Vad använder ni för krokar? Har själv en drös med olika typer. Standout-krokar designade för drop-shot sitter ju fint på riggen men jag tycker de ser så klumpiga ut.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Dropshot teknik
Collapse
X
-
Kamasan crab hook.Ursprungligen postat av Numse Visa inläggVad använder ni för krokar? Har själv en drös med olika typer. Standout-krokar designade för drop-shot sitter ju fint på riggen men jag tycker de ser så klumpiga ut.
Kommentera
-
Själv kör jag aldrig med gummisnoddar, däremot med en brytlänk en bit under jiggen. Man tar vilken skitnylon lina som helst som har lägre hållfasthet än dropshot riggen och fäster ihop med ögla i ögla knut, och fäster sänkte på cyklonen,sätter man sig då så går länken av och det ända man förlorar är sänkte. Hoppas ni förstår hur jag menar
Kommentera
-
Jag har en fråga gällande mothugg vid dropshot-fiske. Ska man göra annorulunda mot vanligt spinnfiske?http://enamatorfiskare.blogspot.se
Instagram enamatorfiskare
Kommentera
-
Det ortodoxa dropshotfisket, med sänket stående på botten och betet manipulerat med små rörelser med spöt, använder man när man vet (eller tror sig veta) exakt var fisken står (i en håla, vid en bropelare eller annan struktur). Man kan använda en dropshotrigg även för ett mer rörligt fiske, för att söka av ett område, men då blir det ju mer ett slags jiggfiske). Ofta kan då en paternosterrigg (där kroken inte sitter direkt på huvudlinan utan på en tafs) fungera bättre än en dropshotrigg. Sedan finns ju, när man helt famlar i blindo, varianten där man ersätter dropshotsänket med en jig.
Kommentera
-
Ja.Ursprungligen postat av Abramis Brama Visa inläggJag har en fråga gällande mothugg vid dropshot-fiske. Ska man göra annorulunda mot vanligt spinnfiske?
Kan lova dig. Att om du lär dig att dropshotta med slak lina och krokar med lättare broms än vad du normalt använder när du jiggar, då kommer du öka antalet fiskar du landar.
Kommentera
-
Jag har aldrig haft problem med att kroka med ett vanligt kort och distinkt mothugg, hugget kommer i stort sett alltid i slacket så det svåraste är att se de försiktiga huggen om det är blåsigt. Dropshot är väl inte någon favoritteknik men ibland det enda som funkar när det är kallt i vattnet.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FlexHar fastnat för det här fisket som är riktigt roligt och vilka fajter det blir när något större går...8 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2025-08-31, 12:17 -
-
av TylerdurdennHar nyss köpt en stuga utanför Flen i närheten av sjön ”Valdemaren” och är sugen på att...1 Foto
-
2025-07-02, 10:52 -
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav NappenBottHar haft bra fiske med freerig, tog denna kluns häromdan i en Stockholmssjö på en freeriggad Keitech...1 Foto
-
2025-04-23, 19:56 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
|
3 svar
2 872 visningar