Underskattade spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Underskattade spön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Underskattade spön

Vet iofs inte om det är underskattat, men jag hör sällan folk fiska med dom. Sjösländan
    Har ett 8 fots Sjösländan xp Heavy pike 40-100gram.

Jag slänger allt från 30 upp till 110gram med spöt! Jag gillar detta spö skarpt. Lätt, känsligt och ordentligt med ryggrad, när det behövs! Jag känner vibrationer, små hugg, sten och till och med flätlinans gång genom ringarna!? Jag har då aldrig känt eller använt ett lika känsligt spö! Ett superbra spö som är mycket prisvärt!

Kör själv sedan någon månad med det spöt och tycker det gör sitt jobb riktigt bra. Men jag hör ju inte till spökonnäsörerna, kör genomgående med "budgetspön" ABU Vendetta 5-20 gram och 15-40 gram. Förutom sjösländan har jag också ett SG MPP Pro upp till 160 gram och ett Buster Stiff samt ett Walker Vertikal. Skulle definitivt inte ha råd att ha så många St Croix eller Edgespön med rullar. Huruvida Sjösländan är underskattat eller ej vågar jag inte uttala mig om. Har vare sig sett fördömande eller lyriska kommentarer här på fs. Jag gillar det, pungt!
    Skit fiske!
    Gösta

Kommentera

Har också ett Sjösländan spö, dock ett jiggspö som jag gillar. 800kr på flyfisherman och har man tur så fyndar man det riktigt billigt när de har sin årliga rea om det nu fortfarande säljs.
      Senast ändrad av Leon; 2015-08-23, 20:49.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
        Kör själv sedan någon månad med det spöt och tycker det gör sitt jobb riktigt bra. Men jag hör ju inte till spökonnäsörerna, kör genomgående med "budgetspön" ABU Vendetta 5-20 gram och 15-40 gram. Förutom sjösländan har jag också ett SG MPP Pro upp till 160 gram och ett Buster Stiff samt ett Walker Vertikal. Skulle definitivt inte ha råd att ha så många St Croix eller Edgespön med rullar. Huruvida Sjösländan är underskattat eller ej vågar jag inte uttala mig om. Har vare sig sett fördömande eller lyriska kommentarer här på fs. Jag gillar det, pungt!
        Skit fiske!
        Gösta
        Tjaa, jag är lyrisk över spöt, så du får första lyriska komentaren av mig då!

Kommentera

Är faktiskt riktigt sugen på ett Sjösländan SS pro 10 fot! Dessa spön skall tydligen vara deras finaste!

Kommentera

Ursprungligen postat av ArcticDreamer Visa inlägg
            Är faktiskt riktigt sugen på ett Sjösländan SS pro 10 fot! Dessa spön skall tydligen vara deras finaste!
            Om du kan så ta dig till FlyFisherman i jakan. Om jag minns rätt så finns det en kille där som heter Magnus (korthårig lång kille, flugfiskare i grunden), han testfiskar mycket av Sjösländans spön innan de kommer ut på marknaden och tar fram olika modeller.

Kommentera

Ursprungligen postat av Leon Visa inlägg
              Om du kan så ta dig till FlyFisherman i jakan. Om jag minns rätt så finns det en kille där som heter Magnus (korthårig lång kille, flugfiskare i grunden), han testfiskar mycket av Sjösländans spön innan de kommer ut på marknaden och tar fram olika modeller.
              O
              Hej Leon;

Det var ägarna av Fly Fisherman i Järfälla, Ove och Tom Lindström som någon gång på 1970-talet introducerade de berömda St Croix flugspöna Sjösländan, Trollsländan och andra spömodeller här i Sverige.

Old Firehand

Kommentera

jag vet inte hur det är med dom kortare och lättare spöna, men deras laxspön har jag sett smälla av vid rullfästet ett par gånger utan synbar anledning.

Kommentera

J W Youngspöna och John Wilsons bättre finns inte att köpa i Svea Rike. Prisvärda spön som säkert skulle uppskattas av många - framför allt metare.
                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                  3 svar
                  2 867 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Swangsta  
                  Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57