ytdrag. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ytdrag.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• ytdrag.

hej! tänkte höra med er om vilken utrustning,drag,lina, ni har när ni kör med poppers osv.. prata på om ytfiske bara gärna om abborrfiske skitfiske och är tacksam för svar
    abborrgalning.... det är roligare att fiska med klen utrustning ! Så tjata på med era torskspön och 10 +are , jag håller mig till abborre och snipor ...

Jag kör med ett 5.6" UL spö, en flätlina på 0.10-0.12. Och oftast använder jag Skitter Pop

Kommentera

nice! kör med nästan lika
      abborrgalning.... det är roligare att fiska med klen utrustning ! Så tjata på med era torskspön och 10 +are , jag håller mig till abborre och snipor ...

Kommentera

Vilka tider på året funkar det med popper på abborre för er? Morgon, dag, kväll eller natt? Hur djupt brukar det vara där dom hugger? Vår, sommar eller höst?

Om jag får gissa är det varma sommardagar som gäller, över grynnor möjligtvis. Rätta mig gärna.

Jag har knappt testat detta fiske men dom gångerna jag gjort det har det bara känts som jag kastat efter gädda.
        Jag har sett stora klunsar till gäddor flyga över mina Big Bandits och flytande Pigs, det skulle vara kul att se någon arg borre hugga på ytan också, har faktiskt aldrig sett det.

Kommentera

Än tror jag det är för tidigt. Jag har i alla fall inte fått nåt än. Förra året fick jag Gädd ända in i Oktober på ytbete, sen dog det. Abborren dog nån gång i slutet av September.

Vänta du bara till du har en 10 borrar jag och slåss om samma bete. Det är coolt. Och en arme av fula måsar som vill vara med på ett hörn.
          Senast ändrad av poppers man; 2012-04-30, 00:26.

Kommentera

Hej!
            Jag har ungefär samma frågeställningar som trådskaparen. Är total nybörjare på poppers, men tänkte jag skulle pröva lite som omväxling till gäddfisket nu när det är gösförbud fram till midsommar.
            Har införskaffat några ytbeten, bland annat Lucky 13 och Sébile splasher. Vet väl ungeför var jag ska fiska, men undrar hur ni fiskar hem era ytbeten. I affären menade killen på att Lucky 13ska spinnas hem medan Splashern ska ryckas. Hur då ryckas? Mjukt som en jigg eller mera häftigt som ett jerkbait?
            Har provat några gånger över ett bra abborgrund utan resultat och tycker inte jag får någon bra gång på betena.
            Gösta

Kommentera

Det blir kul när det sätter igång snart, ytbeten är helt klart favoriten. Grodan kommer definitivt få en hel del tid i vattnet, går helt grymt realistiskt

Click image for larger version

Name:	diverfrog01.jpg
Views:	2
Size:	20,5 KB
ID:	1762719

Kommentera

Fyfan...den var sjukt realistisk! Måste bara testas...
                Känns dock lite tidigt på säsongen ännu. Nån som har erfarenhet av att fiska den?

Kommentera

Tjo!

Ytfiske är nr1 på sommarborrar, i alla fall för mig.

Förutom flätlina så är det viktigt med en tafs, för gäddorna tackar inte heller nej till ett plaskande drag. Kruxet är att hitta rätt tafs. Vissa tafsar tynger ner ytdraget så att den inte plaskar som den ska eller så går den under ytan (som en Rapala Subwalk, som förövrigt fungerar bra till gädda), så kör på en lättare modell så att draget fiskar som den ska.

Jag kan rekomendera Rapala Skitter Pop, om man letar efter en klassisk popper.
                  Rapala Skitter Walk har fungerat väldigt bra på borrar runt kilot och den twitchar man in snabbt så att den får en ettrig side-to-side gång på ytan. Den är grym, speciellt den guldfärgade (Färgkod GU om jag inte minns fel...) i mitt coca-cola färgade vatten.

När vitfisken börjar gå upp mot ytan så är det dags att blöta ytdragen, perioden för mitt ytfiske är alltså runt runt maj-sept.

Skit fiske!

Ursprungligen postat av Matte Mawtew Liw Visa inlägg
                  hej! tänkte höra med er om vilken utrustning,drag,lina, ni har när ni kör med poppers osv.. prata på om ytfiske bara gärna om abborrfiske skitfiske och är tacksam för svar
                  Senast ändrad av Brorsan; 2012-05-13, 11:21.

Kommentera

Ursprungligen postat av Brorsan Visa inlägg
                    Tjo!

Ytfiske är nr1 på sommarborrar, i alla fall för mig.

Förutom flätlina så är det viktigt med en tafs, för gäddorna tackar inte heller nej till ett plaskande drag. Kruxet är att hitta rätt tafs. Vissa tafsar tynger ner ytdraget så att den inte plaskar som den ska eller så går den under ytan (som en Rapala Subwalk, som förövrigt fungerar bra till gädda), så kör på en lättare modell så att draget fiskar som den ska.

Jag kan rekomendera Rapala Skitter Pop, om man letar efter en klassisk popper.
                    Rapala Skitter Walk har fungerat väldigt bra på borrar runt kilot och den twitchar man in snabbt så att den får en ettrig side-to-side gång på ytan. Den är grym, speciellt den guldfärgade (Färgkod GU om jag inte minns fel...) i mitt coca-cola färgade vatten.

När vitfisken börjar gå upp mot ytan så är det dags att blöta ytdragen, perioden för mitt ytfiske är alltså runt runt maj-sept.

Skit fiske!
                    tack för ditt svar! jag har köpt en rapala skitter pop nu å några andra .. skitfiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    4 243 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B