Method feeder för Karpfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Method feeder för Karpfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

En sak som gör mig kritisk till method feeders är att de är så pass stora och klumpiga. Tror att karpen skyggar... men jag är nog bara paranoid.
    /Lazinko

Kommentera

Ofta på karptävlingar på kontinenten ( modernt mete) så lär sig karpen vad plasket innebär. MAT! Har sett tendenser till det här hemma med. Men smaken är som baken och tur är väl det...
      sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Lazinko Visa inlägg
        En sak som gör mig kritisk till method feeders är att de är så pass stora och klumpiga. Tror att karpen skyggar... men jag är nog bara paranoid.

Vanligt bolt, Då är ju det fint att använda pva å fylla med härligheter, det är väl ingen större skillnad? Mindre synlig..

Kommentera

I många vatten är karpar väldigt lätta att störa. Då är en 250grams feeder som plumsar ner gång efter gång ingen superbra ide'.

Det största problemet med feederfiske tycker jag inte brukar vara att få igång fisken - eller blanda ihop ett mäsk som fungerar - utan det att metoden lockar så förbannat mycket annan fisk. Och ifall man kör med ett gigantisk bete så försvinner ju lite av tanken med metoden. Då äter ju sutare och braxen upp allt mäsk på en nano-sekund och sedan fiskar man med ett ensamt krokbete.

Det kunde vara kul att veta ifall det är någon speciell typ av sjö som du lyckats riktigt bra. Djupa, grunda, mycket karp, lite karp, mycket annan fisk, lite annan fisk?
          "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

kastar bara om förbannat ofta. och även om karpen blir skrämnd till en början så tar nyfikenheten vanligen över även i hårdfiskade vatten...
            sigpic

Kommentera

Så du har inte märkt någon skillnad mellan olika vatten då? Inte speciellt effektivt i något visst vatten?

Och hur menar du med hårdfiskade? Menar du sådana där det fiskas mycket eller där det är svårt att få fisk?
              Senast ändrad av limnos; 2007-03-24, 10:23.
              "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Ursprungligen postat av Lazinko Visa inlägg

när jag bodde i england fiskade jag ofta i gravelpits stora grävda dammar med mängder av inplanterad karp.
                då var stora method feeders grymt effektivt karparna visste ju om att det var gratis käk när det plumsade till.
                provade även flytande method feeder ett par ggr då bollen löses upp stiger feedern och betet sakta
                då var det inte ovanligt att man kunde få ett tiotal karpar på en kväll
                men här hemma med normala skygga karpar så funkar nog traditionellt fiske bättre

Kommentera

Som snickarn skriver så vatten med mycket fisk är det riktigt bra. Men har lyckats bra i ex henrikstorp med method åxå....
                  sigpic

Kommentera

Om man skall dra några paralleller från annat feederfiske och mäsk fiske överlag så är det så att man inte får somna (vi kallar det sleeping feeder på tävlingsspråk) över sitt feederspö.

Även om fisken är skygg så vänjer den sig till sist av att det plaskar om det plaskar "hela tiden". Fiskar skräms lätt men mest temporärt. De är oftast tillbaka efter några få minuter. Att ha feedern i vattnet mer än 5 minuter är i regel fel. Är man rädd för att övermäska så byter man till en mindre feeder. Och vise versa. Men kasta på det måste man göra....

Aktivitet i vattnet från Småfisk på jakt efter mat lockar till sig större fisk. Det borde vara rimligt även för karp (och jag har läst att det är det). När större fisk kommer in på matplatsen viker de mindre av. Framfrö allt om man mäskar koncentrerat vilket är fullt möjligt när man fiskar med en feeder.

Vad jag sett av feederfisket här på hemmaplan så får jag ge Gutbucket & Snickaren rätt. Det verkar finnas ett visst utrymme för förbättring om man säger så.

Min fråga om spö och feeders kvarstår i viss mån. Som jag förstår det verkar det vara ett axiom bland de flesta svenska karpmetare att man använder riktigt feta feedrar. Då behövs det förståss riktigt kralliga spön. Men är det verkligen nögvändigt? När man fiskar method i t.ex England (och man fångar ofta fisk över 10kg) så använder man i alla fall i tävlingssammanhang betydligt lightare utrustning än det spöt som jag fick klassat som ett perfekt methodfeederspö (se första inlägget).

Gutbucket och Snikcaren , vad använder ni för olika nspön (testkurvor) vid methodfiske?
                    Mete framför allt!
                    www.Metetorget.com

Kommentera

Tjabba Benni!
                      Skillnaden är ju att i sverige fiskar karpmetare med larm, och vakar inte över spöt. Dom metare du pratar om i England som kör lightare feeders sitter ju som hökar över sina feederspön me 4 oz glassfibertoppar. I många svenska karpsjöar skulle man nog bli lite less efter 24 timmars stirrande på en spötopp utan napp I längen blir det helt enkelt inte lika effektivt.
                      Men i övrigt, klart det går att slunga en methodare med 2,5lbs testkurva, fast det är ju såklart enklare med ett 3,5 lbs.

Ursprungligen postat av Gutbucket Visa inlägg
                      karpmetare kan inte feederfiska! Det är ett faktum bara! På min hemsida finns en artikel om hur jag feederfikar när jag kör karp. Går inte in på utrustningen direkt, koncentrerar det mest på mäsk då det är den bilen som brister hos de flesta karpfiskare tyvärr...

www.karpfiske.se
                      Tala för dig själv Mäsket till method-fiske behöver inte vara avancerat heller. Något som binder, luktar "karpigt" och har önskad mängd mat i sig. Sen vad man blandar i för att få denna slutprodukt kan bara fantasin sätta stopp för. Men det är väl bara ren logik?? Som tyvärr saknas hos många svenska metare....

Förövrigt har jag lite samma inställning till methodare som Limnos. Aldrig haft lyckade resultat(förutom sutare) Men man ska ju fiska d man tror på.
                      Senast ändrad av carpfenmazter; 2007-03-28, 11:02.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Metamera, 2025-03-11, 21:46
                      12 svar
                      639 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg jimmy85
                      av jimmy85

Startad av efc__, 2025-06-04, 14:25
                      9 svar
                      491 visningar