Bulltjuvar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bulltjuvar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bulltjuvar

Försöker få min lille son fiskeintresserad så har gått tillbaka till basic:
    3m teleskopspö med toppknuten .20mm nylon, krok stl 10 och små flöten är det vi använder då det mest handlar om att meta blankfisk.
    Det vi fått hittills efter några korta pass är mört upp till 100-150g men dom flesta är klart mindre...
    Dessutom så finns det fina Idar i ån, då största inte gick att landa genom att lyfta upp den via linan (linan gick av och tyvärr återsattes fisken med en krok i mungipan), misstänker efter att sett fisken still vid strandkanten att den var närmare 50cm...
    Efter denna malör så blev det inköp av håv så inga fler fiskstackare ska behöva simma runt med piercing...
    Betet jag använt mig av hittills är deg gjord på finhackad majs, vetemjöl och vatten och nackdelen med detta är att det lätt faller sönder, dom smö majsbitarna "bryter" sönder degen och gör att den lättare lossnar från kroken...
    Är det någon som har något bra recept på bulla som sitter lättare kvar på kroken eller bättre krokar som degen fäster bättre vid (köpt hem krokar ämnade för powerbait med en liten korg på, tyvärr var stl 10 slut så fick bara hem stl 6 och 8 vilka ser lite stora ut för småmörten vi mest fångar...

Slakta en kulspetspenna och vipps har Du en "korg"!

Prova att mäska med dina bullar och agna med ett majskorn.

Kommentera

Provade att använda ren majs vilken jag fick behålla men istället så nappade det knappt alls, småmörten verkade inte röra majsen...
      Grundtanken är ju att få fisk oavsett art och att det händer nåt hela tiden så jag lyckas hålla min 3åriga son intresserad av fisket, så även om dom små mörtarna inte är en kanonfångst så är det väldigt spännande när dom kommer upp...
      Antar att man kan styra vilka arter man fångar med hjälp av betet, har för mig att jag läste att tex iden gillade just majs men finns det fler saker man kan stoppa i degen som lockar andra arter och är det någon som kan ge en grundlektion i vad i så fall?
      Och vill som sagt få lite tips och råd hur man får degen att hålla ihop bättre, testade att ha i lite potatismjöl men blev ingen större skillnad.....

Kommentera

Eller skippa majsen i degen, de kommer nappa ändå.
        Annars kan du prova att mäska lite och använda en liten våtfluga eller nymf istället för krok.
        En lyskrok funkar också, sån man har på vertikalpirk till borrepimpel.

Kommentera

Metmask minsta storleken man kan köpa i sportfiskebutiken. Ta en bit av bakdelen och fiska med. (Knappt cm) Mört, löja, småabborre. Allt hugger på det.

Kommentera

Skippa majsen, mjöl och vatten har alltid funkat kanon för mig, är fisket segt så har vi kryddat degen med curry tex, ger både färg och doft.

Kommentera

Ok, fiskarna går att lura med kryddor också alltså, är det bara en enkel smak dom är ute efter eller vill dom ha lite hetta?...;P

Kommentera

Ursprungligen postat av Kirshim Visa inlägg
                Ok, fiskarna går att lura med kryddor också alltså, är det bara en enkel smak dom är ute efter eller vill dom ha lite hetta?...;P
                caye..chayern..cayernpe..äh fan stark röd peppar, räkor, räkspad, vanilj, vitlök, härsket blod.. bara testa. ta spadet från majsen istället för vatten om du vill ha lite majs-smak. kolla mäsk-recept för inspiration.

Kommentera

Sirap är inte fel att ha i. Både för smak och sötma, men även för att klistra ihop degen lite mer.

Kommentera

Fänkål/anis, curry och vanilj är de smakerna jag har haft bäst resultat med. Både i deg och för att smaksätta majs.
                    Vill du må mycket (små) fisk till platsen så mäska med smaksatt ströbröd (torrt) och majs, agna med antingen majs eller deg. För större fisk mäska med majs och ströbrödsbollar (lätt fuktade) och fiska nära botten.
                    Mina posters https://printler.com/sv/print-shop/6464-martin-jansson/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
                    113 svar
                    18 487 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg -martin-  
                    Startad av -martin-, 2013-08-08, 17:59