Bottenmete, nybörjare, hur? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bottenmete, nybörjare, hur?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Vart finns förklaringar till 1, 2, 3 etc till bilderna?

Kommentera

Det är mina bilder och alla förklaringar etc försvann med en serverkrash, allt fanns på sidan bakomflötet.se.

Uppdaterar det gamla inlägget med förklaringar.
      Senast ändrad av -martin-; 2013-08-13, 12:16.
      Mina posters https://printler.com/sv/print-shop/6464-martin-jansson/

Kommentera

Click image for larger version

Name:	Skärmavbild-2010-10-20-kl.-16.00.26.png
Views:	1
Size:	44,5 KB
ID:	1769497
        Glidande bottenmete, här med powerbait men funkar lika bra med mask/fisk

1. huvudlina
        2. sänke
        3. gummipärla och lekande/ledgerstop
        4. lina ca 30-100cm
        5. krok med bete
        Mina posters https://printler.com/sv/print-shop/6464-martin-jansson/

Kommentera

Ja,ska du fiska gädda så kan du glömma mina tips då kan du ta det du har.

Kommentera

Ursprungligen postat av Åman Visa inlägg
            Om du aldrig har fiskat så tycker inte jag bottenmete,rent tekniskt,är den allra lättaste formen av fiske.Pimpla,trolla,kasta med drag och meta med flöte/metspö är lättare.
            Om du vill bottenmeta ska du helst ha ett längre spö (feederspö är bäst) med känslig topp el swing tip,quiver tip och spöhållare där linan kan löpa fritt är nästan ett måste.
            Bottenmete är ofta väldigt efektivt och roligt så det ska du absolut lära dig men det vore som sagt bra att veta vilka fiskar du är ute efter då man tex använder sig av lite olika tackel och bete beroende på fisk.
            Själv skulle jag väl säga att bottenmete ÄR den tekniskt sett enklaste formen av fiske och kanske den mest ursprungliga. Lina, krok, bete, det är allt som behövs. Och alla fiskar går att fånga på mete vilket är svårare att säga om spinn/haspel.

Har fångat fisk på en handgjord rigg där jag snurrade upp lite lina på en glasflaska, monterade en krok och ett litet kulsänke, agnade med en bit fisk och kastade ut. Funkade utmärkt. Hade inte gått lika lätt att fiska en wobbler på det sättet.

Men allt fiske går att göra hur avancerat som helst, det är ju också det som är tjusningen, så jag förstår ditt inlägg på sätt och vis, tycker bara inte man behöver göra det så komplicerat för en som precis ska börja fiska.

Som tidigare har sagts, med ett paternostertackel kommer du väldigt långt. Sen gäller det att prova sig fram med beten och se vad som nappar.

/Kalle
            A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Ursprungligen postat av Kalle Mandelstam Visa inlägg
              Själv skulle jag väl säga att bottenmete ÄR den tekniskt sett enklaste formen av fiske och kanske den mest ursprungliga. Lina, krok, bete, det är allt som behövs. Och alla fiskar går att fånga på mete vilket är svårare att säga om spinn/haspel.

Har fångat fisk på en handgjord rigg där jag snurrade upp lite lina på en glasflaska, monterade en krok och ett litet kulsänke, agnade med en bit fisk och kastade ut. Funkade utmärkt. Hade inte gått lika lätt att fiska en wobbler på det sättet.

Men allt fiske går att göra hur avancerat som helst, det är ju också det som är tjusningen, så jag förstår ditt inlägg på sätt och vis, tycker bara inte man behöver göra det så komplicerat för en som precis ska börja fiska.

Som tidigare har sagts, med ett paternostertackel kommer du väldigt långt. Sen gäller det att prova sig fram med beten och se vad som nappar.

/Kalle
              Skulle jag ta med morsan som aldrig har fiskat ut och fiska skulle hon säker klara av att släppa ner en vobbler i vattnet från en båt och hålla i spöt,likadant med ett pimpelspö eller ett metspö att hon skulle få till det om vi skulle bottenmeta är jag däremot väldigt tveksam till.

Kommentera

Haha, du har inte så höga tankar om morsan din! Hon behöver ju inte ens hålla i spöt när hon bottenmeter!

/Kalle
                A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Nä men hon behöver kunna kasta ut skiten till att börja med...

Kommentera

"Har fångat fisk på en handgjord rigg där jag snurrade upp lite lina på en glasflaska, monterade en krok och ett litet kulsänke, agnade med en bit fisk och kastade ut."

Kalle när vi pratar om bottenmete så pratar vi nog om olika slags bottenmete. Jag tänker mest på tävlingsmete i sötvatten eller bottenmete efter typ sutare eller kanske karpfiske/öringfiske och du tänker nog på havsfiske eller på att dra en abborre eller gädda skulle jag tro.

Kommentera

Ursprungligen postat av -martin- Visa inlägg
                      [ATTACH=CONFIG]57783[/ATTACH]
                      Testa en "Kebabrig", död betesfisk som träs upp på wire med en trekrok, en ögla längstner på wires med ett boliestop eller en tandpetare eller dyligt som gör att fisken inte glider av.

1. Lekande
                      2. wire ca 30-50cm
                      3. Trekrok i lämpligstorlek fäst med Not-a-knot
                      4. flötestopp
                      5. gummipärla
                      6. Död betesfisk, gärna delad/skuren så dofterna sprids fortare
                      7. Ögla med stopp
                      En liten fråga bara; var placeras sänket i denna rig? Vad jag kan se framgår det inte av bilden?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
                      113 svar
                      18 422 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg -martin-  
                      Startad av -martin-, 2013-08-08, 17:59