Gäddtackel - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddtackel

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddtackel

har inhandlat för gäddtackel en fråga

jag för in wiren in i crimpsen fäster på kroken o sen drar igenom crimpsen o sen nyper ihop, gör jag samma sak med den andra kroken fast med ändan av wiren sen o sen drar crimpsen där jag ska sätta den andra kroken ? är det rätt uppfattat ??

såg tacklet på metesidan men fattade inte hur den andra kroken skulle sittaa

jag tycker man får en mindre synlig tafs om man genom mittenkroken först trär wajern genom crimpsen, sen genom krok, tillbaka genom crimps och sen tillbaka genom crimpsen igen... klicka på länken så förstår du nog hur jag menar!

Tog massa tid att rita den där bilden... jade nog varit smidiigare att bara gå ner och fotografera en av mina

på kroken i slutet gör jag så som du har beskrivit... samma sätt med lekandet i början av tafsen... bara kroken i mitten jag gör lite annorlunda mot de flesta...

Orsaken till att jag gör som jag gör är för att gå går vajern mer utmed betesfisken, istället för att ligga som en båge över betesfisken...

vet inte om det gör nån direkt skillnad, men det kan väl vara en skrämselrisk för skygga djur...
    Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

Kommentera

Använder ni wirelås på era gäddmete tafsar? Ett smidigt sätt som jag själv använder då jag gör tafsar av seven strand. Man gör en nottless not runt den över trekroken och twinnar fast den undre trekroken på önskat avstånd och sedan bara kör krympslang över krok skaftena så att man håller tafsen stabil. Nu lät det ju krångligt men så är inte fallet det är billigare och går riktigt snabbt att göra tafsarna.
      Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Om ni ska använda hylsor så gör först kroktafsar i olika längder. Alltså tafs med krok i varje ända. Sen gör ni vanliga tafsar med beteslås i andra ändan och ett lekande i den andra.

Behöver man en större betesfisk blir det väldigt enkelt att bara byta kroktafs... Så gör jag just nu i alla fall, fungerar väldigt bra! Ska kolla hur det fungerar med att tvinna. Testa Surfstrand Micro Supreme, den gillar jag väldigt mycket.

Kommentera

Efter att ha kört med crimps i ett antal år har jag nu börjat tvinna och måste säja att det är det bästa sättet. Klart mycket bättre hållbarhet. Med en bit silikonslang över den tvinnade delen blir allt perfekt
          Och kom i håg, Håll det enkelt...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
          656 svar
          49 492 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg efc__
          av efc__

Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
          17 svar
          1 819 visningar