Vårgös i skärgård - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vårgös i skärgård

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vårgös i skärgård

Tjena
    Efter att vårfisket på gädda lugnat ned sig var jag ute på en liten båtutflykt med tjejen i Lördags.
    Det var fullt med båtar som fiskade och min kompis sa att det var gösfisket som startat.

Hur gör jag? Jag vill fiska gös också
    Har båt & ekolod, tipsa om metod, bete, och var/hur jag ska börja.
    Typ: Vikar eller djupt? wobbler eller jigg?

Jag har aldrig fångat en gös, så jag skulle bli skitglad om ni proffs kan guida mig till att i helgen fånga min första

Cheers!

På och runt grund och inne i vikar! Mete är alltid bra. Ryck lite strömming och flötmeta med levande agn. Prova olika djup. Tag med ett jiggspö så kan du sammtidigt som du metar jigga upp några firrar! Hanarna börjar nu försvara områden på lekplatsen och blir därigenom lätta att fång. Släpp de fiskar du inte skall äta! Då det vid denna tid kan bli väldigt många gösar som hugger, så kan det likna rena yrkesfisket. Ganska ofta ser man båtar där idioter har tagitupp 15-30 fiskar! Låtbli det ta några och när du får slut på matgös i frysen kan du fånga några till. Gösen kan ju fångas åretrunt. Det finns massor med trådar som behandlar gösfiske så sök här på fiskesnack. Lycka till

Kommentera

Tackar, ska iväg till stan idag. Några speciella jiggfärger man ska köpa?
      Fiskar nog inte med strömming, så det får bli jigg-spinn

Skulle vara så gött att få sitt livs första gös till helgen, hmm... mer tips?

Kommentera

Är kass på skärgården men friliggande grynnor är hett för gös. Fiska av branterna. Även större flackare partier grundare (4-7 m) vatten som vätter mot djupt vatten kan vara klockrent. Olika shadjiggar i en rad kulörter. Till vårfisket skulle jag satsa på skrikiga färger i gult, rött bl.a men även en och annan naturligt färgad. En stor yvig curly tail kan även den reta den mest revirhävdade hanen som finns.

Skitfiske

Kommentera

Sök i innerskärgården, sök i grumligt vatten, 2 - 5 meters djup, gärna "avsnörpta vassvikar" och lite sten/sand botten. Runt Gålö är Askviken och Blistaviken klassiska och säkra hak. I "furusundstrakten" är Löparö och inre delarna av Västerfjärden stensäkera hak!
          Mete med strömming är helt outstanding!

I'm Homemade
          ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸><((((º>¸.·´¯`·.,><((((º>

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
          3 svar
          2 874 visningar