jerkbait utrustning inköpt! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

jerkbait utrustning inköpt!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• jerkbait utrustning inköpt!

har länge gått och suktat efter att prova på jerkbait, och idag efter jobbet bar det av till berras. Säkerligen helt fel säsong att börja jerka, när gäddorna går djupt osv, men suget var för stort =) Rullen blev en Shimano cardiff 300A och spöt ett berkley lightning rod. Sen köpte jag lite tafsar och 3 drag (en buster jerk, en salmo slider, och en ghost tail). Draglådan behöver jag nog utöka något men pengarna rusar iväg attans fort så man måste ju hejda sig lite, får hoppas att dom inte hamnar i vassen alltför fort.

Nu till lite frågor.

jag har alltid fiskat med haspelrullar, aldrig ens prövat kasta med en multirulle. några tips och tricks för att slippa trassel? killen på berras sa att man skulle bromsa linan med tummen innan draget slog i vattnet för att undvika trassel, men han fiskade själv bara med haspel och hade ingen jättekoll på multirullarna.

sen jerk-tekniken... är det liknande jiggfiske? rycka åt sidorna? pausa vevningen ibland?

imorgon ska jag ut på en provrunda, mer för att testa rullen än att få fisk, men fisk vore ju en fin bonus =) nästa helg bär det av till bastö på åland för lite gäddfiske, haspelrullen och spöt åker med för säkerhets skull

tacksam för tips så man kommer igång!

ladda hem Gäddfeber filmen om du kan.

den är kanon om man aldrig jerkat förut.

det enda snabba enkla tipset jag kan ge dig är att grundtekniken är att låsa veven med handen och veva med spöet istället. alltså tvärtom emot hur man annars gör.

inget sidledsryck.. utan bara neråt.. vilket blir naturligt när man "vevar med spöet"

SKitfiske!!

/johan

Kommentera

Grovt och förenklat sagt går det ut på att slå nedåt med spöt rakt ner i linans riktning. kasta ut och börja med spötoppen pekande rakt ut mot betet, och gör ett mjukt ryck rakt ner samtidigt som du tar hem slaklinan.
      Lite kort och förenklat uttryckt, visserligen. Men det är i alla fall grund-grejjen.
      Låt inte betet få för mycket slaklina, utan försök hålla kontakten hela tiden utan att hindra betets rörelse, typ..
      Försök sedan koordinera spörörelse och vevning så du får ett bra flyt i intagningen. Fiska med oregelbunda jerks så betet blir levande.Men eftersom det inte är hela sanningen, så blir det ett föredrag om jag skriver allt. Och det är jag för lat för ikväll..

Du kanske har möjlighet att kolla på filmen "Gäddfeber" där Buster o Trumman visar grundtekniken på ett bra och redigt sätt?!

Vad du gör i början som nybörjare med med en multirulle, är att aktivera alla centrifugalvikter i centrifugalbromsen (om rullen är konstruerad så) i början när du är ovan. Sedan drar du åt den mekaniska bromsratten som sitter innanför veven..(Stora Runda knoppen) så spolen går så pass trögt att när du frikopplar och släpper ned betet mot vattnet, så stannar betet och spolen när betet landar i vattnet.
      Nu kan du göra korta kast tills du blir lite varm i kläderna. Sedan kan du allt eftersom släppa på bromsarna och låta tummen göra jobbet. Och när du är riktig fena så behöver du knappt någon broms alls. Tummen sköter rubbet. Alltså lätt broms i starten för att hindra övervarvning med medföljande trassel..Lättning i kastets "mellanfas" samt broms av spolen i slutskedet.

Nu har du visserligen handlat hos en konkurrent, men om du inte tycker du får ordning på det i helgen, dräll ner till mig i Gamla Stan nästa vecka, så kan du får praktisk instruktion nere på flytbryggan helt gratis, så du får rätt start på ditt jerkande. Det vore ju synd om det blev skräp från start, liksom.

Och du..Ghost tail är egentligen inget jerkbete utan grovt sagt en stor jigg, även om man emellanåt kan ta in den med jerkteknik om man känner för det..Precis som de flesta andra beten.. ;o)

Fan..Känner mig grymt snäll idag..Är nog för att kallopsen står o puttrar på spisen..Gott..

Kommentera

Tack för snabba svar! nu blir jag ännu mer sugen på att åka ut och testa!

P A, det var ett väldigt hyggligt erbjudande! vad jobbar du i för butik?

Kommentera

Ursprungligen postat av andy-l
          Tack för snabba svar! nu blir jag ännu mer sugen på att åka ut och testa!

P A, det var ett väldigt hyggligt erbjudande! vad jobbar du i för butik?
          Lundgrens

Snälla..Se inte detta som reklam för oss, bara..För jag hatar smygreklam. När jag är här, så är jag en sportfiskare vem som helst. Hoppas du och andra fattar vad jag menar.

Kommentera

hehe

Visste inte att man inte behövde ställa in bromsen på sidan vid varje drag byte..
            Brukar alltid stå o små fixa så att när ja frikopplar så åker betet sakta sakta ner

Men man kan alltså låta tummen göra jobbet, vilket gör att kasten blir längre?

Kommentera

Ursprungligen postat av MoSsE
              Visste inte att man inte behövde ställa in bromsen på sidan vid varje drag byte..
              Brukar alltid stå o små fixa så att när ja frikopplar så åker betet sakta sakta ner

Men man kan alltså låta tummen göra jobbet, vilket gör att kasten blir längre?
              Precis..När vanan kommer, så är det tummen som i princip gör hela jobbet..
              Fast jag som är så lat, kör en universalinställning som lirar till alla beten. Ställer bara om när jag ids, eller om jag ska kasta lätta fladdriga saker och det blåser mycket..Mest för att slippa bry mig så mycket..

Kommentera

PA bra skrivet... Rakt på sak!!! Inte en massa prat om vad och hur "dyra" produkter man ska ha... Måste snart kika in hos er igen och köpa ett nytt jerkspö kanske tom rulle!

Kommentera

Ursprungligen postat av P A
                  Lundgrens

Snälla..Se inte detta som reklam för oss, bara..För jag hatar smygreklam. När jag är här, så är jag en sportfiskare vem som helst. Hoppas du och andra fattar vad jag menar.

Det är nog ingen som uppfattar det som smygreklam.. jag uppskattar dina tips väldigt mycket.. Skall nog också titta in..Testa ny rulle och spö på flytbryggan och se om jag kan lura Bosse..

Trusted_Banker
                  "Glaze my nipple and call me Rose"

- Black Adder

Kommentera

nu har jag varit ute och testat rullen en snabbis, ställde bromsen som du sa, sen lättade på den mer och mer, funkade utmärkt Förhoppningvis blir det en längre tur senare idag.

Nu ska jag bara jaga rätt på gäddfeber så jag får in jerk tekniken också

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 690 svar
                    375 563 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo