Jerkbaitset - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkbaitset

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Klart det kommer räcka! Dock hade jag nog valt vanliga mcmy eftersom din nuvarande varukorg bara har ungefär lika stora beten.

Kommentera

Tack så mycket! Är alla busters sjunkande? Man letar väl efter gäddan grunt nu på våren, borde inte flytande jerkbaits vara bäst iså fall?

Mjo, salmo slider ligger på 10 cm, Svartzonker Big McMY Tail 13 kropp, 25 med svans samt buster ligger på 15 cm. Är det för lite skillnad på storlekarna då så att säga?

Dessa har jag valt hittills, känns kanske som att jag får inrikta mig på lite mörkare färger på busters då dessa är färgglada.

Click image for larger version

Name:	jerkbaits.png
Views:	1
Size:	292,8 KB
ID:	1773421
      Senast ändrad av Yosh; 2014-05-07, 22:19.

Kommentera

Något lite mer flytande kan vara bra, men McMy fiskar rätt grunt måste jag säga så tror inte du behöver oroa dig, jag fiskar ofta sjunkande bustrar när de är under 1m djupt utan problem, så fort sjunker de inte!

Om de är 10cm Salmo du valt är de i alla fall lite mindre än bustrarna. Men är du sugen på en Big McMy så ta en för tusan! Man ska ta de man tror på själv. Den är dessutom väldigt lättfiskad. Dock tycker inte jag att Salmo Slider är ett jerkbete, den beter sig bäst när man bara spinner in den enligt mig... So if you ask me? Skippa dom... Ta ett par extra bustrar och bemästra dem först är mitt tips!

Kommentera

Bör jag satsa på någon speciell färg?

Kommentera

Gärna någon med naturliga färger, typ whitefish och för mig har grey shadow funkat skitbra. Skitmörten anses ju vara ett måste, men det tog tre år innan den i söndags levererade sin första gädda...

Kommentera

Ja okej! Får kolla in färgerna du nämnde, om jag inte har fel, skrikiga färger när det inte är sol framme (mulet) samt blänkande/glittriga jerkbaits när solen står på. Stämmer detta?

Ush, är så frustrerat taggad på att få prova på jerkbait även om det kostar mig större delen av min inkomst för månaden. (arbetslös suck).

Mitt första fiske med jerkbait blir i Vittsjö, närma och bra för att dra över helgen, har fiskat där en hel del tidigare. Dock hört att fisket efter gädda där är lite trög fiskat just nu. Skall dock tydligen finnas gädda över 10 kilo där.

Någon som varit och provat fisket i Vittsjö innan?

Vill också påpeka att jag kollat upp linan som man får till lite mer, blandade åsikter vilket gör mig ännu mer osäker. En del skriver att den fungerat jätte bra och tänker fortsätta köra med den, medans andra inte är nöjda alls. (Strike Wire Predator Camo X8)

Mvh
              Senast ändrad av Yosh; 2014-05-08, 10:01.

Kommentera

Kan väl bara säga: Välkommen till Fiskesnack! Frågan om vilken lina som är bäst har lika många svar som det finns medlemmar på forumet.. Och det gäller för övrigt även spön och rullar och det mesta. Det är säkert så att du kan använda den medskickade linan och bilda dig en egen uppfattning utan större problem.

Kommentera

Tyckte personligen att x8 var bästa linan på marknaden innan X12 & svartzonkers lina kom ut på marknaden

Kommentera

Självklart får jag bilda mig en egen uppfattning om sakerna, har du absolut rätt i Gösta (tackar för att du är aktiv och ger mig svar på saker och ting med flera andra). Men då jag är sjukt kräsen av mig när det kommer till saker och ting känner jag inte för att ha en lina som rätt vad det är trasslar eller går av när jag står och fiskar (kan självklart vara mitt eget fel med). Då känns det bättre att ha en lina som majoriteten ger ett bra omdöme på och som jag kan känna mig säker från start med. Men som sagt, fiske handlar ju trots allt mycket om att testa och våga vilket jag får ta och göra!

Monster: Så det är en lina du skulle rekommendera?

Vilket som får det bli min första lina inom jerkbait.

Kommentera

Du frågade om alla Busters var sjunkande och svaret är nej. Buster Jerk finns i 3? olika utföranden om jag inte missminner mig. Shallow runner, Shallow cruiser och sinking. Det är flytande, svävande och sjunkande om man så vill. Jag håller inte med Tuff om att salmo slider inte skulle vara ett ypperligt jerkbete. Det är nog det betet som är det lättaste betet tillsammans med buster jerk, att lära sig jerka med. Man får en fin sida-till-sida- gång även vid extremt små knyckar med spöt, dvs väldigt förlåtande för en nybörjare.
                      Happy hunting!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                      3 svar
                      2 868 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Swangsta