Vart finns förklaringar till 1, 2, 3 etc till bilderna?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Bottenmete, nybörjare, hur?
Collapse
X
-
Det är mina bilder och alla förklaringar etc försvann med en serverkrash, allt fanns på sidan bakomflötet.se.
Uppdaterar det gamla inlägget med förklaringar.Senast ändrad av -martin-; 2013-08-13, 12:16.
Kommentera
-
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Åman Visa inläggOm du aldrig har fiskat så tycker inte jag bottenmete,rent tekniskt,är den allra lättaste formen av fiske.Pimpla,trolla,kasta med drag och meta med flöte/metspö är lättare.
Om du vill bottenmeta ska du helst ha ett längre spö (feederspö är bäst) med känslig topp el swing tip,quiver tip och spöhållare där linan kan löpa fritt är nästan ett måste.
Bottenmete är ofta väldigt efektivt och roligt så det ska du absolut lära dig men det vore som sagt bra att veta vilka fiskar du är ute efter då man tex använder sig av lite olika tackel och bete beroende på fisk.
Har fångat fisk på en handgjord rigg där jag snurrade upp lite lina på en glasflaska, monterade en krok och ett litet kulsänke, agnade med en bit fisk och kastade ut. Funkade utmärkt. Hade inte gått lika lätt att fiska en wobbler på det sättet.
Men allt fiske går att göra hur avancerat som helst, det är ju också det som är tjusningen, så jag förstår ditt inlägg på sätt och vis, tycker bara inte man behöver göra det så komplicerat för en som precis ska börja fiska.
Som tidigare har sagts, med ett paternostertackel kommer du väldigt långt. Sen gäller det att prova sig fram med beten och se vad som nappar.
/KalleA thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Kalle Mandelstam Visa inläggSjälv skulle jag väl säga att bottenmete ÄR den tekniskt sett enklaste formen av fiske och kanske den mest ursprungliga. Lina, krok, bete, det är allt som behövs. Och alla fiskar går att fånga på mete vilket är svårare att säga om spinn/haspel.
Har fångat fisk på en handgjord rigg där jag snurrade upp lite lina på en glasflaska, monterade en krok och ett litet kulsänke, agnade med en bit fisk och kastade ut. Funkade utmärkt. Hade inte gått lika lätt att fiska en wobbler på det sättet.
Men allt fiske går att göra hur avancerat som helst, det är ju också det som är tjusningen, så jag förstår ditt inlägg på sätt och vis, tycker bara inte man behöver göra det så komplicerat för en som precis ska börja fiska.
Som tidigare har sagts, med ett paternostertackel kommer du väldigt långt. Sen gäller det att prova sig fram med beten och se vad som nappar.
/Kalle
Kommentera
-
"Har fångat fisk på en handgjord rigg där jag snurrade upp lite lina på en glasflaska, monterade en krok och ett litet kulsänke, agnade med en bit fisk och kastade ut."
Kalle när vi pratar om bottenmete så pratar vi nog om olika slags bottenmete. Jag tänker mest på tävlingsmete i sötvatten eller bottenmete efter typ sutare eller kanske karpfiske/öringfiske och du tänker nog på havsfiske eller på att dra en abborre eller gädda skulle jag tro.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av -martin- Visa inlägg[ATTACH=CONFIG]57783[/ATTACH]
Testa en "Kebabrig", död betesfisk som träs upp på wire med en trekrok, en ögla längstner på wires med ett boliestop eller en tandpetare eller dyligt som gör att fisken inte glider av.
1. Lekande
2. wire ca 30-50cm
3. Trekrok i lämpligstorlek fäst med Not-a-knot
4. flötestopp
5. gummipärla
6. Död betesfisk, gärna delad/skuren så dofterna sprids fortare
7. Ögla med stopp
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Fiske med centrepinav -martin-Gjorde en frankenstein lösning av två gamla flöten och en krok3 Foton
-
Kanal: Mete - Utrustning
2024-09-10, 15:39 -
-
Svar till Fiske med centrepinMartin, flötet du hänvisar till är ett stickflöte för lättare ström. Kan ha för lite bärighet om strömmen...1 Foto
-
2024-09-07, 09:43 -
-
Svar till Fiske med centrepinav -martin-Blev en sväng igen nu på morgonen, PB på öring som efter en snabb fotografering fick gå tillbaka. Och...2 Foton
-
2024-09-05, 13:13 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
|
113 svar
18 422 visningar
0 gillar