Förlänga handtag? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Förlänga handtag?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Förlänga handtag?

har ett bios slider jerkspö som reserv spö(som ett diawa procaster fast med kortare handtag). Klingan är det inget fel på men är lite besvärad över att handtaget är på tok för kort! går det att bygga om på ngt sätt? byta ut rullfäste osv för att få ett längre handtag? det råkar inte finnas ngn som bygger om spön här på forumet?

Varför vill du har handtaget längre? Eller handlar det bara om någon centimeter??? Jag tycker att jerkspön ska ha korta handtag! Annars är den bara i vägen...

Kommentera

Jag tycker heller inte om korta handtag.
      Det bästa sättet är att kapa spöt precis framför butten och skarva på med en bakdel från nåt gammalt skrotat spö. Var noga med att få handtagsdelarna att passa ihop riktigt, skarven blir snyggare ju bättre delarna passar. Skarven gör du genom att ta en bit klinga (från det kasserade spöt som handtagsänden kommer kanske...). Ev glapp fixar man med maskeringstejp, minst två ställen som skall lindas så varje ställe är lika bred som tapen, inga okontrollerade klumpar alltså utan en veckfri exakt lindning är det bästa. Limma med polyuretanbaserat trälim, Cascol trälim med grön kork är ett sådant, spraya med vatten innan allt trycks ihop. Vatten funkar som en accelerator till polyuretanlimmet och gör att det bildar ett "skum" som tränger in överallt. Den första halvtimmen måste man vara med och torka bort lim som tränger ut. Det gör man bäst med en papptuss indränkt i aceton utan olja. När det torkat så tar man bort ev utstickande limrester försiktigt med en vass kniv. Sen svarvar (slipar) man till handtaget så skarven blir jämn med hjälp av en borrmaskin som man med lite McGyverklurning fäster SKONSAMT i holkänden, inte dra fast klingan direkt i borrmaskinen... Med hjälp av maskeringstape och lite klurighet brukar man kunna sätta i hop nåt. En person måste köra borrmaskinen sen medans den som slipar har ett 120 sandpapper i ena handen och en bommullshanske på den andra handen som man stabiliserar klingan med precis framför handtaget. Jämna av med ett 240 sandpapper sen är det klart. Rätt utfört så blir det här oförstörbart.

Lycka till!

Kommentera

Ursprungligen postat av Stizo
        Varför vill du har handtaget längre? Eller handlar det bara om någon centimeter??? Jag tycker att jerkspön ska ha korta handtag! Annars är den bara i vägen...

Jag vill ha handtaget längre för att kunna kasta ordentligt.. som det är nu så går det inte att ha två händer bakom rullen vid kasten, bakre handtaget är ungefär 15 cm långt.

Kommentera

Ursprungligen postat av apersson69
          Jag tycker heller inte om korta handtag.
          Det bästa sättet är att kapa spöt precis framför butten och skarva på med en bakdel från nåt gammalt skrotat spö. Var noga med att få handtagsdelarna att passa ihop riktigt, skarven blir snyggare ju bättre delarna passar. Skarven gör du genom att ta en bit klinga (från det kasserade spöt som handtagsänden kommer kanske...). Ev glapp fixar man med maskeringstejp, minst två ställen som skall lindas så varje ställe är lika bred som tapen, inga okontrollerade klumpar alltså utan en veckfri exakt lindning är det bästa. Limma med polyuretanbaserat trälim, Cascol trälim med grön kork är ett sådant, spraya med vatten innan allt trycks ihop. Vatten funkar som en accelerator till polyuretanlimmet och gör att det bildar ett "skum" som tränger in överallt. Den första halvtimmen måste man vara med och torka bort lim som tränger ut. Det gör man bäst med en papptuss indränkt i aceton utan olja. När det torkat så tar man bort ev utstickande limrester försiktigt med en vass kniv. Sen svarvar (slipar) man till handtaget så skarven blir jämn med hjälp av en borrmaskin som man med lite McGyverklurning fäster SKONSAMT i holkänden, inte dra fast klingan direkt i borrmaskinen... Med hjälp av maskeringstape och lite klurighet brukar man kunna sätta i hop nåt. En person måste köra borrmaskinen sen medans den som slipar har ett 120 sandpapper i ena handen och en bommullshanske på den andra handen som man stabiliserar klingan med precis framför handtaget. Jämna av med ett 240 sandpapper sen är det klart. Rätt utfört så blir det här oförstörbart.

