Flätlina till karpfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätlina till karpfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flätlina till karpfiske

Har tidigare aldrig använt mig av flätlina till karpfiske i större utsträckning så jag har några funderingar jag hoppas få besvarade.

Vilket är det bästa, en flytande lina eller en sjunkande? Antar att många har olika erfarenheter och favoriter.

Hur tjock lina kör ni med? Man vill ju att det ska klara en hel del nötning.

Vilka saker anser ni som minus med flätad lina, förutom då att den är stum, som också är ett plus.

Finns det något mer jag kan tänkas vilja veta så skriv gärna det med...

Tack på förhand!
    Senast ändrad av Gutbucket; 2008-12-03, 14:28.
    sigpic

Eftersom du nämner det där med nötningen antar jag att du syftar att ha linan till bottenmete. Jag kommer personligen testa Spiderwire Invisibraid till nästa år. Men jag kommer att ha den till fiske med controller. Så det är ju egentligen inte till samma syfte.

Anledningen till att jag valt den är att den har hög brottstyrka och är "osynlig".

Hjälper väl kanske föga i din fråga men ändå...

Kommentera

Ett par fördelar kan det nog ha, använder som du vet bara tunnare flät till spinn efter gädda och öring ibland gösmete (fireline 0.15-0.17mm tycker det funkar bäst på haspel).
      En tunnare lina skär vattnet lättare påverkas mindre av vågor vid blåst osv.
      Extrem kontakt även vid längre distanser vilket man inte kan skryta med vid karpfiske på 100m+ med mono.
      Lär skära växter väldigt lätt eftersom du kan halvera diam. samt att den är lite rofflig i ytan.
      Nackdelar är givetvis om man kör toppiga kastkanoner till spö att det kan bli lite jobbigt när fisken börjar närma sig håven vissa glider med snällt medans andra får spelet.
      Flätlina är allt utom förlåtande.

Är nog bara en smaksak när man väl lärt sig så funkar det nog klockrent.

Kommentera

Fredrik, som du vet kan jag inget om karpfiske men en lite om braid och bottenmete. Det största fördelen med braid vid bottenmete är att nappen syns. Det har boltfisket inget för.

Den andra fördelen är att du kastar bra mycket längre. Det förutsätter förståss att du har vett nog att gå ner i diameter.

Den tredje fördelen är, som Andersson sa, att braid skär genom växtlighet. Och det har du nytta av... men sällan jag.

Många feedermetare av klass kör en chock-lina (ca 2-3 spölängder = några varv inpå rullen) med nylon.

Det ger två fördelar:
        1) Du kan ta i som en apa vid utkasten och ha tunn braid som lätt åker av spolen och genom spööglorna. Naturligtvis skulle du kunna ha en chockare braid istället för nylon. Men braid har en tendens att skära in i fingrarna. Särskillt om man kastar tunga saker och/eller kastar ofta.
        2) När du är i håvningsögonblicket har du nylon mellan dig och fisken istället för braid.
        Mete framför allt!
        www.Metetorget.com

Kommentera

Tack för svaren

Men jag skulle vilja ha någons syn på det som botttenmetat karp med spunet ett tag..?
          sigpic

Kommentera

Jag har kört med power pro och med wiplash 0.21 en säsong var. tycker man kastar bra. hade shockleadernylon (big game 0.46) närmast tacklet ngra meter. fiskar man bland växtlighet är det skönt med braid för det skär genom växterna bättre och fastnar mindre. fiskade en del i östra dammen med det och där är det massa grenar och träd som du vet. kändes inte riktigt hundra eftersom jag upplevde att braid skär in i stockarna även om det är nötningståligt. tjockare nylon är både nötningstålig och klarar stockar bättre. sen är det ju en vanesak att drilla fisk. tyckte det var lite obehaglig första karparna. vid lång distans (för mig 100 m och uppåt) är det också en fördel då man har kontakt med fisken på ett helt annat sätt, speciellt när fisken kanske gå igenom vass och näckrosor, då man har bättre kontakt med braid än nylon. mina reflektioner...

Kommentera

Har använt power pro 0,23 senaste åren, med big game 0,46 5m närmast riggen. Flyter är en fördel tycker jag, fastnar inte i saker på botten. Lägger att lägga betena från en vinkel så risken minimeras att karparna simmar in i linan.
              Mkt känsligare än nylon, mkt bättre indikering, särskillt på lite distans.
              Kastar bättre..
              Bra till fiske i vegitation, kapar nate och näckrosor. Dåligt vid fiske runt grenar och rötter, skär in. Grov nylon glider utanpå..
              Drillar man hårt funkar det bra att hålla spöt nästan bakåt, så man utnyttjar spöts aktion, dämpar fisken rörelser, minskar risken att kroken släpper..
              Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

just att den flyter kan jag tycka är ett problem om man tex fiskar inne i en grund vik med flera spön, svårt för ev. karpar att inte simma in i flytande linor strax över botten. men den nylon närmaste meterna och ev. backleads så funkar det ju oxå.

Kommentera

Jag har kört braid en hel del. Håller med David och Johannes. Men jag har kört lite grövre lina. 0.26 eller kanske 0.28 kommer inte ihåg. Om det inte är så farligt med skit i vattnet så kör jag utan nylon sista biten (en stump lead-core för att inte osthyvla sönder karpen dock) eftersom spöt och en bra broms på rullen är tillräckligt för att säkra krokfästet.. Men ifall det är risk för att fisken ska fastna helt - alltså TJOCKA näckrosbälten, vassar, träd eller liknande - så kör jag 5-15 meter nylon. Gärna en svampig 0.60. Om man kör braid hela vägen så rätar en karp vilken krok som helst när den går stumt fast. Är det mycket träd (ala Rainbow) så kan det vara bra att köra ännu längre nylon.

De första drillningarna är oförglömliga! Nylon-drillningar känns luddiga som sömngång efteråt.

Ett tips! Om du ska båta ut betena så köp en lina som syns bra. Köpte svart sist och det har jag ångrat. Men inte så kul att köpa 2 000 nya meter...
                  "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Jajustja. Jag har kört flytande eftersom jag inte vill att den ska fastna i saker på botten. Sänker sista biten ändå... Vid hård vind kan det dock vara ett elände - speciellt om det är algblomning. Men då kan man hålla lite volfram-putty mellan 2 fingrar och veva in linan mellan dem. Då sjunker den sedan.
                    "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Metamera, 2025-03-11, 21:46
                    12 svar
                    640 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg jimmy85
                    av jimmy85

Startad av efc__, 2025-06-04, 14:25
                    9 svar
                    496 visningar