tackar för alla tips, svårt att vet hur stora fiskar det blir innan man fångat några men de braxar jag sett i sjön kanske väger runt 3 kg. Ska kolla runt lite...
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
håv till brax och sutare
Collapse
X
-
Instämmer, har man en tätmaskig håv som suger vatten blir det riktigt tungt och sladdrigt fullt utfällt. Med en hand och lite ström blir det svårt, men det går endå okej, aldrig missat en håvning hittills.Ursprungligen postat av Dalis Visa inläggHar även jag haft olyckor med darts håvskaft, som tur är hände det när jag använde det för swimrensning med iskruvbar lie och inte med storfisken i håven, jag limmade tillbaka min hylsa med epoxi och nu sitter det. Dock gillar jag egentligen inte skaften, tycker dom är för tunga för att håva på full längd med en hand vilket ofta är fallet. Bästa jag har använt bland teleskopskaft var ett jag tillverkade själv av ett gammalt 5m teleskopmetspö i kolfiber, lätt, spänstigt, drygt 4m långt och funkade hur bra som helst tills en gammal dam cyklade över det när jag fiskade vimma i centrala gävle:/
Kolfiber låter intressant men dyrt och håvskaften tenderar ju få en hel del stryk. Tar gärna emot tips på bra skaft, kollat på div sidor inkl. UK utan att hitta något jag tycker passar.sigpic
Kommentera
-
Köp take apart håvskaft och en separat håv.
Fördelen med take apart är att: man lätt anpassar längden genom att ta bort eller lägga till delar samt att de generellt, än så länge, är av bra kvallité. De behöver inte vara så dyra heller. 250.300 kr för ett tillräckligt bra på 4m.Senast ändrad av benste; 2009-02-19, 13:35.Mete framför allt!
www.Metetorget.com
Kommentera
-
Det var som sjutton, har spanat på tapskaft i flera år men aldrig kunnat motivera kostnaden då alla jag har sett har kostat 1500+ kr. Men till det priset skulle jag inte tveka att köpa mej ett, några rekommendationer? (om du inte vill göra reklam här på sidan kan du skicka ett PM)Ursprungligen postat av benste Visa inläggKöp take apart håvskaft och en separat håv.
Fördelen med take apart är att: man lätt anpassar längden genom att ta bort eller lägga till delar samt att de generellt, än så länge, är av bra kvallité. De behöver inte vara så dyra heller. 250.300 kr för ett tillräckligt bra på 4m.Den förste att gå Ad Hominem förlorar
Kommentera
-
Håller med, tycker också det låter intressant. Så jag tar även jag gärna emot ett PM.Ursprungligen postat av Dalis Visa inläggDet var som sjutton, har spanat på tapskaft i flera år men aldrig kunnat motivera kostnaden då alla jag har sett har kostat 1500+ kr. Men till det priset skulle jag inte tveka att köpa mej ett, några rekommendationer? (om du inte vill göra reklam här på sidan kan du skicka ett PM)
Kommentera
-
Jag tror iofs att alla traditionella "tävlingsshopparna" borde kunna vaska fram ett TP-skaft för under 500kr.Mete framför allt!
www.Metetorget.com
Kommentera
-
Antingen får man ingen fisk eller så har man en stinkande spöbagUrsprungligen postat av specimendave Visa inläggEn trekantshåv på 70 cm med separat skaft tycker jag är optimalt till det mesta lättare metet.
Fördelen med trekantshåven är att man lätt kan snurra ihop den ,och stoppa ner i spöbaggen.
Har för mig darts har en sådan i sitt sortiment.
Det är sant att det är skönt att kunna fälla ner stora otympliga håvar. Likaså är det kanske praktiskt att kunna fälla ihop håven vid längre tansporter vid stalkingfiske. Det finns ett helt gäng olika modeller och fabrikat.
Däremot tycker jag att fasta håvar håller bättre och oftast är av bättre kvalité. För fiskar i trekilosklassen och +/- 1kg räcker en 50cm och blir över. Upplever inget problem eller behov av att fälla ihop håvar i den storleken. Brukar ha dem i keepnetsbagen där det ändå luktar.
Det kanske kommer stora ihopfällbara gummihåvar som man kan ha i spöbagen snart
Det finns ju redan keepnets... men det är svindyra.
Mete framför allt!
www.Metetorget.com
Kommentera
-
Jo, för tävlingsfiskare är det ju optimalt att bara lägga ner cin cirkelhåv i Keepnetsbaggen. Inom specimenfiske är det inte alls lika vanligt att man ser keepnetsbags. De flesta använder karpsäckar istället för keepnet vid förvaring av fisk.
Kan hålla med om att en cirkelhåv på 50 cm räcker till de flesta metfiskarna. Men jag skulle nog vilja ha en lite större vid tex fiske efter sik. Körde med en trekantshåv på 60 cm i Skräbeån senste säsongen och den var för liten anser jag. Hade stora problem vid håvningen av min 3a. Sista dagarna hade jag karphåven på plats
. F
ast är det någonstans jag skulle rekomendera en cirkelhåv före en trekantshåv så är det i skräbeån och andra vatten med hård ström. Cirkelhåvarna är oftast betydligt robustare i ramen.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Kommentera