Amb. 5500 c syncro - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Amb. 5500 c syncro

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Amb. 5500 c syncro

Duger denna rulle till gäddfiske? Kastar mycket med tyngre drag, dragen väger oftast mellan 30-70 gram, men eftersom jag använder en haspelrulle nu så får jag ont i pekfingret, sliter på skinnet...har provat med div. skydd men tycker känslan försvinner.
    Har en 5500 c syncro ligger, den är nog upp mot en 12-15 år gammal, men den kanske kan duga endå? Går det att trimma den på vis?

Ursprungligen postat av FlowerPower(oinloggad)
    Duger denna rulle till gäddfiske? Kastar mycket med tyngre drag, dragen väger oftast mellan 30-70 gram, men eftersom jag använder en haspelrulle nu så får jag ont i pekfingret, sliter på skinnet...har provat med div. skydd men tycker känslan försvinner.
    Har en 5500 c syncro ligger, den är nog upp mot en 12-15 år gammal, men den kanske kan duga endå? Går det att trimma den på vis?
    Jag har fyra st 6500 c syncro som jag använder mest till trolling fiske och då funkar dom bra men bromsen kunde ha fått vara lite bättre. Har provat att byta broms till smooth lameller men det blev inte så stor skilnad. Har också fiskat med dom under spin fiske efter lax från land då har jag inte märkt någon större skilnad mot rocket rullen förutom lite kortare kastlängd. Men jag fiskar sällan med mera vikt än 40g.

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Finns ingen svensk gädda som pallar kraften i den rullen! Möjligen kan linkapaciteten upplevas som liten om du vill använda grov flätlina.

Extra lättrullande kullager ska väl gå att få tag på både till spole och linspridare. Samma med bromsbeläggen. Men jag förstår inte det rent ”praktiska” behovet.
      Jag fiskar med 6500c Syncro modellen och den känns lite stor. Kastlängden räcker till. I de viktklasserna är det mera spöets tillkortakommanden än rullens som begränsar kastlängderna.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av FlowerPower(oinloggad)

Ring å snacka med Micke på sportfiskeboden I täby kolla sportfiskeboden.com.
        Han kan få en ruggig fart på din rulle dom bygger om dom å byter spole på den till en lättre . Ja är inte så insatt men man ska kosta långt som satan .
        amasadör ska ju hålla livet ut är det väll meningen.
        Fördelen med att kasta tunga beten med multi rulle är uppenbar , förutom ingen värk i fingret så kan du använda betydligt tjockare lina än på haspel . plus att wobblern inte snurrar runt å trasslar in sig i tafsen som ja upplever händer med haspel å tunga wobblers.

Ja har en ambassadör 5500 c2 speed från 1995 den funkar än skulle inte vilja byta ut den. ja har inte trimmat den går bra ändå.

Lycka till

Kommentera

Ursprungligen postat av team char
          Jag har fyra st 6500 c syncro som jag använder mest till trolling fiske och då funkar dom bra men bromsen kunde ha fått vara lite bättre. Har provat att byta broms till smooth lameller men det blev inte så stor skilnad. Har också fiskat med dom under spin fiske efter lax från land då har jag inte märkt någon större skilnad mot rocket rullen förutom lite kortare kastlängd. Men jag fiskar sällan med mera vikt än 40g.
          När det gäller bromsen kan jag tänka mig att det är MÖJLIGT att bygga om slirbromsen till en modern s.k. multidisc. Jag vet vad som behöver göras och vilka delar som behöver köpas in, så om någon som är lite händig vill pyssla lite så kan han/hon kontakta mig med ett PM så kan jag förklara närmare. Jag kan självklart utföra jobbet också men det blir inte lika prisvärt då....
          Samtidigt kan man också ändra utväxlingen om man så önskar. 4,7:1 är original men 3,8/5,3/6,3 är möjligt för den som vill.

Ytterligare ett tips för den som har en Syncro är att man kan ändra hur kraftig bromsreduktionen ska vara när man för veven bakåt. Vissa är nöjda med den som den är medans andra vill ha mindre skillnad.
          Senast ändrad av FRB; 2006-02-21, 19:03.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
          3 svar
          2 874 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Swangsta  
          Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57