Att undvika slacklina? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Att undvika slacklina?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Att undvika slacklina?

Hur gör jag det? Spelar ingen roll hur jag än jerkar så får jag massa slacklina, och missar småhugg. Jag jerkar med ett 7 fots 150 spö, som borde vara klassat 100. Tycker att det svampar för lätt ( Kommer aldrig bli nöjd med spö tror ja ).

Jerkar jag med små knyck så får jag ingen bra gång alls på bustern, jerkar jag som jojje så får jag massa slacklina.

Hög utväxling o att inte sluta veva när man gör rycken. Vissa beten behöver lite slacklina för att få bra gång.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Veva snabbare och tajma vevtagen med jerksen..

Kommentera

Tycker redan jag vevar och rycker som en galning, men det handlar väl om att det ska synka.

Kommentera

Ja tajmingen är viktig. I början hade ja oxå problem med slacklina,men det löste sig med mycket nötande. Finns ju dom som håller i veven o vevar med spöt.
          Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Får du ingen gång så går betet för rakt och därför skapas slacket, testa en annan sorts tafs så löser du nog problemet.
            Man ska inte behöva hets-jerka in en buster.

Kommentera

Har mest kört fluocarbon 1.05 och SG softflex wire. Ska se om nån affär i staden har styvare titan eller nåt sånt. Gången blir bättre med SG för mig är fluocarbon.

Kommentera

Ursprungligen postat av poppers man Visa inlägg
                Hur gör jag det? Spelar ingen roll hur jag än jerkar så får jag massa slacklina, och missar småhugg. Jag jerkar med ett 7 fots 150 spö, som borde vara klassat 100. Tycker att det svampar för lätt ( Kommer aldrig bli nöjd med spö tror ja ).

Jerkar jag med små knyck så får jag ingen bra gång alls på bustern, jerkar jag som jojje så får jag massa slacklina.

Problemet är att du rycker för mycket .

1 Då får du slacklina
                2 Rullen går sönder fortare
                3 Du får ingen fisk för en mört simmar inte sida sida å skramlar .

Min fiskekompis Bernhad är en av mina kompisar som fortfarande får fisk på jerkbait . Han sitter ned å vevar in betet rakt fram han gör små dragningar med spöt på 10-40 cm . Det ser kul ut men han får mycket mer fisk än vad jag får om jag fiskar stående med större ryck .
                Han har vanliga ståltafsar på 40 cm ungefär . Han har nog inte haft sönder rullen heller vi andra får byta IAR lager varje säsong .

/Fredrik

Kommentera

Stanna inte helt med veven vid vevstopp.. Veva sakta så du har spänd lina hela tiden..

Kommentera

Måste bara säga att Buster Shallow Runner måste trigga gäddorna enormt, eller så var en gädda bara hungrig. Hade precis kastat ut och betet låg i ytan i cirka 5 sekunder (kunde inte börja jerka pga ont om yta på båten) och då small det på en gädda när min lina var sjuuukt slak - det gick bra, självkrokad

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 690 svar
                    373 207 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo