Gädda med skrot i magen. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gädda med skrot i magen.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gädda med skrot i magen.

Var ute och jerkade igår och fick upp en 5+ gädda och döm om min förvåning när jag fick se fisken i båten och att den hade en udda pryl på sig.
    Det som jag såg var den vassa änden på en gäddsax som tittade ut från nedre delen av buken, och man kan väl anta att den har vart där sedan senaste isen. Grejen är den att den var i bra kondition och både rund om buken och i fina färger, själva saxhålet på gädda var ihopläkt så jag gjorde det enda rätta i mina ögen och klippte av den utstickande delen med en avbitare.
    Innan har jag kört C&R med försiktighet dvs att skadade, svårt blödande gäddor har fått bli middag, hur göra i fortsättningen? Jag vet nu i alla fall att gäddan tål bra mkt mer än man kan tro, och att det kanske inte är så självklart att avliva en fisk med skador.
    Rätt eller fel nu lever denna gädda kvar i vattnet utan att en sax tittar ut och skrapar i stenbotten och fastnar i växtligheter.

Vill ni se bild på detta så ser ni det på www.piscatus.com

Ursprungligen postat av piscatus
    Var ute och jerkade igår och fick upp en 5+ gädda och döm om min förvåning när jag fick se fisken i båten och att den hade en udda pryl på sig.
    Det som jag såg var den vassa änden på en gäddsax som tittade ut från nedre delen av buken, och man kan väl anta att den har vart där sedan senaste isen. Grejen är den att den var i bra kondition och både rund om buken och i fina färger, själva saxhålet på gädda var ihopläkt så jag gjorde det enda rätta i mina ögen och klippte av den utstickande delen med en avbitare.
    Innan har jag kört C&R med försiktighet dvs att skadade, svårt blödande gäddor har fått bli middag, hur göra i fortsättningen? Jag vet nu i alla fall att gäddan tål bra mkt mer än man kan tro, och att det kanske inte är så självklart att avliva en fisk med skador.
    Rätt eller fel nu lever denna gädda kvar i vattnet utan att en sax tittar ut och skrapar i stenbotten och fastnar i växtligheter.

Vill ni se bild på detta så ser ni det på www.piscatus.com
    Är det lite tveksamt brukar jag fasktiskt, rätt eller fel, släppa fisken för det är ju 100%;s chans att den inte överlver om man slår ihjäl den, släpper man det kan ju inte oddsen bli sämre iaf! Sedan finns det givetvis situationer, som jag lyckligt nog sluppit, där det inte finns ngt annat val.
    sigpic

Kommentera

Ja... tål dom de där lär de ju inte dö om dom blöder ur käken direkt.
      Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Fiskar verkar tåla en hel del (i alla fall de som överlever..). Man får ju ibland gäddor med med avslitna gälbågar, och andra fiskar med stora bitmärken över hela sidan. Det måste bildas väldigt mycket antiseptiska ämnen i blodet när fisken får så pass kraftiga skador.

Otroligt att din gädda överlevde en gäddsax som punkterar både magsäck och mage!

Kommentera

~

Såg inte kul ut..

Jag hade nog avlidit gäddan oavsett om den hade fortsatt att leva eller ej, den där gäddan kommer alltid att lida av detta och om denna gädda blir mat till en större gädda så kommer saxen hamna i den större osv.

Men först o främst att den alltid kommer lida

Kommentera

Meddela om du tar samma gädda igen. Det borde väl gå att känna igen den med ett litet ärr på magen.
            Otroligt egentligen att den fortsätter och äter normalt med en stump gäddsax hängande utanför....
            Buster L och jag är polare!

Kommentera

För runt 20 år sen fick jag en gädda med exakt samma skada.
              På grund av det infekterade såret tog vi upp och gav den till polarens katter.
              6.3 kg och 103cm lång var den. Tror jag har nått foto på den, fast då fotar vi den friska sidan.
              There's only a thin line between standing on the shores fishing or looking like a complete idiot...

Kommentera

jag tycker att du gjorde rätt i att släppa tillbaka den.

I våras fick jag upp en rätt krallig gädda med en tafs hängande ut ur ett hål i buken. Dock var den i så pass god kondition att det kändes onödigt att dräpa den (men jag hade gärna sett vad det var för drag den hade lyckats svälja helt..). Det faktum att jag tjuvfiskade med livet som insats gjorde ju också sitt. Man vill ju inte gärna stöta på godsägaren och hans hagelbössa då man går och kånkar på en gädda man dragit upp ur hans sjö..

Om fisken led eller inte är svårt att säga något om, men om den är i god kondition så betyder det att den äter ordentligt, och om den äter ordentligt så kan den ju inte må så fruktansvärt dåligt, kan man tycka.

Kommentera

Ursprungligen postat av ~FB~Pike
                  För runt 20 år sen fick jag en gädda med exakt samma skada.
                  På grund av det infekterade såret tog vi upp och gav den till polarens katter.
                  6.3 kg och 103cm lång var den. Tror jag har nått foto på den, fast då fotar vi den friska sidan.
                  Jag har varit med om ungefär samma sak för många år sedan. En kompis fick en gädda mycket över 1 m lång som vägde ca 6-7 kg, den var mager som en skrika, ett mycket stort huvud och resten var bara benrangel. Vid rensning fann vi att hela bukhålan var kraftigt infekterad pga en gäddsax i magsäcken som ätit hål på hinnorna så att en spets stack ut ur magsäcken men ej ur kroppen. Den gäddan mådde inte bra.
                  Senast ändrad av kalleh; 2005-10-28, 22:14.
                  kalleh

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
                    Är det lite tveksamt brukar jag fasktiskt, rätt eller fel, släppa fisken för det är ju 100%;s chans att den inte överlver om man slår ihjäl den, släpper man det kan ju inte oddsen bli sämre iaf! Sedan finns det givetvis situationer, som jag lyckligt nog sluppit, där det inte finns ngt annat val.

Samma här! Förr avlivade jag fisk om de blödde det minsta från gälarna men jag tror inte riktigt på det längre - avlivar man dem så tar man bort den eventuella chans de har oavsett

Om fisk lider eller inte är nog inte så enkelt att säga. Man ska vara försiktig att projicera mänskliga känslor på ett djur. För att "lida" så måste man i min mening ha en analytisk förmåga vilket fiskar troligtvis inte har. Jag tog som ett exempel för en jobbarkompis i somras när han tyckte att det var mer elakt att fiska än att jag med pilbåge, att jag har bevisligen tappat en sutare två gånger varpå jag tredje gången fick upp den inom loppet av ett par timmar. Jag tolkar det som att den inte hade den analytiska förmågan som behövs för att tolka en situation som skadlig - alltså har jag inte heller några samvetskval. Att jag behandlar fisk respektfullt handlar mer om min allmänna respekt för naturen - för min egen skull!

Jag har heller aldrig förstått det där med att avliva ett djur för att det ska slippa lida - vad finns det som är värre än att dö?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                    3 svar
                    2 857 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Swangsta  
                    Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57