Lycka till!

Tack för en bra ide! ska leta upp något gammalt spö jag kan använda bara!

Kommentera

Ursprungligen postat av Thård
            Jag vill ha handtaget längre för att kunna kasta ordentligt.. som det är nu så går det inte att ha två händer bakom rullen vid kasten, bakre handtaget är ungefär 15 cm långt.
            Är det inte ett jerkspö vi pratar om??? Du har väl den ena handen över rullen?! Då har man väl plats med den andra baktill???

Tycker du att det blir lite bökigt att kasta? Men ifall du har längre handtag tycker du inte då att den är i vägen när du jerkar???

Är handtaget extremt kort på detta spö?
            Senast ändrad av Stizo; 2005-08-25, 09:58.

Kommentera

Ursprungligen postat av Stizo
              Är det inte ett jerkspö vi pratar om??? Du har väl den ena handen över rullen?! Då har man väl plats med den andra baktill???

Tycker du att det blir lite bökigt att kasta? Men ifall du har längre handtag tycker du inte då att den är i vägen när du jerkar???

Är handtaget extremt kort på detta spö?

Jo det är et jerkspö, och handtaget är extremt kort.. kanske 10 cm handtag bakom rullen och då får jag inte plats med andra handen bakom rullen!

jag föredrar också ganska korta handtag just för att det inte ska vara i vägen när jag jerkar, men på bios slider spöt är som sagt handtaget extremt kort

Kommentera

någon som har bra tips på hur man förlänger bakhandtaget på ett St croix 8oz triumph?
                det är bara 30 cm bakom rullfästet. skulle vilja förlänga det med 13-15 cm.. då det är tungt att stå och kasta 200+ beten med så kort bakhandtag..
                jag har inget gammal skrotat spö och såga i.. men borde ju finnas färdiga grejor till sånt här.. var får man tag i korken?

Kommentera

Click image for larger version

Name:	spö.jpg
Views:	1
Size:	45,2 KB
ID:	1760790

har tyvärr bara skit mobilkamera, inte alls som min gamla.

såhär har jag gjort, spöbutten hade lossnat så jag tog bara bort limmet som satt fast, hittade ett gammalt handtag som passade perfekt och tryckte in. använde nog både kontaktlim och superlim. den nya bottendelen sticker in 2cm i den gamla kanske, utan att det glappade.
                  det var bara för att testa och kan säga att jag blev grymt nöjd.
                  har använt spöt till havsfiske nu och kan säga att det är otroligt skönt att ha förlängningen när man pumpar upp fisk.
                  visst jag kunde gjort det snyggare, men det hade tagit mycket längre tid.

Kommentera

2cm in bara? Det ær alldeles før lite, (som flickan sa). Har førlæng ett par bakhandtag sjælv och stoppade inb den nya delen ca 15cm. Har du ett handtag med tunnare klinga fyller du bara ut med lite tejp tills det inte glappar længre, det ræcker med 2 "ringar" med tejp. Limma med epoxi, Klart!!

Ursprungligen postat av daikai1 Visa inlägg
                    [ATTACH=CONFIG]32538[/ATTACH]

har tyvärr bara skit mobilkamera, inte alls som min gamla.

såhär har jag gjort, spöbutten hade lossnat så jag tog bara bort limmet som satt fast, hittade ett gammalt handtag som passade perfekt och tryckte in. använde nog både kontaktlim och superlim. den nya bottendelen sticker in 2cm i den gamla kanske, utan att det glappade.
                    det var bara för att testa och kan säga att jag blev grymt nöjd.
                    har använt spöt till havsfiske nu och kan säga att det är otroligt skönt att ha förlängningen när man pumpar upp fisk.
                    visst jag kunde gjort det snyggare, men det hade tagit mycket längre tid.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 690 svar
                    375 033 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo