Nybörjare på mete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjare på mete

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nybörjare på mete

Hejsan!
    Jag ska iväg med några polare och fiska lite i en fors nästa helg. När vi var där sist så fångades det fisk på bottenmete men inget på spinnare. Det som fångades var harr och öring . Nu är min fråga om man ska köra med bottenmete eller med kastmete och vad som är skillnaden på dessa. Jag har funderingar på att införskaffa ett bombaset flytande och tänkte kolla om någon vet om dessa kan fungera? Undrar även vad ni tror om att agna med räka,mask,powerbait,gulp? Många frågor men hoppas ni som är kunniga kan svara.
    Tack

Är det hård ström så är bottenmete att föredra. Är du nybörjare så är trotting (kastmete i strömmande vatten där flötet får driva) inte det första att satsa på.
    Kolla med bottenmetarna hur de tacklar upp. Jag gissar på paternostertackling 60 cm kroktafs och 30 cm sänkestafs. Tyngden kan du anpassa efter strömmen så den inte flyttas.
    Glöm inte att flytta bottenmetet om det inte nappar på 5-10 minuter. Ta bara några tag med veven och vänta 5 minuter o.s.v.

En annan variant är att fiska ett aktivt bottenmete som studsar och då använder du en lättare tyngd. Men den varianten kan vara lika svår som trotting.

Skitfiske! Betesval får någon annan tipsa om.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Tofft Hilding, 2026-04-08, 10:28
    3 svar
    200 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
    Startad av jimmy85, 2026-05-10, 09:29
    0 svar
    88 visningar
    0 gillar