Funderingar kring flötestrolling med paravan. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Funderingar kring flötestrolling med paravan.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Funderingar kring flötestrolling med paravan.

Tidigare har jag vid flötestrolling med paravan (Great Light) mest kört med linan i klämma och "knyckt" bort paravanen helt innan mothugg. Problemet med det som jag ser det är att fisken måste "släpa" på paravanen när den tar betet.

Nu har jag börjat köra med ett litet beteslås på paravanen där klämman i vanliga fall sitter, och stoppknut/pärla så långt från flötet som jag vill att paravanen skall vara, vilket innebär att fisken kan ta betet och gå med det utan att behöva släpa på paravanen. Detta kör jag som sagt i kombinationen med flöte.

Problem: Fiskar man djupare än ett par meter måste man ta bort paravanen från linan för hand, för att kunna veva in de sista metrarna.
    Finns det något sätt att kunna fiska djupt med ett tackel som är helt fritt att dra iväg, och ändå få paravanen att gå ned mot tafsen vid drillning?

Hoppas någon förstår vad jag menar
    www.ichtys.se

Jag skapade för ett par dagar sedan även en tråd om att flötestrolla med paravaner.

Dock så har det var dåligt med intresse för den! Konstigt då detta fiskesätt är grymmt effektivt

Kommentera

Separat klämma som tas bort under fajten istället för pärla och stoppknut. Paravanen glider då ner till fisken. Vi diskuterade aldrig färdigt det innan, men det är väl inga problem med det sättet? Bortsett från att det kanske inte är så roligt att avlägsna klämman under en brutal fajt... Finns många sätt, med både för och nackdelar. Någon annan som har något annat bra förslag?
      www.ichtys.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Redegard Visa inlägg
        Separat klämma som tas bort under fajten istället för pärla och stoppknut. Paravanen glider då ner till fisken. Vi diskuterade aldrig färdigt det innan, men det är väl inga problem med det sättet? Bortsett från att det kanske inte är så roligt att avlägsna klämman under en brutal fajt... Finns många sätt, med både för och nackdelar. Någon annan som har något annat bra förslag?
        Låter bra. Funderade annars på att göra en ögla på linan och knyta en knut med en bit gummiband som kommer att lossna när linan sträcks vid mothugg och glider ur knuten. Men det känns inte bra att lämna små gummibandsbitar efter sig i sjön . Klämman får det nog bli. Borde vara en liten en, för minimalt motstånd.
        www.ichtys.se

Kommentera

skulle det funka o ha ett litet lekande i beteslåset istället som du drar linan igenom, sen en stoppknut som du kan veva in i rullen utan problem? eller blir det bara plottrigt.
          [FONT="Book Antiqua"]Det är tur man har en hobby [/FONT]

[FONT="Lucida Sans Unicode"]Esox Lucius[/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av _MVF_ Visa inlägg
            skulle det funka o ha ett litet lekande i beteslåset istället som du drar linan igenom, sen en stoppknut som du kan veva in i rullen utan problem? eller blir det bara plottrigt.
            Men jag behöver ju en pärla också för att stoppa paravanen, och den kan jag ej veva in. Plus att paravanen hamnar på fel sida stoppknuten, så att den måste avlägsnas innan knuten vevas in. Eller förstår jag dig fel?
            www.ichtys.se

Kommentera

Skicka på mer bly, typ 50-60 gram till great light. Då funkar den som ett flöte, jag har aldrig haft problem att fisken spottat eller släppt.
              Borde vara dödsstraff på att veva med för lös slirbroms!

Kommentera

Ursprungligen postat av Swedish-Pro Visa inlägg
                Skicka på mer bly, typ 50-60 gram till great light. Då funkar den som ett flöte, jag har aldrig haft problem att fisken spottat eller släppt.
                Inte med gös heller? Känns som om det borde vara lite besvärande motstånd, men jag kan ha fel
                www.ichtys.se

Kommentera

Till gös använder jag andra paravaner. Men efter gädda kör jag great light och 50 till 60 gram beroende på vinden. Då är det precis att paravanen inte sjunker om man kör sakta. Som sagt för mig har det funkat mer än bra. Men det finns säkert bättre sätt.
                  Borde vara dödsstraff på att veva med för lös slirbroms!

Kommentera

Ursprungligen postat av Anton Ek Visa inlägg
                    Men jag behöver ju en pärla också för att stoppa paravanen, och den kan jag ej veva in. Plus att paravanen hamnar på fel sida stoppknuten, så att den måste avlägsnas innan knuten vevas in. Eller förstår jag dig fel?
                    FUCK det va jag som tänkte fel.. den blir ju på andra sidan :P
                    Senast ändrad av _MVF_; 2009-11-26, 20:38.
                    [FONT="Book Antiqua"]Det är tur man har en hobby [/FONT]

[FONT="Lucida Sans Unicode"]Esox Lucius[/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Tofft Hilding, 2026-04-08, 10:28
                    3 svar
                    202 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Startad av jimmy85, 2026-05-10, 09:29
                    0 svar
                    93 visningar
                    0 gillar