Tycker det känns som man skrämmer iväg all fisk när man kastar en stor monster crazy shad(jack cobs) den väger 110g, behöver man bry sig om plasket om man inte kastar precis mitt på gäddan ?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Tunga beten stora splash
Collapse
X
-
ja, jag håller också med föregående talare.
Det var bland det första min farfar lärde mig när han tog ut mig till en liten skogstjärn för att lära mig fiska gädda... Plasket var BRA. ujuj... det var snart länge sen det...
Men det är klart, plaskar det till rakt ovanför en gädda så kanske den blir lite skrajsen... det skulle iaf jag bli.
Kommentera
-
Lite koncentrerat och hårdraget kan man säga så här om plaskande beten.
En mätt gädda vill ha en lugn stund att smälta maten. Börjar du kasta träbitar och plasklumpar åt hennes håll sticker gäddan till behagligare nejder.
En hungrig gädda är däremot på hugget och slänger sig över allt som oförhappandes råkar falla som manna från skyn.
Vill du provocera en proppmätt gädda till att hugga är kanske en fluga som får landa lätt och stillsamt som en sommarskymning på ytan och sedan med förföriska kittlingar med dunvippan egga gäddan till att ta den i sin mun.
Senast ändrad av BeBest; 2005-04-11, 13:05.Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
Men en mätt gädda hugger ju som regel inte i alla fall så då spelar det ju ingen roll med ett plums.Ursprungligen postat av BeBest
En mätt gädda vill ha en lugn stund att smälta maten. Börjar du kasta träbitar och plasklumpar åt hennes håll sticker gäddan till behagligare nejder.
Däremot tror jag faktiskt en gädda en gång högg i rent självförsvar för jag kastade ett atom i huvudet på den...Det högg liksom typ samtidigt som det landade, först ett plask, och sedan ett stort plums när gäddan skvalpade till och högg..men men.. den kanske bara var hungrig =)MINST 5 KG!
Kommentera
-
Fick en elvakilos en gång ett par sekunder efter att mitt 360-grams jerkbait landat. DEN fisken blev nog mest bara nyfiken. Det låter rätt mycket när deras favoritföda (braxen på 1-1,5 kilo) flyr i vild panik också...!"A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709
Kommentera
-
Samma sak råkade jag ut för när jag tog min PB-Gädda.
Den kom farande från vasskanten och tog min Zalt på "volley" precis när den landade. I kalabaliken lyckades den snurra in sig så att tafsen gick ett varv runt huvudet. Jag lovar att det är mäktigt att se en 14-kilos med halva kroppen ovanför ytan !!!
Tack till fiskeguden för att det finns Fireline som tål att skava lite mot gällocken ;-)
Iofs OT eftersom draget aldrig landade och därmed inte heller orsakade ett plask.....
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav FlexHyffsad Borre 800gr1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2026-04-29, 14:13 -
-
av FlexHar fastnat för det här fisket som är riktigt roligt och vilka fajter det blir när något större går...8 Foton
-
2025-08-31, 12:17 -
-
av TylerdurdennHar nyss köpt en stuga utanför Flen i närheten av sjön ”Valdemaren” och är sugen på att...1 Foto
-
2025-07-02, 10:52 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
|
1 689 svar
369 263 visningar