bottenmete tackel av flätlina? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

bottenmete tackel av flätlina?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• bottenmete tackel av flätlina?

Hej!

Har mest spinnfiskat i mina dar men har funderat lite på att börja bottenmeta efter lite olika arter.
    Har sett att man uteslutande använder nylonlina till sina tackel.
    Nu har jag massa meter av diverse flätlina över och tänkte kolla om det finns någon nackdel med att använda det på sina tackel? eller varför använder man annars inte det?

Dom få gångerna jag bottenmetar kör jag med fireline. Huvudlinan fireline, och upphängaren med nylon. Fireline som upphängare bara tvinnar sig runt huvudlinan eller lägger sig längst med huvudlinan. Detta kanske beror på att flätlinan suger åt sig vatten, och upphängarlinan blir tyngre!? Jag vet inte. Nu är jag verkligen ingen bottenmete expert, utan kör bara detta i brist på annat när havsöringen inte nappar i havet. Nackdelen är ju att flätlina skaver sönder lättare mot sten mm, men jag upplever att det går jämt upp med tappade tackel eftersom jag tappade lika många tackel i havstång mm med nylonlina som dom ggr sänket kilar fast sig i sten och fireline går av, dvs om man inte använder 0,50 nylon

Kommentera

Helt värdelöst, det blir bara trassel...

Kommentera

Ursprungligen postat av Caligula Visa inlägg
        Hej!

Har mest spinnfiskat i mina dar men har funderat lite på att börja bottenmeta efter lite olika arter.
        Har sett att man uteslutande använder nylonlina till sina tackel.
        Nu har jag massa meter av diverse flätlina över och tänkte kolla om det finns någon nackdel med att använda det på sina tackel? eller varför använder man annars inte det?
        Du vill ha en styv flourcarbon lina till tackel.

Kommentera

Att ha flätlina som tafs vid bottenmete känns lite som att flugfiska med flätlina :-) själv kör jag flätlina vid bottenmete men Nylon till betet :-)
          Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
          Flugfiske är en Livs-stil
          2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

okej så det stora grejen verkar alltså vara att det trasslar. Och eventuellt att den skulle nötas vid stenig botten.
            Och eftersom jag hatar trassel så får jag helt enkelt göra mina tackel i nylon eller FC. =)

Tack för alla svar

Kommentera

dom gånger jag bottenmetat så körde jag oxå med flätlina i början, en palomarknut med extra lång "stump" som jag band till kroken, fick inte så mycket fisk dock, tänkte lite och har fått för mig att fisken är smart o kanske ser linan? så då körde jag fc istället mellan sänke o tafts o då vart det fart på dom fick betydligt mer fisk så. mitt tips e fc, syns betydligt mindre i vattnet

Kommentera

Borde väl gå att köra med flätlina om man trär en tunn plastslang över innersta delen av upphängarna och ner över upphängar -knuten så man får ut dom från huvudlinan men skulle personligen inte besvära mig med pillandet...

Click image for larger version

Name:	5792_1965_2.jpg
Views:	1
Size:	12,9 KB
ID:	1781042
                Senast ändrad av jorgen.mansson; 2016-03-08, 22:38.

Kommentera

Nää det låter omständigt :P.... Jag lägger säg ca 30cm flät och nylon parallellt med varandra, vid 25cm gör jag en dubbelknut, knipsar av nylon linan som löper ner mot tyngden, och knyter på en krok på nylonstupen, vips så har du ett tackel med fireline som funkar fint. Dock är det viktigt att klippa nylonlinan som löper ner, för att upphängaren ska sväva och inte ligga parallellt med huvudlinan, då slipper man trassel. Enkelt är bäst, tycker jag :P.

Kommentera

Det finns olika typer av bottenmetetackel - beroende på vilken art som fiskas och vilken typ av vatten (insjö, strömmande vatten, kust, hav...).

Superlina (flätad eller svetsad) som huvudlina är inga problem. Det viktiga är att huvudlinan inte är för tjock. Ett exempel är att det räcker med Fireline 0,10-0,12 mm till abborre, braxen, id, färna... och alla andra fiskar av mellanstorlek.

Själva tacklet är för det mesta av nylon eller FC (ett av undantagen är tafsar av speciella flätlinor när man larmmetar karp eller andra större "vitfiskar"). Trasselrisken (som redan nämnts) antar jag är huvudorsaken. Likaså syns superlinor mer än nylon och FC om de inte ligger precis på botten och har en färg som smälter in. Vissa fiskarter är lite tackelskygga och då har detta stor betydelse.

De två klassiska upptacklingarna är:

A. Paternostertackel (eller omvänt paternoster där tafsen till sänket är lägre än den till kroken).

Name:	chub_ledger.jpg
Size:	13,6 KB
ID:	1781043

B. Glidande bottenmete

Name:	running-ledger.jpg
Size:	15,6 KB
ID:	1781044

De vanligaste tacklen till alla former av bottenmete bygger på dessa två huvudprinciper.

Det finns givetvis specialtackel, t.ex. loop-tacklet som är ett delvis glidande bottenmete.

Name:	loop.gif
Size:	3,1 KB
ID:	1781045

Karpriggarna lämnar jag därhän... det är överkurs.

De mer avancerade kust- och havsfisketacklen till bottenmete kan jag för lite om för att brodera ut texten för mycket. Men till de tacklen används ofta (lys)pärlor, (lys)slangar, bommar och annat skoj (allt beroende på art). Huvudregeln är att inte understiga lintjocklek 0.60 mm när man knyter dessa tackel. Tunnare diameter trasslar för mycket.
                    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2016-03-09, 10:44.
                    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Metamera, 2025-03-11, 21:46
                    12 svar
                    626 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg jimmy85
                    av jimmy85

Startad av efc__, 2025-06-04, 14:25
                    9 svar
                    471 visningar