Välja lina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Välja lina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Cannonball Visa inlägg
    Vad då bättre?
    Hur står sig real dimensionen jämfört med angiven dimension?
    För det första så kom jag precis på varför jag inte har testat till exempel Tuff Line XP eller Predatorlinan, och det är att jag under mitt enda år hitills (det blir otaliga fler) som extrem fiskenörd mestadels ha fiskat med haspel, så när det gäller "haspel"-linor så har jag i princip testat vartenda en av dom.

Nu till din fråga som jag citerade här ovan, jag var lite otydlig. Alltså dimensionerna är så vitt jag vet och har märkt av faktiskt mer korrekta än de "gamla" linorna. Nu mäter jag inte diametern, men det känns som slicklinorna helt enkelt "växer" mindre när man spolar på dom. Sen tycker jag även att dom suger upp mindre vatten än de "gamla". Det är inga jätteskillnader vi pratar om här, men trots allt tillräckligt stora för att jag ska bli omotiverad att köpa ett märke utan 832 teknik när 832 erbjuds.

Kommentera

Kör på Tracer Braid! riktigt stark och fin lina

Kommentera

Har en Strike Wire X8 Predator som kommer i början på nästa vecka, tänkte chansa och testa nåt nytt istället för att gå på vad alla andra säger. Har inte hittat så mycket vad folk tycker om denna linan så varför inte testa själv.. Alltid kul att experimentera lite själv också.

Kommentera

Tråkigt att jorgen.mansson trackar ner på min favoritlina, Spiderwire (invisbraid) som jag kört i 3 år med på både haspel och multi utan att byta.

Speciellt när han skrev i en annan tråd att han inte kan hantera flätlinor...

Det är bara att testa sig fram TS, alla har olika favoriter.

Själv tycker jag att den vanliga fireline är dålig mot mycket annat iallafall, sämre kastlängder, stel, fransar sig. Dock kungen på ren styrka

Kommentera

Ursprungligen postat av Niklas82 Visa inlägg
            Har en Strike Wire X8 Predator som kommer i början på nästa vecka, tänkte chansa och testa nåt nytt istället för att gå på vad alla andra säger. Har inte hittat så mycket vad folk tycker om denna linan så varför inte testa själv.. Alltid kul att experimentera lite själv också.
            Kör hårt! Jag gjorde precis som du när jag började jerka, blev inte klok på vilken lina jag skulle köra. Jag hittade nästan inget alls om vad folk tyckte om Power Pro S8S, men körde på det ändå

Väntar spänt på rapport om linan!

Kommentera

Ursprungligen postat av joakim_glantz Visa inlägg
              Kör hårt! Jag gjorde precis som du när jag började jerka, blev inte klok på vilken lina jag skulle köra. Jag hittade nästan inget alls om vad folk tyckte om Power Pro S8S, men körde på det ändå

Väntar spänt på rapport om linan!
              Den dök ner i brevlådan här igår. Ska ut nu om ett par timmar och testa den!
              Återkommer ikväll om vad min första tanke är om den!

Kommentera

Tycker att Strikewire extreme har vart bra än så länge. Hade nån Spiderwire lina på tror jag när jag köpte min toro från söders.

Men som en annan skribent skrev så tappar dom ju färgen direkt. Båten var helt grön efter första turen med Strike linan. Nåt linbrott har jag aldrig haft sen jag började med multi, däremot hur många gånger som helst med haspel.

Den är mer eller mindre ljudlös jämfört med den som satt på. Först trodde jag att det var rullen som knasade,

Kommentera

Är det sant att man inte skall ha färgade linor t,ex gul när man metar pgv att fisken ser linan då eller är det bara en myt ?

Kommentera

En myt är det väl inte... Jag har själv många, många gånger varit med om att Abborrar attackerar linan istället för betet, mest vid jerkbaitfiske då jag har använt gul "hi-vis"-lina. Så fisken ser onekligen linan!

När det gäller gäddor så vet jag faktiskt inte, då samma sak inte har hänt en enda gång med mina gröna älsklingar, men jag antar att en gammelgädda inte direkt prioriterar ett bete med exempelvis en mycket stark gul färg väldigt tydligt kopplad till sig om det finns naturlig föda i närheten, oavsett om betet man fiskar med må se skadat ut så väljer nog madammen, om hon var tvungen, det naturliga betet, trots att det kräver mer energi. Det är iofs bara en teori jag precis knåpade ihop
                    Ursprungligen postat av johansson25 Visa inlägg
                    Är det sant att man inte skall ha färgade linor t,ex gul när man metar pgv att fisken ser linan då eller är det bara en myt ?
                    Senast ändrad av joakim_glantz; 2012-06-16, 02:27.

Kommentera

Testade Strike Wire Predator X8 idag och var mäkta imponerad faktiskt som ett första intryck, använde mig av Spider Wire innan som också har funkat kanonbra dock. Men Predatorn är tystare och man kommer faktiskt något längre än Spider Wiren. Slitage och liknande kan jag inte svara på än dock på ett tag.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 690 svar
                      375 319 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo