Brusten titantafs!? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Brusten titantafs!?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Brusten titantafs!?

CWC:s "BFT 7-stand leader 18 Titanium"-tafs gick av för mig när jag fastnade i ett, 1, one vassstrå. Jag hann inte ens börja dra i tävlingen mot strået så brast min tafs. Har någon annan råkat ut för detta? Skulle jag fått en borre på något av mina tidigare kast så hade tafsen med all sannolikhet gjort mig väldigt arg. Nu hade jag tur denna gången att strået var precis nedanför mig. Var det ett måndagsex eller är de extremt svaga dessa tafsar?

Simma lugnt

Japp jag hade av 3 st förra året. Ena gick av mitt på Wiren och den andra gick av mitt på öglan vid beteslåset, och den 3 vid Wirelåset. Vet inte om man ska vara stolt över att ha lyckats med de eller om man ska vara ledsen Men 2 av dom hade jag botten napp på och den 3 gick av i kastet när jag kastade ut men den hamnade långt upp i ett träd så de var bara att klättra Men jag tog med mig stumparna som vart kvar till butiken och fick ut nya.

Kommentera

Titanium är inte speciellt nötningståligt. Så på 7-strandtafsar där ju varje individuell tråd är tunn i sig, bör det ligga en slityta, typ krymphylsa som böjs med när man gör öglan om man gör tafsen själv. Att köra "oskyddad" 7-strand är något man bör undvika med vissa jerkbeten eftersom nötningen blir för kraftig. För vanliga wobblers eller andra beten är det inga problem. Då håller dom läääänge..

Om tafsen gått av mitt på är det fabrikationsfel eller åverkan.

Solida titaniumtafsar har inga nötningsproblem.

Kommentera

Ursprungligen postat av EJ
        Shit vad jobbigt!!! Var mer exakt gick den av? Har tidigare kört med boa, och då har det hänt två gånger att den har gått av utan andledning... en gång när jag bara stog och jerkade. Man blir ju lite orolig eftersom jag köpte en likadan tafs på mässan, enligt trumman skulle den ju vara skit grym.
        kolla tråden om Tafsmaterial som jag skrivit så ser du nog varför ev din BOA gick av!

Kommentera

Min titanium tafs har hållt skit länge. Inga problem klarat ett antal bottennapp och dragit upp stockar med den och i år har ja dragit in stora isflak också. Så för mig har Titanium tafsarna funkar perf!
          "Vi gör det i båten"

"Vi gör det på land"

"Vi gör det med gummi"

"Vi gör det för hand"

Kommentera

Ursprungligen postat av DaskeN
            Min titanium tafs har hållt skit länge. Inga problem klarat ett antal bottennapp och dragit upp stockar med den och i år har ja dragit in stora isflak också. Så för mig har Titanium tafsarna funkar perf!
            fast de som BFT säljer tycker jag är för korta... lite synd

Kommentera

Jag berättade för killen jag köpte tafsen av och de gav mig en ny. Behövde inte ens åka hem och hämta beviset...Snyggt jobbat MK!

Min tafs var inte böjd!

Jag blev iaf lite rädd för att använda titantafsar i fortsättningen. Kör nog med stål tills jag glömt vad jag varit med om.

Kommentera

Min titantafs gick av idag med en förmodad 10+ på precis vid båten, hann i alla fall få ett par bilder (lägger upp dem efter påsk). Synd på gäddan bara simmar omkring med en Buster Jerk söder sportfiske färg "den gula med grön rygg och svarta prickar" i munnen.

Kommentera

hmm

hehe, har i butik dragit sönder boan med lillfinger/tumme i 10cm långa bitar, typ 20 bitar på en gång. problemet är när den kinkar sig så bryts den av.

testa att göra en öggla och dra ihop ögglan samtidigt som du håller ihop den med fingrarna, när ögglan "dras åt" krävs det inte mycket kraft för att dra av den..
                  inte en situation som ofta inträffar, men riskfaktorer jag kan välja bort väljer jag bort..
                  ta loops material om ni vill ha mjukt och säkert, el fox softsteel e rätt soft :P
                  eller köp powerpros, är som loops fast lite sämmre på alla aspekter(ganska lite, och riktigt bra)

men hoppas ni lyckas med mitt test, är skitkul att gå in i en butik och bara börja riva boan i småbitar och fråga om det ska vara så här

och går en tafs av utan anledning så slutar man med det märket/modellen.. även om man blir erbjuden en ny. visa lite respekt för bytet och använd sånt som funkar, eller rättare sagt; andvänd inte som ni vet kan paja utan andledning eller onödigt lätt..
                  Senast ändrad av hmm; 2006-04-12, 20:39.

Kommentera

Ursprungligen postat av Ms Norrö
                    CWC:s "BFT 7-stand leader 18 Titanium"-tafs gick av för mig när jag fastnade i ett, 1, one vassstrå. Jag hann inte ens börja dra i tävlingen mot strået så brast min tafs. Har någon annan råkat ut för detta? Skulle jag fått en borre på något av mina tidigare kast så hade tafsen med all sannolikhet gjort mig väldigt arg. Nu hade jag tur denna gången att strået var precis nedanför mig. Var det ett måndagsex eller är de extremt svaga dessa tafsar?

Simma lugnt
                    Ja köpte också boa tafsmateral i höstas å en buster jerk flög till horisonten. Så ja tog mitt matreral å åkte till sportfiskeboden å bad dom knyta, där knöt Magnus en åt mig , å han drog åt med tång vilket ja aldrig gjorde .Min som gick av var bockad ovanför knuten också .Så nu gjorde ja precis som Magnus gjorde å dom har hållt sen dess , å den han knöt höll ju för min 11 kg allafall.

Boa kommer ja köra vidare med.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 690 svar
                    373 344 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo