Gädda. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gädda.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gädda.

Jag nöter & nöter men får inte mer än några snipor varje gång ja e ute. Testar att trolla och att kasta med alla "populära" wobblers men nte fan får jag någon 5 kg's? Va gör ja för fel? Behöver många tips.

Fiska på vårkanten, om du inte redan gjort det. Så ska du nog se att du kan få någon lite större.

Kommentera

Fel vatten? Fiskar för grunt.

Kommentera

Vart i landet fiskar du?

mvh/Jon
        - Öland, Kalmarsidan och Smålands insjöar -

Kommentera

Nu vet jag ej om du har utrustningen i sig...(ekolod)

Jag brukar fiska med hjälp av ekolodet, där betesfisken finns där fiskar jag. Med andra ord, att toktrolla har aldrig gett mig mycket heller...
          The alt.usenet.rulez.is.the.king FAQ
          Hakkaa päälle!Saatanan Usenet Rulez, sauna ei ole tarpeeksi kuuma.Kanna sisälle lisää pontikkaa, akka, pikinpäin!Perkele alt.usenet.rulez.is.the.king!
          Klickbara länkar följer nedan
          Nattplockad mask
          Gädda äter Sissy
          Abborre vs mask
          Abborre vs mört
          Måånga gäddor samlade vid betet
          Gädda äter gädda
          Spännande fiskemetod efter gädda
          FS SPARADE TRÅD
          Laxhugg!

Kommentera

Under mitt 35-åriga liv har jag varje år (om man räknar från den dagen jag kunde krypa ner till bryggan med ett spö i handen) fiskat i en sjö. Jag vet vart alla grynnor och djuphålor är. Jag vet vart småfisken befinner sig. Jag vet under vilka väderförhållanden som det nappar bäst. Jag jerkar, metar, trollar m.m. men jag har aldrig tagit en gädda som är större än 3.5 kilo i den sjön. Abborrar över kilot är vardagsmat samt gösar på 3-6 kilo. Alltså, gös och abborre är grymt stora, men de stora gäddorna lyser med sin frånvaro. Jag har haft min egna teori att gösen konkurrerat ut gäddan. Har inget vetenskapligt bevis, utan det är nog mer ett sätt att försvara mitt ego När jag på söndagen åker båten till fastlandet för att släpa mig tillbaka till verkligenheten med jobb och slit, så träffar jag en fiskare som provat "min" sjö. Hans första kommentar när jag frågade om han fått något var: Vilka stora gäddor ni har i sjön och hivar upp en gädda på 9.2 kilo.

Det jag vill säga med min lilla berättelse är att storgäddan finns därute. Vissa vatten har fler av den varan än andra, men visst smyger drömgäddan runt i var och varannan pöl.
            Senast ändrad av jst; 2004-09-06, 13:35.

Kommentera

10-kilosfiskar simmar det i stort sett i varenda liten pöl. Räknar vi femton pannor selekterar det ut många vatten. Frekvensen storfiskar är avgörande för hur "enkelt" det är att fånga sin storfisk. Att fiska i en större sjö där det simmar en tio-kilos är givitvis svårare än där det simmar 100 stycken.

Men 10 pannor simmar det lite varstans.

Kommentera

Jag känner igen det där jst!

Jag har upptäckt att det finns platser som vissa perioder tycks koncentrera större fiskar till sig. Hittade ett sånt ställe för många år sen. På sommaren gav det kanske en 5kilos i månaden men plötsligt på senhösten kunde det vara som att fiska i ett akvarium där men det var en slump att vi kom på dem. Min kompis och jag kastae av stället precis som vi brukade men kände inget hugg. I ren desperation skickade jag betet rätt ut mot sjön istället för in mot vassen och näckrosorna. En stor kom efter. I nästa kast satt hon. Och så forsatte det. Vi hade kastat åt fel håll. Under många år var det där ett favoritställe som bland annat gav mig mitt PB men nu har viken delvis vuxit igen och gäddorna sökt sig nya favoritställen.
                Jag har senare hittat flera hotspots, vilka fungerar bäst när nattisen börjar klirra i vassarna men jag trodde också att jag visste allt om min favoritsjö innan vi bytte kastriktning inne i Vallviken.
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Det finns nog stora gäddor i de flesta vatten, men det beror väl på vad man räknar som "stor". För egen del är allt över mitt inte allt för imponerande personbästa "stort", men jag skulle nog egentligen sätta gränsen vid 5 kg. Men även i mitt vatten finns en del stora gäddor, har sett andra dra några på 7-8 kg (som är stort för mig), och har sparat några tidningsurklipp från lokaltidningen som visar fiskar på över 10 kg från mitt vatten, en på 12 kg och en på 13,3 kg (121 cm) och det får väl betraktas som ganska stora gäddor i vilka vatten som helst (utom Lödde då).
                  Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Kommentera

I Sverige räknas officiellt gäddor över 12 kg som stora. De över 10 kg har sin klubb och de över 100 cm sin.
                    Vad som relativt ett visst fiskevattens storlek och produktionsförmåga skall räknas för stort, är upp till vars och ens kunskap om vattnet och personliga omdöme. Det finns t.ex skogsbäckar som innehåller lekmogna bäckrödingar med en storlek av ca 20 cm medan en 3 dm fisk just där är närmast en yngelfarlig jätte, vars kolosala längd motsvarar mer än 10% av bäckens bredd.
                    Så en 3kg gädda kan upplevas som groteskt stor i förhållande till miljön den vistas i.
                    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bongoloid, 2007-05-31, 20:16
                    51 svar
                    6 321 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg MathiasJK