Karpset? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Karpset?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Karpset?

Tänker frånochmed nästa år börja med karpfiske.
    Tycker det skulle vara lättast att köpa ett fullt fiske- set.
    Blir för dyrt annars. Duger detta set www.fiskefiskar.se/
    Sjön jag främst kommer fiska i är härlandatjärn, så det är inga små fiskar direkt, Håller det?
    Tips på andra set är välkommna, vill dock ej att det ska kosta mycket över 3000kr.
    På jakt efter 15+

Ursprungligen postat av Rassie
    Tänker frånochmed nästa år börja med karpfiske.
    Tycker det skulle vara lättast att köpa ett fullt fiske- set.
    Blir för dyrt annars. Duger detta set www.fiskefiskar.se/
    Sjön jag främst kommer fiska i är härlandatjärn, så det är inga små fiskar direkt, Håller det?
    Tips på andra set är välkommna, vill dock ej att det ska kosta mycket över 3000kr.
    Tyvärr får du inte mycket för 3000:-, risken är att det blir dyrt för dig sen när du vill uppgradera.
    gravitate et accuratissime sit virtus

Team Gorilla - Karpsektionen .... No Monkey Business

Kommentera

Kan säga att det får kosta max 4000kr,,men funkar setet på hemsidan?
      står ju att det kostat 6000kr
      På jakt efter 15+

Kommentera

Kan säga att det får kosta max 4000kr,,men funkar setet på hemsidan?
        står ju att det kostat 6000kr
        Visst funkar det, men hur länge ?!

Spöna funkar säkert hyfsat och går att uppgradera. Rullarna har jag ingen uppfattning om men förmodligen går dom bra tills du vill ha riktiga (shimano). Podden och swingersarna funkar. Larmen.....ja, det kommer inte dröja länge innan du vill ha bättre och tål dom regn utan att lägga av ?

Mitt tips är att du köper "kittet" och nya larm som funkar:

....då är du uppe i ca. 3000:- ! Karpmatta, håv, säck och vågsling är ett MÅSTE ! Sen om intresset håller i sig är det bara att uppgradera allt eftersom.

Happy carpin´ // Anders
        gravitate et accuratissime sit virtus

Team Gorilla - Karpsektionen .... No Monkey Business

Kommentera

köp det inte larmen e skit dåliga och spöna e inte bra.... men rullarna e helt okej lite plastiga men okej för den slanten

Kommentera

anguilla_anguilla här på forumet använder det setet. Han tog flera karpar på sitt första pass, varav första 10+. Så utrustningen håller nog ett tag iallafall. Sen var jag och fiskade sutare med honom efter det och jag kunde se att hans linor fransade sig iallafall. Jag vet inte om det var linan (dynaline eller vad heter den?) eller om det var spöringarna som raspade den. Men jag tror den kommer att funka, inga problem. Frågan är bara hur mycket av det som du kommer vilja byta ut efter bara något år.

Det är synd att jag har mkt dålig erfarenhet av carp.com. Annars har de väldigt prisvärda kombos där.

Mitt tips idag hade nog varit att börjat med 2 spön (med rullar och tillbehör såklart)

Okuma intercepter eller epix ska vara hyffsat bra och de är mkt billiga!

Själv använder jag 2 st broman spön. 2 3/4. Spöna tycker jag är helt ok. Men jag hade nog velat haft iallafall ett grövre spö också. Jag fick mina 2 bromanspön +holdall för 1200 kr på sportfiskemässan 2005. Alltså 2 spön för 1000 kr och spöfordral 200 kr.

Som nappindikatorer hade jag köpt micron M (jag använder dom och jag tycker dom funkar utmärkt) De kostar 3-400 st.
            Fox microswingers hade jag också köpt.

Pod behöver du antagligen inte i början. I härlanda finns flera platser man inte behöver pod på.

Kommentera

Köper nog setet, plus att jag köper lite dyrare nappalarm direkt. t.ex nåra foxlarm för 400 kr styck.
              avkrokningmatta,håv + vågsäck ..köper jag givetvis..

har bara ett 9 fots kustspö som jag tyvärr tror är lite för klent för härlandakarparna.
              På jakt efter 15+

Kommentera

en sak du bör tänka på när du köper settet är att det är inte bara karparna som ska kunna drillas med spöna. Nästan viktigare är vad du ska kasta med spöna.
                Jag försökte kasta ut methodfeeder laddad med mix, samt pvabag fylld med boilies med min kompis spö sist när vi var ute och fiskade. Han har RT 2,5 or och det gick knappt att kasta. Spöna knäade. Så tänk på vad du ska använda för sänken innan du beställer spöna. Methodfeeders och påsar osv gör tacklet väsentligt mkt tyngre.

Kommentera

Beställer inte förrän efter jul nån gång..
                  Så jag har absolut inte bestämt mig ännu.
                  Att kunna kasta ut pva-bags är ju absolut en fördel.
                  På jakt efter 15+

Kommentera

Beställer inte förrän efter jul nån gång..
                    Så jag har absolut inte bestämt mig ännu.
                    Att kunna kasta ut pva-bags är ju absolut en fördel.
                    Ja det är det. Jag har 2 3/4 och jag känner nog faktiskt att jag lätt hade kunnat tänka mig 3 punds spön till de tillfällen då jag kör både PVA och Methodfeeder. Dock blir det ju inte lika bra när man ska kasta 50 grams sänken med ett sånt spö, antagligen.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Metamera, 2025-03-11, 21:46
                    12 svar
                    626 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg jimmy85
                    av jimmy85

Startad av efc__, 2025-06-04, 14:25
                    9 svar
                    471 visningar