Gången på Bomber? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gången på Bomber?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Gången på Bomber?

    Nån som vet hur man fixar till gången på Bomber 16 när man tar bort en trekrok? Eller går det inte. Jag fiskar ju bara Gädda och C&R på Gädda, så tycker det är ondödigt med mer än två trekrokar, men gången blir ju värdelös när jag tar bort den mittersta. Nån som vet nåt knep?

  • #2
    Kan du inte bara hänga i något annat där, typ ett par lekanden, litet sänke eller så?

    Kommentera


    • #3
      Kan jag ju iofs testa.

      Kommentera


      • #4
        Ta ej bort kroken i mitten, ta istället bort bakre kroken och förläng mittenkroken med ett lekande eller två. Då ska du se att det blir kanongång på betet, t.om. bättre =D

        Mvh Rikard

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av poppers man Visa inlägg
          Nån som vet hur man fixar till gången på Bomber 16 när man tar bort en trekrok? Eller går det inte. Jag fiskar ju bara Gädda och C&R på Gädda, så tycker det är ondödigt med mer än två trekrokar, men gången blir ju värdelös när jag tar bort den mittersta. Nån som vet nåt knep?
          Hej Saddam Palme;

          Wobblern Bomber B16A som du ser i olika färger här http://www.trumman.com/bomber/bomber_16a.htm har 3 st Nr 2 trekrokar i standardutförande. Krokarna under wobblerbuken fungerar som kölen på en segelbåt och gör att wobblern inte tappar balansen. Tar du bort den mellersta trekroken går wobblern något grundare vid trolling och kastfiske och gången påverkas inte nämnvärt vid låga inspinningshastigheter och trollingfarter. Avlägsnar du den främre trekroken på Bomber B16A går wobblern betydligt grundare och får en yvig, slängig gång.

          Go for the Big Ones!

          Old Firehand
          www.trumman.com
          Senast ändrad av Old Firehand; 2012-11-13, 11:16.

          Kommentera


          • #6
            Okej. Ska testa alla era tips. Men den bara går rakt fram mer eller mindre när jag tog bort mittenkroken. Ska testa alla era tips nu när jag försöka mig ut på en sista tur för detta år.
            Senast ändrad av poppers man; 2012-11-13, 00:28.

            Kommentera


            • #7
              Jag blyade en 16a så att den blev helt suspending och tappade gången helt. Brutal gäddmagnet många gånger trots/pga att den gick som en spik.
              Allt är mört som glimmar!

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Lucius Visa inlägg
                Jag blyade en 16a så att den blev helt suspending och tappade gången helt. Brutal gäddmagnet många gånger trots/pga att den gick som en spik.
                Hej Roger Thuring;

                Förr brukade jag experimentera med gången på de flesta Bomber wobbler (B16A, B16J, B26A, B17A och B17J) och även andra wobblerfabrikat för att liksom du försöka åstadkomma en "Brutal Gäddmagnet". Genom att förtynga wobblern med lagom mängd bly mot insidan av buken i wobblerns vertikala rotationsaxel kunde jag få wobblern svävande (suspending) eller långsamt sjunkande.

                När jag "blyade" mina Bomber wobbler insåg jag snabbt att den ökade vikten hos wobblern ofta dödade Bomberns huggstimulerande, rullande och vickande gång i vattnet. För att få tillbaka Bomberwobblerns lockande rörelser förstorade jag nosskedens yta genom att med Karlssons klister eller epoxylim limma på en liten plexiglasskiva mot framsidan av originalskeden. Genom detta experimenterande kunde jag både behålla och ibland även förbättra wobblerns attraktionskraft hos både Gäddor, Gösar och ibland även Laxar och Öringar....

                Förstorade jag originalskeden med hjälp av den pålimmade plexiglasskivan till dubbla skedbredden och cirka 10 mm längre fick jag en aning yvigare gång än hos Bomber B16A i standardversion. Förlängde jag originalskeden med 20 mm och bara breddade den totalt cirka 8 - 10 mm fick jag en hårdare, vibrerande och "Göslockande" sidledsrörelse hos wobblern.

                Nothing beats Bomber!

                http://www.trumman.com/bomber/bomber.htm
                Old Firehand
                Senast ändrad av Old Firehand; 2012-11-13, 14:49.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                  Hej Roger Thuring;

                  Förr brukade jag experimentera med gången på de flesta Bomber wobbler (B16A, B16J, B26A, B17A och B17J) och även andra wobblerfabrikat för att liksom du försöka åstadkomma en "Brutal Gäddmagnet". Genom att förtynga wobblern med lagom mängd bly mot insidan av buken i wobblerns vertikala rotationsaxel kunde jag få wobblern svävande (suspending) eller långsamt sjunkande.

                  När jag "blyade" mina Bomber wobbler insåg jag snabbt att den ökade vikten hos wobblern ofta dödade Bomberns huggstimulerande, rullande och vickande gång i vattnet. För att få tillbaka Bomberwobblerns lockande rörelser förstorade jag nosskedens yta genom att med Karlssons klister eller epoxylim limma på en liten plexiglasskiva mot framsidan av originalskeden. Genom detta experimenterande kunde jag både behålla och ibland även förbättra wobblerns attraktionskraft hos både Gäddor, Gösar och ibland även Laxar och Öringar....

                  Förstorade jag originalskeden med hjälp av den pålimmade plexiglasskivan till dubbla skedbredden och cirka 10 mm längre fick jag en aning yvigare gång än hos Bomber B16A i standardversion. Förlängde jag originalskeden med 20 mm och bara breddade den totalt cirka 8 - 10 mm fick jag en hårdare, vibrerande och "Göslockande" sidledsrörelse hos wobblern.

                  Nothing beats Bomber!

                  http://www.trumman.com/bomber/bomber.htm
                  Old Firehand
                  Words!!

                  - - - Updated - - -

                  Annars tar du bara bort den främre kroken på alla 15-16A, värdelös enligt min åsikt bara ett helvete i håven..... möjligt att gången blir försämrad, aldrig noterat själv, de brukar hugga, Bomber visst är det bra grejor, dock inte de enda på marknaden men iaf finns ett speciellt utrymme i minnet för just dessa!
                  I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                  17 svar
                  3 219 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg harlequine  
                  Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                  40 svar
                  3 243 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg TomHiddleston  
                  Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                  1 668 svar
                  361 549 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg HA-Lures  
                  Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                  55 svar
                  12 680 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sundström76  
                  Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                  726 svar
                  61 382 visningar
                  4 gillar
                  Senaste inlägg Bernie K  
                  Arbetar...
                  X