Spinnfiske efter Gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spinnfiske efter Gädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spinnfiske efter Gädda

Hej fiskevänner!

Vi är 3-4 vänner som gillar att fiska och ägnar stor del av våran fritid till fiske.
    Det hela började med att vi följde med en bekant ut i hans förra sensommaren och dängde lite jigg,
    vi fastande direkt för det.

Det tog det inte lång tid innan vi fixade en mindre båt och en liten 5hp motor och varsitt lite grövre spinnspö.
    Vi fiskade på med goda resultat, men desto kallare det blev ju mindre fisk fick vi då vi inte hade en aning om vad vi gjorde.

Våren kom och nu var en bättre och snabbare båt införskaffad, 30 knop istället för 5.
    Nu kunde vi ta oss till ställen som var ofiskade för oss, fisket var otroligt roligt och tiden bara flög förbi.

Sommaren märkte vi inte ens att den kom utan vi stod och dängde gummin i vikar och flyttade längre ut ju varmare det blev i vattnet, självklart blev det lite fiske utmed vasskanter med då vi alltid lyckas lura med någon stackare ibland som aldrig åkt båt eller fiskat förut, alltid med ett stort leende vid hemfärd.

Smack i backen, 20C eller mer i vattnet och nästan ingen Gädda alls, slutade med att vi trollade efter Gös eller jagade Abborre istället hela sommaren, kul det med men inte riktigt vårat fiske.

För ett par veckor sedan tog vi upp spinnfisket efter Gädda igen, med ur uselt resultat. 6 pass utav 10 ger ingen fisk alls, resterande 4 pass kanske vi får mellan 1 och 3 stycken.

Känns nästan som vi prövat allt vi kan, stora som små beten, morgon dag kväll, blåst vindstilla. mulet sol. vevstopp snabbt långsamt, grunda vikar som friliggande grynnor och runt om och allt det där kombinerat.

Det här är vårt hemmavatten: http://kartor.eniro.se/m/ZQoAv
    Vi utforskar givetvis nya vatten om tiden finns.
    Utgår alltid från Sjötorp.

Vad är era tankar? Alla tips är välkomna

Hade båt förr i börstorpsviken och fiskat väldigt mycket i dom områdena ni fiskar, det största problemet är att gäddfisket i det området inte är superbra. Omkring harnäsudden man tagit några finare. Marpilen kan husera en och annan gädda med. Börstorpsviken är ganska värdelös då det är mycket sand och dybotten. Furnäsudden och marsviken kan leverera en del, men det är inga storgäddvatten enligt mig utan det fisket som är bra i erat område är främst abborre. Just nu är det branterna på friliggande grund och gärna med växtlighet i närheten och 2-5m djupt som funkar bra.

Kommentera

Ursprungligen postat av Pegu78 Visa inlägg
      Hade båt förr i börstorpsviken och fiskat väldigt mycket i dom områdena ni fiskar, det största problemet är att gäddfisket i det området inte är superbra. Omkring harnäsudden man tagit några finare. Marpilen kan husera en och annan gädda med. Börstorpsviken är ganska värdelös då det är mycket sand och dybotten. Furnäsudden och marsviken kan leverera en del, men det är inga storgäddvatten enligt mig utan det fisket som är bra i erat område är främst abborre. Just nu är det branterna på friliggande grund och gärna med växtlighet i närheten och 2-5m djupt som funkar bra.
      Vi har ungefär samma uppfattning av ställena du beskriver.
      Börjar mer och mer söka oss neråt förbi Mariestad och testar lite nytt, men med typ samma resultat än så länge.
      Kanske skulle pröva uppåt istället? eller längre ut mot Brommö?

Tack för tipset!

Kommentera

Det har varit bra fiske i Mariestadssjön och utåt. Uppe vid brommö har jag inte fiskat så mycket men det jag har fiskat så kan fågelöviken vara bra ibland som ligger på vägen dit. Ska ut i dagarna nu, så hoppas att fisket är bra. Torsdagen kommer jag nog lägga på abborrfisket utanför sjötorp som varit bra på sista tiden.

Kommentera

Ursprungligen postat av Pegu78 Visa inlägg
          Det har varit bra fiske i Mariestadssjön och utåt. Uppe vid brommö har jag inte fiskat så mycket men det jag har fiskat så kan fågelöviken vara bra ibland som ligger på vägen dit. Ska ut i dagarna nu, så hoppas att fisket är bra. Torsdagen kommer jag nog lägga på abborrfisket utanför sjötorp som varit bra på sista tiden.
          Blir till att pröva södra sidan av Brommö i helgen.
          Ja Abborre fisket utanför sjötorp har vart helt ok, även runt 0,8m grundet norr om Furnäsudden har gett oss många fina Abborrar, bara stått och dängt jigg ut mot djupkanten.

Kommentera

Ok, sist vi var ute så fick vi ca 80-100st abborrar på runt 15-17meter.

Kommentera

Testa grundområdet utanför snapen. Kan leverera en del fina gäddor en bit in på hösten. Annars tycker jag höstfisket på vänern är svårt. Det gäller att träffa rätt, pålandsvind känns viktigt, gärna flera dagar irad. Testa steniga grundområden (1-4m) där sydliga vindar blåst in några dagar irad. Hellre landnära än friliggande om ni är ute efter dom stora gäddorna. Skitfiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av Tyran Visa inlägg
                Testa grundområdet utanför snapen. Kan leverera en del fina gäddor en bit in på hösten. Annars tycker jag höstfisket på vänern är svårt. Det gäller att träffa rätt, pålandsvind känns viktigt, gärna flera dagar irad. Testa steniga grundområden (1-4m) där sydliga vindar blåst in några dagar irad. Hellre landnära än friliggande om ni är ute efter dom stora gäddorna. Skitfiske!
                Tack för tipsen dom kommer absolut att prövas, kanske i helgen till och med.
                Provat att fiska något söder om Mariestad?

Kommentera

En hel del faktiskt. väldigt bra vatten men jag har inte lyckats något vidare där på höstfisket. Kanske har fiskat på helt fel sätt dock?!

Kommentera

Ursprungligen postat av Tyran Visa inlägg
                    En hel del faktiskt. väldigt bra vatten men jag har inte lyckats något vidare där på höstfisket. Kanske har fiskat på helt fel sätt dock?!
                    Känns som att höstfisket är det mest utmanande av alla årstider, iallafall för mig.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bongoloid, 2007-05-31, 20:16
                    51 svar
                    6 325 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg MathiasJK  
                    Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08