Flötesstopp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flötesstopp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Denzar Visa inlägg
    Garn lär ju glida rätt bra på linan... Varför inte köra med fiskelinan som man ändå kör med?
    Inte om man är stark o knyter hårt
    You can't buy happiness but you can buy fishing gear and that's kind of the same thing

Kommentera

I slutändan handlar allt om styrka

Kommentera

Ursprungligen postat av munkmack Visa inlägg
        Tjenare

Jag kastmetade abborre för ett tag sen och då efter nåra kast så fasnade flötesstoppet i spötoppen och drog av hela skiten. Vet någon nåt sett att slippa såna grejer när man ska kastmeta.
        Jag gör liten avlång gummistopp. Under den kör jag en lite större rund gummikula om nu flötet har för stor ögla. Gummikulan ramlar ner och stannar vid flötet. På så vis kan du ha en mindre stopp på linan.

Först en sån här:
        http://www.sportfiskegiganten.se/produkter2.php?pid=361

Sen en sån här:
        http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...mmiparlor.html

Stoppen

större gummikula

Kommentera

Någon nämnde något om att "beadet" (gummikulan) skulle orsaka samma problem som en "gummi-stopper". Det gör den försåss inte. Den är ju mellan flöten och stoppern och glider ner på linan när man vevar in.

Jag föredrar en hård kula. De glider bättre än beads på linan.

Ett annat bra tips är att göra två glid-knutar efter varandra. Håller stoppet på plats bättre än en knut.
          Mete framför allt!
          www.Metetorget.com

Kommentera

Någon nämnde något om att "beadet" (gummikulan) skulle orsaka samma problem som en "gummi-stopper". Det gör den försåss inte. Den är ju mellan flötet och stoppern och det är meningen att den skall glida ner på linan när man vevar in.

Jag föredrar en hård kula dock. De glider bättre än beads på linan.

Ett annat bra tips är att göra två glid-knutar efter varandra. Håller stoppet på plats bättre än en knut.
            Mete framför allt!
            www.Metetorget.com

Kommentera

Ursprungligen postat av benste Visa inlägg
              Någon nämnde något om att "beadet" (gummikulan) skulle orsaka samma problem som en "gummi-stopper". Det gör den försåss inte. Den är ju mellan flöten och stoppern och glider ner på linan när man vevar in.

Jag föredrar en hård kula. De glider bättre än beads på linan.

Håller med, gummikulor trasslar lättare och glider sämre. Köper du Darts röda stoppknutar får du med hårda kulor i paketen.
              sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
                Håller med, gummikulor trasslar lättare och glider sämre. Köper du Darts röda stoppknutar får du med hårda kulor i paketen.
                Lånar tråden lite!

Ser att denna inte varit aktiv på länge, men ämnet är ändock relativt i högsta drag fortfarande.

Jag tänker såhär: Går det att använda sig av en klämpärla som flötesstopp - med en annan vanlig pärla framför som då är större än spötoppen? Vad tror ni om detta?

Kommentera

Blir knut i fortsättningen för mig. Testade med Darts gummistopp, fungerade några gånger sedan tog det stopp. Hela skiten, betesfisk, tafs, flöte flög iväg

Peter

Kommentera

Förr brukade man göra en stoppknut av 0,30 mm nylon (eller vad det nu var för lina man fiskade med) och nedanför denna, om det behövdes för att inte stoppknuten skulle gå igenom flötet, en stoppknut av ullgarn (eller vad man nu kunde sno ur morsans stickkorg).

Kommentera

Ursprungligen postat av Phoworray Visa inlägg
                      .

Jag tänker såhär: Går det att använda sig av en klämpärla som flötesstopp - med en annan vanlig pärla framför som då är större än spötoppen? Vad tror ni om detta?
                      Vad är en klämpärla?

Beroende på vad man ska ha flötesstoppet till så funkar ju olika varianter olika bra. Till tunna linor och lätta flöten är ju flötesstopp av snöre och hård pärla (nämnda tidigare i tråden) överlägsna allt annat. Sedan kan man ju flytta denna stoppknut utifrån behov.
                      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
                      113 svar
                      18 417 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg -martin-  
                      Startad av -martin-, 2013-08-08, 17:59