Gäddmete...Åter igen. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddmete...Åter igen.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddmete...Åter igen.

Även om ja vet att det finns ett stort antal trådar om de här jävla gäddmetandet så behöver ja ändå lite tips.

Är helt ny på den här fronten. Har inskaffat utrustning, tackel o vise versa.. Sommar = Dåligt gäddmete? Eller hur är det? Vilken årstid är lämpligast om man vill ha mycket fisk? :]

Var skall man meta? Å? Sjö? ... På Bergmans o co. film fiskas de ju mitt inne i hamnar o grejjor. Hur fan går de till? Vilken period hittar man de där inne? .. Inte fan finns det gädda sådär bara? Iofs, mitt pb togs inne i hamn, men då va ja relativt ung :] ..

Hoppas det rasslar på med svar och annat trevligt. E jävligt sugen på detta fisket, verkar riktigt spännande.

bergmans gäddor togs i å mynningar... under kallare månader då det varmare å-vattnet drar till sig mycket betesfisk och större fisk från skärgården!

inte vill du sitta och kolla på ett flöte nu ?? köp ett par ytbeten så har du ett mycket roligt fiske framför dig... metet är för dom kallare månaderna... visst det går att meta året runt men nu finns det mycket roligare metoder !

Kommentera

Haha, okay :] Aah de har du rätt i, fiskar alltid me ytbeten annars, jävligt härligt. Men även om jag sätter på det största tänkbara ytbetet så äre aborrarna som hugger :/. Har därför gått och blivit så jävla sugen på metet.

Är det som många säger, att metet helt generellt är det mest effektiva på gädda?

Kommentera

Ingen teknik är universal.

Gäddmete funkar bra på sommaren med, speciellt då man vill fiska aktivt på större djup. Satsa på grynnor, djupbranter och djupvassar nu på sommaren.

Kommentera

jag har mitt pb på gäddmete och de va nu på sommaren fast för er så e den säkert liten :P

Kommentera

Bästa årstiden för gädda är höst/vår då den går in på grundare vatten. Sommaren kan vara svår med metet då gäddan är mycket rörlig, dock kan det ge fin fisk med levande bete och ett drifterflöte. Om du vill meta nu så testa morgon och kvällen.
            Och kom i håg, Håll det enkelt...

Kommentera

Välj ut en plats i ett vatten, som har potential att hysa 10kg+gäddor. Superstället har stort djup åtminstone från ett håll relativt nära inpå sig. Platsen är antagligen en grynna eller udde som bryter av biotopens enformighet i övrigt. Vid sådana brytpunkter blir ekologin gynnsam för många arter, även bytesfisk. På sommarnätterna söker sig storgäddorna dit när det blivit riktigt mörkt för att försöka överlista någon trött firre.

De riktigt stora kommer insmygande från djupet. De attackerar sitt byte då det avtecknar sig mot himlen. Varje attack de gör väcker upp ”hönshuset”. De gör alltså inte så många försök men de är välriktade och sätts in mot ett lönsamt byte.

När gryningen kommit igång är de som regel på väg ut mot djupet igen. Samma sak om de störs av slammer och stök från en drullig fiskare. Dessa har inte blivit stora för att de käkat mycket, de har blivit stora för att de käkat rätt saker i lugn och ro. Kvar finns därefter de mindre upp mot 5 - 7kg, vilka kanske är beredda att käka mycket och vad som helst.

När den stora madammen behagar uppsöka din plats, ska du redan vara där och helt stillsamt erbjuda ett tillräckligt frestande bete. En mört på några hekto kan vara rätt. Men det säger jag bara, sparka till en ölburk i natten och du har missat inte enbart ölen!
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

nattfiske / Tidiga morgonar och skymnigar slowtrolling på frivatten eller runt undervattenöar, stora vassområden som har mer eller mindre direkt anknytning till djupare vatten...
                Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Originally posted by jerka!
                  inte vill du sitta och kolla på ett flöte nu ?? köp ett par ytbeten så har du ett mycket roligt fiske framför dig... metet är för dom kallare månaderna... visst det går att meta året runt men nu finns det mycket roligare metoder !
                  Jag tror aldrig jag tröttnar på att kika på ett flöte.. Visst jag fiskar på alla sätt men ramlar alltid tebax till mete efter ett tag. För mig finns det nog inget som är roligare, mer rogivande och fyller mina batterier fortare och bättre än just flötskådande.

Kommentera

Originally posted by esobus
                    Jag tror aldrig jag tröttnar på att kika på ett flöte.. Visst jag fiskar på alla sätt men ramlar alltid tebax till mete efter ett tag. För mig finns det nog inget som är roligare, mer rogivande och fyller mina batterier fortare och bättre än just flötskådande.
                    HELT INSTÄMMANDE!
                    sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
                    656 svar
                    49 506 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg efc__
                    av efc__

Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
                    17 svar
                    1 821 visningar