen en lite större fisk. Har ni fått några större sutare på kroken i år?1 Foto
-
Kanal: Mete - Allmänt
2025-05-17, 12:24 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
|
656 svar
49 028 visningar