Grovlek på FC lina till flötestrolling? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Grovlek på FC lina till flötestrolling?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
    Vad linan klarar har inget med vikten på fisken att göra!?
    Det borde du ha koll på efter alla år här på Fiskesnack ?
    jo det har det
    men vad är lämplig lina till gäddfiske där +10kg gäddor finns?

Kommentera

Jag lägger till frågan om färg på ev flätad, är smoke synlig , är cristal eller ghost bättre?
      lekande, no 4 eller no 6?

Kommentera

Det är absolut så att jag fiskat många år men även om jag är 54 år så kan jag ha frågor?
        Nu köpte jag flera shimano 2500 och prologic spön och valde Sufix 0,35 lina FC, Är det så svårt att svara på frågor?

Som henke w sa, jag har varit här många år så jag borde veta,,, men om man ej vet så är man portad eller?

FÖR ALLA
        Den dagen du ej lär dig någonting är det dags att dö!
        /Vänligen Magnus

Kommentera

Diskussioner om linor är inte enkla då påståenden om brottgräns och dimension inte sällan är felaktiga.

Angående att anpassa linan för storleken på fisk har jag själv några funderingar som kan passa tråden:
          Hur stor press sätter en gädda på säg 10 kilo på linan?
          Sätter den hela sin vikt i press, mer eller kanske mindre?

Om rullens slirbroms har en lägre maximal bromsande effekt än 10 kilo, finns det då någon anledning att ha en starkare lina?
          (Om man bortser från beten satta i stockar, trassel vid kast och dylikt.)

Personligen har fisk dragit av linan tämligen få gånger de dryga 35 åren jag fiskat, även på den tiden relativt klen nylon användes. Förlorad fisk har främst berott på gammal lina och/eller dåliga knutar.
          Även om jag inte fått några monsterfiskar har jag fått upp en hel del gäddor ganska mycket tyngre än linan i fråga påståtts klara av, troligen främst för att slirbromsen använts korrekt och därmed låtit lina löpa innan brottgränsen nåtts.

Kommentera

Intressant
            Gör ett test:
            Knyt fast linan vid en vikt på 10kg och försök lyfta den med hjälp av endast spöt. Ungefär som om man drillar en stor fisk.
            Jag tror faktiskt inte att man rubbar vikten från golvet ö.h.t

Det jag menar med linan till trådskaparen är att vid optimala förhållanden så klarar man sig med tunnare lina än vad man tror.
            Sen ska man självklart ta till i dim för att klara nötning, ev bottennapp osv.
            Men att tro att det som står som angiven brottstyrka är vilken fisk man klarar, är helt fel.

Storlek på lekanden, grovlek på lina, angivna brottgränser, allt det får man ta med en nypa salt då det inte finns någon standard som alla följer.
            Samma sak med krokstorlek, där kan det åxå skilja en hel del på olika fabrikat.

Kommentera

Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
              Det är absolut så att jag fiskat många år men även om jag är 54 år så kan jag ha frågor?
              Nu köpte jag flera shimano 2500 och prologic spön och valde Sufix 0,35 lina FC
              0.35 på en 2500-rulle är ingen bra kombi, linan blir som en telefonsladd.

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
                Knyt fast linan vid en vikt på 10kg och försök lyfta den med hjälp av endast spöt.
                Teori är silver, praktik är guld!

Jag har av ren nyfikenhet testat lite brottstyrkor, böjkurvor, kastlängder och andra dumheter här hemma genom åren.
                Hur resterande del av utrustningen beter sig vid belastning tycker jag är väldigt viktigt att väga in vid linvalet.

Click image for larger version

Name:	Böjkurva2.5kg01b.jpg
Views:	220
Size:	34,1 KB
ID:	2598672
                Ron Thompson Armageddon Trolling 8 fot "Casting 12-25lb" belastat med 2.5 kilo på torra land.
                Kan säga att det knakade ordentligt i spöt, tänkte testat 5 kilo också men tycker 2.5 kilo visar budskapet tydligt nog.
                Linan som användes var Stren Stamina 20lb (9 kilo således), nylon, minst 10 år gammal.
                Testade även linan och den höll för 12.5 kilo men brast vid 15 kilo (mitt på linan, inte vid knutarna).
                Jag är osäker på att spöt hade klarat linans maxbelastning, tror det hade varit stor risk för spöbrott med tanke på att den belastningen varit 10 kilo mer än bilden visar.
                Vill man verkligen att spöt ska gå av innan linan?

Kommentera

Intressant böj med belastning 2,5 kg! Testade ett par gäddrullar jag har med original broms och de levererade ca 3-3,5kg nära max, mer prövade jag inte. Låter inte så imponerande men räcker, har mina på gissningsvis ca 2,5 kg. https://www.fiskesnack.com/forum/fis...e-betesstorlek Din böj på ovan spö motsvarar ett duktigt mothugg även för gädda!

Så en frisk nylonlina 0,25 räcker långt men jag vill ha marginaler för slitage och knutar så 0.35 vore vettigt i mina ögon fast helst på en lite större spole typ 4000 storlek.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman
                    Din böj på ovan spö motsvarar ett duktigt mothugg även för gädda!
                    Jag har noll koll på trollingspöns klassning, vet inte vad 12-25lb innebär i sammanhanget men spöt är riktigt grovt, klart rejälare än mina spön jag använder till spinnfiske (klassade -60, -70 samt -85 gram). Aktionen är förvisso djup men det kändes att spöt var ansträngt.
                    Upplevde nog en liknande spöböj då jag fick en slö vänerlax på knappa 7 kilo, annars har jag inget att jämföra med gällande spön av den här typen.

Så en frisk nylonlina 0,25 räcker långt men jag vill ha marginaler för slitage och knutar så 0.35 vore vettigt i mina ögon fast helst på en lite större spole typ 4000 storlek.
                    Ja, ska man upp i linor runt 0.35 är en större rulle klart att föredra. Tycker också 0.35mm kan vara en lagom dimension men det beror som sagt på rullen.

Intressant böj med belastning 2,5 kg! Testade ett par gäddrullar jag har med original broms och de levererade ca 3-3,5kg nära max, mer prövade jag inte. Låter inte så imponerande men räcker, har mina på gissningsvis ca 2,5 kg.
                    Intressant med rullars maxbroms i fråga om linvalet.
                    Tror de flesta av oss generellt fiskar med betydligt starkare linor än bromsarnas maxverkan.

Enligt mina erfarenheter är det värt att fundera på relationen mellan den eventuella storfiskens vikt, linans brottstyrka och/eller rullens maximala slirbroms.
                    För mig bör slirbromsen, eller dess aktuella inställning, alltid vara svagaste länken. Då går saker sällan av.
                    Att sedan dimensionera för slitage och dylikt kan vara klokt.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                      Intressant böj med belastning 2,5 kg! Testade ett par gäddrullar jag har med original broms och de levererade ca 3-3,5kg nära max, mer prövade jag inte. Låter inte så imponerande men räcker, har mina på gissningsvis ca 2,5 kg. https://www.fiskesnack.com/forum/fis...e-betesstorlek Din böj på ovan spö motsvarar ett duktigt mothugg även för gädda!

Även om en frisk 0,25 skulle räcka belastningsmässigt så borde den väl ha märkbart mer stretch än en 0,35 vid samma belastning.
                      Ska man sätta kroken i en hård gäddmun, särskilt en modell större sådan, så vill jag inte att halva mothugget år åt till att sträcka linan.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
                      113 svar
                      18 445 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg -martin-  
                      Startad av -martin-, 2013-08-08, 17:59