Nils Master Jerk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nils Master Jerk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

den flöt faktiskt

Kommentera

Hittade en bild på Nils Masters nya jerkbait Dartmaster på 12cm och 68 g.
      Får väl hoppas att det finns några vettigare färger än den på bilden.
      Bifogade filer

Kommentera

Har, som ni, betrakat Nils master Jerk som ett skämt tidigare. Jag gillar den vanliga varianten av draget skarpt till gösfisket och har därför säkert femton "ofrivillga" jerkbaits eftersom den tappar skeden bara man tittar på den. Hursomhelst träffade jag en snubbe vid vattnet förra våren och såg att han fiskade med betet i fråga, så jag frågade lite skeptiskt om han fick något på den.

- Fyra över tio i år svarade han!?

Jag trodde verkligen han försökte dra mig vid näsan, men han bedyrade att det var sant. Ungefär tio minuter senare hjälper jag honom att landa och väga en fin bit på 11.3 med en blåsilvrig NM jerk i mungipan. Jag brukar iofs säga att man kan ta gädda på vad som helst, exempelvis en gurka med krokar på, men hans fiske visar iaf för mig att det finns vatten och tillfällen även för NM Jerk...

Kommentera

Ursprungligen postat av Everflow
          kom in en kille på butiken idag och visade en Nils Master wobbler med klippt sked som en annan butik sålde som Jerkbete. kan detta verkligen vara möjligt???...

Gör Nilsmaster verkligen ett en wobbler som de klipper skeden på och kallar det för jerkbait???.. någon annan som sett detta.

139 kr hade killen betalat för det.

tycker det verkar helsjukt jag... och jag har svårt att tro att det funkar.
          Men Pigen då.

Kommentera

Ursprungligen postat av P A
            Jo den fanns för tre år sedan när Nilsmaster efter tjat från BIOS försökte rida på popularitetsvågen och övertalade Nilsmaster att släppa den.
            Den försvann snabbt eftersom den var ett skämt framtvingat av okunniga människor.
            Till nästa år har man kopierat "Small Cutter" från holländska Robbaits..Exakt avbild sånär som på en liten valk över ögat på var sida..
            Märklig krokuppsättning på första visningsexemplaren dock. En 5/0 under buken och en 3/0 i baken ac grov saltvattensmodell. (Notera att betet är 12 cm.Så 5/0..JoJo). 2 st standard 3/0 gjorde betet betydligt livligare och mer mångsidigt. Så man får hoppas det blir den slutliga uppsättningen.

Har testat betet i vattnet (ej praktiskt fiske dock) och den rör sig bra..Men färgerna den kommer i är ett skämt. Endast en färg som ser vettig ut. De andra tre mest som pajasfärger..Men den kommer säkert sälja en del eftersom priset kommer bli bra.

Notera gärna vad jag tidigare skrivit om företag som försöker rida på en popularitetsvåg utan att egentligen veta vad man håller på med..Men dom kanske lär sig med tiden.
            Lite intressant att ni då tar in betet och säljer nåt som låter så dåligt? Kopia, pajasfärger mm. Tycker ju att ni idag har ett om inte komplett utbud av jerkbeten så åtminstone utmärkt i svenska mått mätt.
            Bara intresserad av tankegången...
            Det finns ju trots allt flera andra beten som ligger nära storleksmässigt som prismässigt.

Kommentera

Jep, det stämmer. Nils Master kom för kanske 4 år tillbaka ut med ett halvhjärtat försök till jerk, alltså Invinciblen som visats åt dig Everflow.
              Naturligtvis var den ju ganska skral, men som stenbocken beskriver kan man i rätta omständigheter samt med rätt stil även få fisk med det.

NM Jerk grundade sig på en sjunk-modell( vikten baktill, 40g) soms haklappsklyvningen gjord enligt flytande originalmodellen(vinkeln på klyvningen). Dessmer hade klyvningen målats röd på alla modeller.

Enda vettiga som kan fås till stånd av modellen, är den sk. "Mitro-special"-versionen. Namnet är enligt killen som lancerade modversionen, alltså Timo Mitro, ägaren för fiskeaffären Wobbleri i H:fors.

Han limmade en vanlig haklapp på jerken, bände nosögglan brutalt ner samt i 45 graders vinkel åt sidan. Därefter täljs haklappens kanter avsevärt vassare o. tunnare för att få den och klyva vatten bättre(känsligare). Till sist kläms haklappens ena sida, den motsatta till vart noslänken vridits, kraftigt med tänger så att den plattas till och orsakar att sidan breds ut(blir osymmetrisk).
              Krokas med 2 2/0 Gamakatsu fram o. bak.

Resultatet är en otroligt häftig, långsamt sjunkande kastwobbler(kan inte trollas) som simmar som en skadad, döende fisk. Inte faktiskt så olikt en jerkbait.

Receptet låter brutalt, men så är också slutresultatet! Svårt och tro att den ursprungligen varit en ynkligt/blygt simmande(IMO) original Nils Master...

Kommentera

Ursprungligen postat av Everflow
                hittade den faktiskt när jag googlade... dock inte på Bios Sida eller på nilsmasters sida... verkar helskumt.

det är alltså inte en enda skilldnad ifrån en vanlig nilsmaster invincible förutom att den saknar sked. till och med öppningarna för skeden finns kvar och det var imålat med röd färg...
                Var ute i helgen och sommargäddorna bokstavligen kastade sig över min NM utan sked. 20st på 5 timmar, alla runt 2,5 kg.
                Otroligt effektiv. Man måste dock ta bort den främre kroken för att inte få så många felkrokade. Jag rekommenderar att ni provar, många spektakulära ythugg blev det då den inte går så djupt.. Flera gäddor kom farande från djupet rakt upp, även fast det var 6+ meter djupt.

Den rör visst på sig. Man måste dock göra kraftiga knyckar. Man kan dock inte förutspå hur den ska röra på sig den åker lite vart den vill.. höger-höger- upp-ner-höger-vänster-höger-upp-upp-ner-ner-höger-osv.... ser verkligen ut som en kraftigt skadad fisk. Effektivast är att veva in den någon meter så den dyker ner en bit under vattnet innan man börjar jerka. Annars kan det hända att den bara ligger och plaskar i ytan.

Kommentera

Urken Lurken verkar ha lite probs att kränga sina på tradera...
                  Team Gorilla.

"No Monkey Business"

--Mer fiske, mindre fruntimmer--

Kommentera

Jo, vem fan vill betala 59 spänn för ett när man kan ta en trasig ur sin egen låda.. .. dessutom var hans sjunkande. Jag använde flytande original..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 690 svar
                    375 694 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo