Laxfiske i Örekilsälven - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Laxfiske i Örekilsälven

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Laxfiske i Örekilsälven

Tjejen har stuga i Bovall och på väg upp dit härom veckan så åkte jag in och tränade i Munkedal och fick se en fantastisk vacker älv för första gången. Efter lite efterforskning så förstod jag att det är fint Laxfiske i älven och är givetvis tvungen att testa i sommar men jag har aldrig fiskat lax och behöver lite fingervisningar för vad man bör använda för bete och vilken tid på året/dygnet då det är bäst att fiska?

Spinn kommer jag köra uteslutet. Är det tubfluga man använder, eller fungerar det lika bra med skeddrag och wobblers? Är det morgon, kväll eller mitt på dagen som är bäst? Vilka väderförhållanden fungerar, och när på året är laxen mest aktiv?
    Bloggen | Portfolio

Du ska dit NU isf

Har för mig att älven har olika sektioner för flug respektive spinnfiske. Fiska med skeddrag eller små wobblers snabbt hemtaget. Älven är otroligt fin men helt steril för tillfället. Inte ens flugminkarna får fisk nu (senast någon fick fisk var 14 juni). Fisket pågår fram till 15 september.... mer regler här: http://www.orekil.com/fiskeregler/def.htm
    sigpic

Kommentera

Jo jag kollade på rapporterna förut och det verkar lite halvdött nu, brukar det vara så? När brukar det komma igång igen?

Någon som kan ge svar på mina tidigare frågor?
      Bloggen | Portfolio

Kommentera

Det vet man aldrig tyvärr. Stegen kommer emellanåt men det borde fan vara när som helst tycker jag.

Lax är en svår fisk att fiska. Det finns nog lika mycket teorier om laxens levnadssätt som det finns laxflugor, om inte mer. Vissa menar att en del beten är bättre än andra. Jag tror det handlar mer om hur man fiskar betet/flugan och inte en viss färg som avgör. Gryning och skymning sägs vara bäst, samma sak med växlande molninghet. Du har nog störst chans i slutet av juli eller augusti att få fisk, men då är fisken generellt mycket mindre. Tumregel: störst går först.... Hoppas du fick mer info nu
        sigpic

Kommentera

Ah tack, det var bra info har en hel del skeddrag för havsöring, det borde ju fungera bra.

Blir till att ta en dag och nöta som tusan.
          Senast ändrad av Numse; 2013-06-24, 09:52.
          Bloggen | Portfolio

Kommentera

Helt klart!

Jo, en sak till. Försök få kort på B sträckan, den ger mest medans A är lite mer naturskön.

Skitfiske
            sigpic

Kommentera

Kanon, tack för tips
              Bloggen | Portfolio

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14