Karpspö +shimano - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Karpspö +shimano

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Gutbucket Visa inlägg
    Testade Daniels FS under vår Frankrikeresa. De kastade över förväntan för att endån vara ett spö man kan drilla på. Man bör komma upp i kast på 150 meter eller mer med sänke och tafs med boilie på om man är duktig. Med PVA-bag eller en lätt feeder bör inte 100 meter svallen vara något problem. Det är en enorm ryggrad i spöt när man drillar, men endå kan man nog klassa spöt att vara i trakterna av ett "player rod" Helt klart ett av de bättre valen när det gäller grövre karpspön. Hade jag haft dessa kriterier hade jag antingen valt detta spöt eller ett Harrison torrix. Velar själv med vilka spön jag ska köpa till utlandsfiske.
    Jag står ju exakt där mellan och velar fram och tillbaka,fram och tillbaka !
    Kommer nog vela ett jävla bra tag till.....!
    Keep talking about me, You are just making me famous..
    MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
    www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Jimmiee Visa inlägg
      Jag står ju exakt där mellan och velar fram och tillbaka,fram och tillbaka !
      Kommer nog vela ett jävla bra tag till.....!
      Vela är helt ok, för när man klöpt utrustningen så är det lite för sent att vela. Men är det någon som har erfarenhet av shimanos beastmaster till karpfiske? Av vad jag sett och känt så är detta faktiskt riktigt trevliga spön, till ett lägre pris! Å andra sidan får man oftast vad man betalar för. Frågan är bara om man verkligen kommer att få ut så fruktansvärt mycket mer för ett spö på ca 4000 kr. Det är klart, är karpfiske det enda fiske man bedriver, så förstår jag att man vill ha och verkligen kan nyttja kvalitén i dyrare spön.

Jag velar och fantiserar om hur man skall få den bästa utrustningen som ens fiskebudgett och regeringen där hemma tillåter

/F

Kommentera

Fiskar man på kortare distanser än 100m, karpen har inget att gå fast i, man drillar mjukt pga av små krokar/tunna tafsar, och man behöver inte hålla fisken ifrån grejor i vattnet etc. Då spelar inte spövalet någon som helst roll.

Korda filmerna: En rulle för 100tals pund med broms som sannolikt fixar en mindre tonfisk?, ett spö man kastar allt med. Så lägger man ut en 10:ans krok på 10Ibs lina.. När fisken hugger leds den in på knappt sträckt lina? Känns som ett 1,75Ibs specimen spö hade gjort jobbet bättre?..

Känns som lite mode att läsa på vad som används till betydligt större karpar utomlands och sedan välja samma till våra fiskar och förhållanden? Ganska få situationer i sverige som ett 3,5Ibs känns optimalt? Skall man till någon stor flod söderut, är det dock en annan situation..
        Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Ursprungligen postat av DavidL Visa inlägg
          Känns som lite mode att läsa på vad som används till betydligt större karpar utomlands och sedan välja samma till våra fiskar och förhållanden? Ganska få situationer i sverige som ett 3,5Ibs känns optimalt? Skall man till någon stor flod söderut, är det dock en annan situation..
          Långt långt ifrån !
          en styv 2.5 är bra "allround" tycker jag.
          www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Nja, jag tror att de spön jag funderar på skall vara 3:or. Då har man pjäser att dänga med! Eller är det någon som har en annan uppfattning?

Kommentera

Ursprungligen postat av Fibonacci Visa inlägg
              Nja, jag tror att de spön jag funderar på skall vara 3:or. Då har man pjäser att dänga med! Eller är det någon som har en annan uppfattning?
              Vad ska du ha spöt till?
              Du klarar dig väldigt långt på en styv 2.5a och även med mjuka spöna kan du kasta långt om du har rätt teknik...
              Men en ordentlig 2.75a skulle jag välja ,vet som sagt inte vad du har tänkt att göra med ditt spö.
              www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Jimmiee Visa inlägg
                Vad ska du ha spöt till?
                Du klarar dig väldigt långt på en styv 2.5a och även med mjuka spöna kan du kasta långt om du har rätt teknik...
                Men en ordentlig 2.75a skulle jag välja ,vet som sagt inte vad du har tänkt att göra med ditt spö.
                håller helt med!

behöver du i dina vatten fiska på över 100 meters avstånd?
                Behöver du det så kan du lika gärna ro ut betena om det är tillåtet vill säga
                På jakt efter 15+

Kommentera

Bara för att vissa är slut i huvudet och förstör sutarglädjen för sig själva, så måste man ju inte använda onödigt grova prylar till karp. Vissa använder ju karpspön till ruda, så då borde man ju kunna använda 5lb-spön till karp, eller kanske 25lb.

Jag använde Shimano The bug 2.5or förut, och det gick att lobba fullmatade metodmatare och tunga blyn ett hyfsat stycke med sådana. Oftast är ju den matigaste delen av sjön strax under spötopparna dessutom.
                  "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Ursprungligen postat av Mink!
                    Har ju sett en massa köra 2,75or efter sutarna i antorpa, så varför skulle man inte kunna köra 3or efter karp om man ändå jagar 10+, finns ju trevliga varianter här med.

Man blir bara ledsen när man inser att spöna man har köpt är värdelösa att kasta stora tyngder med, fastän de är sköna att drilla fisk.
                    Klart de går och funkar men är de optimalt ?
                    Och precis som klisternäsan sa,"Bara för att vissa är slut i huvudet och förstör sutarglädjen för sig själva, så måste man ju inte använda onödigt grova prylar till karp."
                    Senast ändrad av Jimmiee; 2007-11-14, 23:08.
                    www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Har fiskat med 13 fots 3 lbs spön i snart 6 år. De har go parabolisk aktion och jag kastar tillfredsställande på även lite längre avstånd och med PVA. Har haft trevliga drillningar på såväl 5-kilos som större fisk och man kan verkligen hålla emot allt vad man orkar utan att fisken lossnar. Köper heldre ett liiite grövre spö med parabolisk aktion än ett liite lättare som är toppigt. Tycker det erbjuder mer av upplevelsen att drilla och man behöver inte fegdrilla vilket är totalt onödigt....
                      sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Tofft Hilding, 2026-04-08, 10:28
                      3 svar
                      195 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                      Startad av jimmy85, 2026-05-10, 09:29
                      0 svar
                      84 visningar
                      0 gillar