En fråga och en fundering - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En fråga och en fundering

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• En fråga och en fundering

Jag har en liten fråga angående syrestenen som drivs av luftpumpen. Ska denna vara i ytan eller i botten på spannen där man förvarar betesfisken? Det känns på något sätt logiskt att den är placerad i botten och inte bara ligger i ytan och bubblar. Jag är som sagt inte den mest rutinerade metaren och jag är ganska säker på att det finns någon på detta eminenta forum som sitter inne med svaret.

Min fundering rör gäddmete och vilket djup som är bäst att fiska på. Jag har vid flera tillfällen märkt att grunt fiske har gett mer än djupt fiske i mitt hemma vatten. Fisket har bedrivits i en cirka 1,5 meter djup strömfåra med gott om betesfisk. Djupet jag har fiskat på har varit cirka en halvmeter och har gett ett par gäddor/fisketur. I och med den rika tillgången på betesfisk som löja och mört så är det alltid mycket fisk runtomkring. När sedan rovfisken kommer går löjan och mörten ihop i stim längs botten och kvar blir min betesfisk en halvmeter under ytan. Naturligtvis tar gäddan den. Låter detta som ett rimligt resonemang eller skulle fiske i närheten av botten kanske ge mer eller i alla fall lika många gäddor? När man sedan ser alla betesfiskar kan man inte låta bli att undra varför inte gäddorna är större.

tror inte det spelar nån roll med stenen vid botten... jag har alltid haft min vid ytan.. och det har inte blivit nån massdöd än! det spelar nog ingen större roll det heller om du inte fiskar djupare än 2 m iaf..

Kommentera

Som gammal akvarist, vattnet tar sitt mesta syre från luften alltså ytan. Därför är det viktigt att få rörelse på vattnet så att så mycket som möjligt av vattenvolymen når luften, alltså ska "syrestenen" vara vid botten.

Kommentera

lol på dig hemi!

Kommentera

Bästa syresättning sker om stenen är vid bottnen. Mest tid för luftbubblan att komma i jämvikt med vattnet, O2 in och CO2 ut ur vattnet. Man får dessutom mest omrörning då, vilket ger bättre upptagning via ytan, som bonus.

Kommentera

okidoki...

Kommentera

esobus, precis!

Kommentera

I princip behöver du bara något som ser till att vattenytan rör sig. En liten skyddad propeller av något slag kan göra samma nytta som en luftsten. Bubblorna som stenen åstadkommer hjälper naturligtvis till med några procent av gasutbytet men det är inte mycket jämfört med vad som sker vid vattenytan. Se därför till att du inte har ett helt tättslutande lock utan det måste ske en luftväxling också.

Jag körde under några år ett 37l akvarium utan filter och genomluftning. Växterna stortrivdes och det gjorde fiskarna också, åtminstone om man anser att lyckade lekar hos, tetror, barber, gurami och pansarmalar är ett tecken på trivsel.
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Tro mig på just detta BeBest, de små bubblorna har en yta som läggs till toppen på ämbaret, de består dessutom av luft som inte måste cirkulera runt vid ytan för att förnyas.

En hink med 20 cm toppdiameter får en hel toppyta sköjd genom sig med ca 10 ml luft och bubblor med diamtern 2 mm, nu brukar pumpar klara nån litrer i minuten vilket motsvarar 100 toppytor..

Det är ingen slump att man kör med luftpumpar om det är mycket fisk. Det ger bäst syretryck i en tillfälligt förvaringskärl. Ett annat trix är ju att låta vattnet bytas vilket fungera ok i en båt tex..

Naturligtvis kan man ha ett akvarium utan filter och pump etc. det har jag oxo haft. Komplett med mussla som filteranläggning. btw. Men om man har växer ger de massor med syre samtidigt som de tar bort CO2, så länge ljuset är på.

Men i en beteshink har man en helt annan täthet på sina firrar. Hoppas jag.

Hemi har alldeles rätt, lägg stenen vid bottnen om du nu har en pump.

(Algebra en lördagskväll vart är man på väg, nu blir det mat, vi ses!)

Kommentera

OK! Jag förstår hur du tänker.
                    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
                    656 svar
                    49 537 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg efc__
                    av efc__

Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
                    17 svar
                    1 827 visningar