Gummibåt! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gummibåt!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gummibåt!

Är fet sugen på att köpa en Bombard AX 5001, 310 cm lång (men bred), 41 kg, last 400 kg. Gummibåten har plastköl som en RIB och nypris är 22.000 SEK, ger själv ca 15.000 SEK för en ny. Den skall vara stabil nog att tot 3 vuxna tom kan sitta på ena sidans ponton utan att båten kantrar! Båten fraktas till närhet av fiskevatten på en vanlig EU-trailer, en enkel kärra monteras och man drar båten ner till plurret där det normalt inte går att komma till med bil och större båt. Har länge funderat på att köpa något flexibelt, men allt har känts som skit. Du står lätt 2 man och fiskar från den pga bredden och stabiliteten.

Erfarenheter från fiske med gummibåt i åar (abborremete med löja främst) mottages tacksamt. Vill inte ha kommentarer typ; köp en helt uppblåsbar och lägg i bagaget på bilen, hatar att krabba när man väl är vid fiskeplatsen. Inte heller kommentarer om takbåt accepteras, vägrar repa min bil. Är jag helt snett ute, säg dock till please!

/MT

Nackdelen med gummibåtar är att utrymmet inte blir så bra även om det är bra mått på båten. Luftpontonerna är stora.
    Har en AVON med liknande mått och det blir inte mycket plats över.

Kommentera

Fan, den är rätt bred alltså! Men jag anar problemen... man skulle liksom vilja prova den in real water så att säga.

Kommentera

Packa alla fiskeprylarna i bilen och glid iväg till båthandlarn sen är det bara att lasta i så ser du om det är lungt eller ej.

Kommentera

Andersson är det enda problemet du upplevt? Har givetvis läst de flesta artiklar i fiskemag. där snackas det mest om dess stabilitet och enkla förflyttningsegenskaper. Du skickade ett svar precis när jag släppte detta inlägg... well good idea!

Kommentera

Under en sväng i Henrikstorp förra året, lastade jag en full Volvo 945 i båten plus att vi var två man.
            Karpfiskare kan intyga att det ibland kan bli rätt mycket prylar, men vi staplade allt på höjden sen får man sitta på pontonerna och den andre får försöka ro.

Kan dock erkänna att bedriva fiske med det lasset är garranterat helt omöjligt!

Kommentera

Kör gummibåt pga bor i lgh och har ingenstanns att ha en "riktig" båt. Min heter silvermarine, som är betydligt billigare(tror jag gav 6500:-)och är drygt 3 m lång. Durkbotten är det också.Lastar 4 personer(har ej total lastvikt i huvudet). Fiskar oftast ensam eller 2 st i båten. Är man två så måste man tänka lite på hur man packar och fördelar uppgifter. Compact living så att säga. Kör i å och sjö med elmotor. Det fungerar bra att lasta den i bagaget i min polo också. Fiskemässigt kör jag allt ifrån UL och mete till jerk och trolling. Har monterat ett par spöhållare bak till och det fungerar bra när man sitter på pontonerna. För mitt behov och mina förutssättningar tycker jag att detta fungerar kanon. Jag blir flexibel att ta mig till nya vatten och kan i princip sjösätta bara jag har 2x2 m yta för uppblåsning. Tips är att köpa en elektrisk pump=)

Det som jag tycker är sämre är att man har inte samma båtegenskaper på denna trots att den har en köl. Det blir lite känsla av flotte. Har du fler frågor så ställ dem, jag är full av svar. Här kan du se båten och här Vill du ser fler bilder?
              Mattias
              www.sportfiskare.nu

Kommentera

MattiasA, intressant info... durkbotten är väl inte riktigt samma som mindre köl eller menar du samma sak?

MVH

Kommentera

Vissa båtar kan vara vindkänsliga. Svårare att laga om man lyckas få hål på dom. Ska du ändå köra med släp så tror jag en plastbåt ger mer för pengarna.

Kommentera

Nej, ingen plastskit... kör alltid alu annars!

Hur krok-känsliga är gummibåtar egentligen, givetvis skiljer det... mtrl:et i Bombarden kändes värre (grymmare) än min gamla ODC Jetpack Ponton och den gjorde man fan inte hål i.

MVH
                    Senast ändrad av Muskytracker; 2008-01-25, 20:18.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
                    113 svar
                    18 420 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg -martin-  
                    Startad av -martin-, 2013-08-08, 17:59