Take-apart spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Take-apart spön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Take-apart spön

Tipps på Take-apart spön(för tävling)
    Har tittat på 13m, men det finns ju massor att välja på.
    Är ett på 10 000kr så mycket bättre än ett för 3000kr?
    Tacksam för svar.

Ett dyrare TAP är dyrare pga av att det mestadels är gjort av grafit. Dyrare TAP har oftast en tunnare handtags-diameter, och är lättare(pajare också lättare)... Satsa hellre på ett billigare spö med flera toppar än ett som är dyrare och med kanske en top. Colmic har bra och realtivt billiga spön.

/Johan

DS: Mårten här på forumet hjälpte mig mye i början med "tävlingsmetet". Skriv ett PM till honom om du vill ha fler svar!
    Senast ändrad av Odde; 2007-08-24, 19:45. Anledning: Mårten the great one ;)
    [FONT="Palatino Linotype"]Speci-Matcher[/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Odde Visa inlägg
      Ett dyrare TAP är dyrare pga av att det mestadels är gjort av grafit. Dyrare TAP har oftast en tunnare handtags-diameter, och är lättare(pajare också lättare)... Satsa hellre på ett billigare spö med flera toppar än ett som är dyrare och med kanske en top. Colmic har bra och realtivt billiga spön.

/Johan

DS: Mårten här på forumet hjälpte mig mye i början med "tävlingsmetet". Skriv ett PM till honom om du vill ha fler svar!
      Har Colmic bra spön? Billiga är dom ju, men jag har inte hört mycket positivt om märket. Deras håvskaft funkar, men längre än så har jag inte sträckt mig.

Kommentera

Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg
        Har Colmic bra spön? Billiga är dom ju, men jag har inte hört mycket positivt om märket. Deras håvskaft funkar, men längre än så har jag inte sträckt mig.
        Jag har inte hört något dåligt om deras TAP. Använder mig mye av deras andra grejor, och dom funkar också kanon! Vad äre du har hört/sett?

/Johan
        [FONT="Palatino Linotype"]Speci-Matcher[/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av LG Visa inlägg
          Tipps på Take-apart spön(för tävling)
          Har tittat på 13m, men det finns ju massor att välja på.
          Är ett på 10 000kr så mycket bättre än ett för 3000kr?
          Tacksam för svar.
          Att dyrare spön håller dåligt får man ta men en nypa sallt. Likaså att diameter hänger ihop med priset. Det är helt och hållet beroende på vilken typ av spö och dess material. Det finns jättedyrar TP som är gjorda för kommersiella karptävlingsvatten. Robusta stockar. Det finns riktiga tjockisar som är bra och dyra.

Det skiljer otroligt mycket mellan vad du får för pengarna mellan de olika leverantörerna. Särskillt i Sverige. Det finns några importerar och säljer direkt till slutkund. Generellt får du därför mycket spö för pengarna i Sverige. Kontaktar du säljarna går det ofta att pruta lite.

Det du bör tänka på är:
          1) Vad kommer jag fiska mest: finlir, medium eller blandat? Allround?
          2) Vem har bäst priser?
          3) Kan jag snabbt få tag på reservdelar till ett rimligt pris.
          4) Vilka har lämpliga spön. Köp alldrig ett spö du inte kännt på först.

Ettan och tvåan är enkla. Trean är jobbigare att reda ut. Det är inte roligt att sitta med en trasig del och kunna få hem reservdelar mer än en gång om året eller i värsta fall inte alls. Det är det stora problemet i små meteländer. Punkt fyra är också lite svår då det inte är en stor marknad på Tp och de flesta inte har dem hemma på hyllan.

Det finns många bra märken. Personligen skall jag köpa ett Top Mix men det är bara för att jag själv tar hem dem och vet att jag får reservdelar till dem.
          Ett begagnat spö är ett bra alternativ när man börjar meta. Också att köpa ett 11m. Dessto kortare spö, dessto mindre är skillnaden mindre mellan riktigt bra dyra spön och mindre dyra.

Men vad du än köper: se till att det styvt och inte sladdrigt. Viktigare än diameter och vikt. Det går inte att fiska med ett sladdrigt spö när det blåser... och det gör det oftast.
          Mete framför allt!
          www.Metetorget.com

Kommentera

ett spö för 10 pannor är oftast vekare än ett för ca 3000, köp ett billigare om du är nybörjare, sen använder man inte spöt på 13 m spec ofta, använde mitt på ca 11.5m, lättare då och skönare och använda, och va inte märkes-kåt sen, colimc eller något annat billigare märke kan du spana på först
            go fishing

Kommentera

Ursprungligen postat av benste Visa inlägg
              Köp alldrig ett spö du inte kännt på först.
              Den viktigaste punkten! Speciellt om du vet vad du vill ha, jämnför gärna flera spön på samma dag för att ha enklare att jämnföra. Be att få "testa" på tävlingar o.s.v. fråga folk efter svagheter, var inte rädd att fråga helt enkelt.
              sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Tofft Hilding, 2026-04-08, 10:28
              3 svar
              200 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
              Startad av jimmy85, 2026-05-10, 09:29
              0 svar
              88 visningar
              0 gillar