Synpunkter Dagens Maskburkar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Synpunkter Dagens Maskburkar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Synpunkter Dagens Maskburkar

Hej! Jag håller på med ett projekt att ta fram nya typer av maskburkar och skulle hemskt gärna vilja veta vad ni tycker är bra och dålig med dom som finns idag. Dom ni använder.
    Både dom ni köpt särskilt och engångsburkar som köpmask kommer i.

Jag vet att dom flesta duger men vill att dom ska ha det där extra som vi fiskare vill ha.

Vart har ni oftast maskburken? Vart skulle ni helst ha dom om ni fick välja fritt, på bältet, runt halsen,armen,benet? eller vart lägger ni maskburken oftast?

Skulle det vara nödvändigt att ha en maskburk som går att öppna/stänga med en hand?
    När ni åker själv eller med familj,vänner hur förvarar ni masklådan (om ni har en stor och sedan fyller på era mindre maskburkar) Är det ofta problem med värmen?

Hur slänger ni burken då ni köpt köpmask? Tycker ni det är omständigt att sopsortera?

Jag har gärna en diskussion med någon intresserad här eller över mail.

Hälsningar

Design student
    Peter Hälldahl

Maskburkarna som finns fungerar utmärkt.Priset däremot suger.50 kr för en burk är skamligt.
    When Im feeling down.I just slide in something with Bob Nudd in the Dvd player.5 minutes after i cant help myslef smiling..

Kommentera

Kommentera

Håller med Daniel. 30-50kr för en burk med 25-50st halvdana maskar är lite mycket, när man kan leta i trädgården eller Jehovas Vittne's gräsmatta (HETT tips! ). Visserligen är det bekvämt att kunna åka till sportfiskebutiken och köpa en maskburk för att fiska en stund, istället för att stå dagen innan och slava med spaden i högsta hugg och med en enorm ryggvärk efteråt.

I övrigt så är maskburkarna som finns oftast klena och spricker gärna om man inte är försiktig med dem, kanske något som finns att bättra på konstruktionsvis

Kommentera

Jag har en del synpunkter på maskburkarna. Det gäller i mindre grad burkarna de saluförs i och inte heller priset även om jag naturligtvis gärna vill ha billig men ändå frisk och livlig mask utan mina synpunkter gäller designen av den behållare jag använder vid båtfiske och den jag använder vid bäckmete. Jag ska återkomma med foton och kravlista på vad jag tycker är viktigt.
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Bara en maskburk är inte så bara

Jag metar endast under den isfria tiden och då antingen från en båt eller från land. Metar jag från land kan det vara tämligen stationärt från en brygga eller annan plats. I dessa fall och vid mete från båt behöver burken klara att hålla masken kvar. Det behövs kanske någon form av ventilation. Vid dessa tillfällen duger den burk man kan köpa mask i bra.

Vid bäckmete vill jag ha en smidigare lösning än en otymplig burk i fickan. Det brukar ju finnas andra prylar som kivas om fickornas utrymmen. Lösningen är en maskburk som man fäster på antingen livremmen eller någon form av midjeväska/ryggsäcksrem. Jag har 2 varianter på temat men det finns fler, bland annat en smart gammal allmogemodell i trä som man då och då ser i hemslöjdsbutiker eller lokala affärer men sällan eller aldrig hos de stora butikskjedjorna.

Mina modeller är av plast och förekommer sparsamt i handeln. De har fästanordning för bälte och locket är ventilerat.
            Click image for larger version

Name:	screen1.jpg
Views:	1
Size:	413,5 KB
ID:	1761777
            Den gröna maskburken har ett lock som är svårt att stänga. Låset har svårt att greppa och hålla locket kvar.

Name:	screen2.jpg
Size:	207,9 KB
ID:	1761778
            Burken har en säker fastsättning för livrem och en avdelare mitt i burken så man kan ha mask på ena sidan och eventulla maggots eller sänken och krokar på den andra.

Name:	screen3.jpg
Size:	282,9 KB
ID:	1761779Click image for larger version

Name:	screen4.jpg
Size:	149,2 KB
ID:	1761780
            På grund av svårigheterna att stänga locket är denna burk ren skräp!

Den mörkgrå burken har också 2 avdelningar samt en avtagbar bälteshållare. Runt burkens kanter finns en fals som maskburkens jord gärna fastnar på. Det medför problem att stänga locket. Den falsen är en av denna burks svagheter. Den andra är fästanordningen mellan burk och bälteshållare. Hakarnas plastmaterial kan drabbas av utmattning och gå av. Detta har hänt mig vid ett tillfälle. Jag löste det med att göra fästet permanent med hjälp av isolerband. Det är annars en fördel att burken inte sitter dikt mot fiskarens buk utan som här sticker ut en liten bit. Utrymmet för masken har rundade hörn vilket är bra. Det underlättar att greppa de sista maskarna. Locken är lätt att öppna och stänga men samlas det skit på falsen kan det vara svårt för låset att hålla locket stängt. Det här är den burk jag använder.

Name:	screen5.jpg
Size:	215,1 KB
ID:	1761781Click image for larger version

Name:	screen6.jpg
Size:	308,5 KB
ID:	1761782
            En burk med säkra lock och fastsättningsanordningar som gör fisket bekvämt vill jag ha.
            Senast ändrad av BeBest; 2012-01-19, 10:13.
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Skulle väldigt gärna se någon form av isolerande maskburk/maggotburk som tål värmen lite bättre. Brukar använda Prestons variant för form och storlek passar mig.

Name:	11_2.gif
Size:	33,5 KB
ID:	1761783
              sigpic

Kommentera

Som BeBest säger är stor skillnad på om man fiskar stationärt eller rör sig. Det är också stor skillnad om du bara har dem till bete eller om du också skall mäska med dem.

Jag mäskar en del och brukar köpa säckar om minst 1 kilo. Ofta mera. De kommer i Speciella säckar som släpper igenom luft. Jag förvarar masken i en större burk (10 liters) svalt mot ett cementgolv. Jag matar masken och ser till att fukten är lagom. Då lever de hela säsongen.

När jag åker iväg för att fiskar förvarar jag oftast dem i säckarna som i sin tur förvaras i en kylbag. Har tre fyra olika storlekar beroende på hur mycket beten jag har med mig. När jag fiskar har jag dem i burkar av den typ som Flodeban visade.
                Mete framför allt!
                www.Metetorget.com

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Metamera, 2025-03-11, 21:46
                12 svar
                641 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg jimmy85
                av jimmy85

Startad av efc__, 2025-06-04, 14:25
                9 svar
                496 visningar