Billigare utrsutning. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Billigare utrsutning.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av alexanderj1980 Visa inlägg
    Har inte köpt något nytt spö ännu , tittade på mina karpspön som 12fot & tycker det blir på tok för långt till mitt färna sutarmete . Så någon som vet om 10fot spö till vettig peng ca500:- till mitt mete gärna med qiwertoppar till ?
    Varför är det för långt?

Kommentera

Vet inte känns bara för stort och klummpigt

Kommentera

Funderar på att köpa ett sådant & prova http://www.piscari.se/Hardwear-Float...k/Produkt_srk/

Men hur menar dom med (Delar: 3, 3+1) ? Är väll feeder spöt jag ska satsa på eller?

Kommentera

Det är en vanesak. Har du inte fiskat med 12 fot innan känns det långt men när du haft det ett tag kommer allt under det kännas jättekort, tro mig.

Kommentera

Blev ett sådant spö http://www.metebolaget.se/viewitem.p...1121&catid=126
            Hoppas det funkar till mitt sutar & färna fiske då det är det mesta jag sysslar med .

Kommentera

Val av spö beror mångt och mycket på vad man vill få ut av spöt.

1) Hur långt ut vill du kunna meta?
              2) Vilken sorts flöten och tyngd?
              3) Storlek på fisk och press man behöver sätta på den samma (växtlighet, mög på botten mm)
              4) Känsla i fisket

När man väljer ett feederspö är det i princip samma frågor (men då kasttyngd på fylld feeder/sänket).

Nu vill jag inte vara elak -eller vill jag det?- men om man tycker att det finns twintips-spön som gör båda sortens jobb bra har man ganska lågt ställda förväntningar på sin utrustning. Alternativt har man aldrig flötfiskat med ett riktigt wagglerspö. Eftersom de flesta av oss har begränsat med resurser är det försåtligt att man luras in i en påstådd kompromisslösning. Oftast får man ett ganska bra feederspö och ett spö som är ganska kasst att flötmeta med. Jag hade i ditt fall sparat och köpt ett begagnat eller nytt feederspö och sedan sparat ihop till ett riktigt wagglerspö (flötspö). Det kan man få begagnat för runt 500kr eller billigare om man letar på rätt ställe.

10' feeder tycker jag personligen är lite kort om du inte tänkt dig göra riktigt korta kast eller ofta sitter under träd mm.
              Mete framför allt!
              www.Metetorget.com

Kommentera

Ok jag har nog inte några större krav då ! Men tror att jag som glad amatör metare kommer bli nöjd med spöna ...
                Har inte kommit ännu då Dhl hade pajat embalaget ....

Kommentera

Jag såg inte att det fanns ytterligare en sida med svar och att du redan köpt 12'. Du blir säkert nöjd med feederfisket. Match-toppen kan faktiskt vara bra till andra saker, som lättare larmfiske, abborrmete eller kanske frilinemete med flytande beten (efter färna t.ex).

Lycka till med dina saker!
                  Mete framför allt!
                  www.Metetorget.com

Kommentera

Har kollat på det spöt som du köpte. Leeda assasin. Undrar om detta funkar bra till bottenmete efter framförallt abborre men även lite gädda?

Kommentera

Leeda spöt är väldigt bra för sin prislapp. Har dragit flera borrar över kilot med det, men jag tror inte jag skulle vilja ha på större gäddor.
                      Mina posters https://printler.com/sv/print-shop/6464-martin-jansson/

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Metamera, 2025-03-11, 21:46
                      12 svar
                      632 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg jimmy85
                      av jimmy85

Startad av efc__, 2025-06-04, 14:25
                      9 svar
                      486 visningar