Tips på linor för mete? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på linor för mete?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips på linor för mete?

Jag sitter och drömmer om och planerar metesesongen och skulle vilja ha lite tips på linor .

Först en lämplig lina till flötmete 0,15 mm nylon ? mjuk och fin .

En starkare lina till tex färna ca 0,22 ? stark och tålig.

En grov till gädda mm ca 0,35-40 ?,ev en bulkspole Berkley big game.

Det är väl så att den teoretiskt starkaste är inte alltid starkast när det väl gäller ?

Tänkte beställa hos Ollsons

Först en lämplig lina till flötmete 0,15 mm nylon ? mjuk och fin .
    Gillar Lazer match (iTackle.se) och Colmics gröna matchlina (metebutiken.se). De har desstuom ett pris som gör att man har råd att byta lina då och då. Maxima är också riktigt riktigt bra

En starkare lina till tex färna ca 0,22 ? stark och tålig.
    Flytande eller Feeder?

En grov till gädda mm ca 0,35-40 ?,ev en bulkspole Berkley big game.
    Har ingen koll på tjocka nylon. Kör mest braid.

Det är väl så att den teoretiskt starkaste är inte alltid starkast när det väl gäller ?
    Precis. Men framför allt skall man ta det som står på förpackningarna med en stor nypa salt. Såg ett test (kommer inte ihåg tidning) där det testade allt... förutom att diameterns stämde. De kom iofs fram till att Biltemas lina (har jag för mig) var bäst när man vägde ihop det de testade. Men som sagt var... det struntade i den kanske viktigaste parametrarna: angiven diameter kontra verklig diameter och dess förhållande till styrka och slitage
    Mete framför allt!
    www.Metetorget.com

Kommentera

Tack benste , 0,22 nylon tänkte jag ha till flytande och bottenmete ev någon gång till feeder.
      Något förslag ? Eller skall jag kanske ha flätlina ?
      Senast ändrad av Lars88; 2011-03-01, 20:12.

Kommentera

Lina

När man fiskar flytande vill man ha en flytande lina. Det är det viktigaste. Man kan fetta in dem (behandla dem) så att de flyter än bättre. Men en vanlig traditionell nylon gör normalt jobbet. Har aldrig fiskat flytande med braid men det borde gå utmärkt, framför allt med en braid som flyter (vilket många gör).

Det är m.a.p.o lite lurigt att ha samma lina till feederfiske som flytande. I alla fall om man vill ha en optimal "lina" för respektive fiske.
        Mete framför allt!
        www.Metetorget.com

Kommentera

Angående det test som benni tog upp antar jag är det test som GP gjorde förra året. Då vann helt riktigt Biltemas lina. Testet var på 0,3 mm nylon och Biltemas var mest tålig mot slitage och tyngd.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Metamera, 2025-03-11, 21:46
          12 svar
          621 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg jimmy85
          av jimmy85

Startad av efc__, 2025-06-04, 14:25
          9 svar
          470 visningar