har länge gått och suktat efter att prova på jerkbait, och idag efter jobbet bar det av till berras. Säkerligen helt fel säsong att börja jerka, när gäddorna går djupt osv, men suget var för stort =) Rullen blev en Shimano cardiff 300A och spöt ett berkley lightning rod. Sen köpte jag lite tafsar och 3 drag (en buster jerk, en salmo slider, och en ghost tail). Draglådan behöver jag nog utöka något men pengarna rusar iväg attans fort så man måste ju hejda sig lite, får hoppas att dom inte hamnar i vassen alltför fort.
Nu till lite frågor.
jag har alltid fiskat med haspelrullar, aldrig ens prövat kasta med en multirulle. några tips och tricks för att slippa trassel? killen på berras sa att man skulle bromsa linan med tummen innan draget slog i vattnet för att undvika trassel, men han fiskade själv bara med haspel och hade ingen jättekoll på multirullarna.
sen jerk-tekniken... är det liknande jiggfiske? rycka åt sidorna? pausa vevningen ibland?
imorgon ska jag ut på en provrunda, mer för att testa rullen än att få fisk, men fisk vore ju en fin bonus =) nästa helg bär det av till bastö på åland för lite gäddfiske, haspelrullen och spöt åker med för säkerhets skull
tacksam för tips så man kommer igång!
Nu till lite frågor.
jag har alltid fiskat med haspelrullar, aldrig ens prövat kasta med en multirulle. några tips och tricks för att slippa trassel? killen på berras sa att man skulle bromsa linan med tummen innan draget slog i vattnet för att undvika trassel, men han fiskade själv bara med haspel och hade ingen jättekoll på multirullarna.
sen jerk-tekniken... är det liknande jiggfiske? rycka åt sidorna? pausa vevningen ibland?
imorgon ska jag ut på en provrunda, mer för att testa rullen än att få fisk, men fisk vore ju en fin bonus =) nästa helg bär det av till bastö på åland för lite gäddfiske, haspelrullen och spöt åker med för säkerhets skull

tacksam för tips så man kommer igång!

Kommentera