Utrustning för Kusthavsöring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utrustning för Kusthavsöring

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Utrustning för Kusthavsöring

Hejsan allihopa!

Jag har kikat igenom lite gamla trådar men har svårt att hitta någon bra information om vilken utrustning jag bör satsa på nu när jag har tänkt skaffa grejer för att fiska havsöring från kusten.

Det jag vill ha tips om är:

Lämpliga spön i fråga om längder och kastvikter och aktion
    Lämpliga rullar och info om linor och styrka på dessa
    Lämpliga beten/drag och andra metoder, ex bombarda med flugor/räka

Så.... vad har du för utrustning, och vilken metod gillar du bäst/är mest fångstgivande?

All information är bra information så skriv en rad!
    Tack på förhand /mange
    http://mangemo77.blogspot.com/

Ett spö som jag starkt kan rekomendera till kustfiske är Berkley Series One SSGS 10 fot. Hur jäkla skönt som helst! Jag kör det spöet med en Shimano Sahara 2500 och flätlina 0.15. Lätt, välbalanserat, ryggrad så det räcker och smäckert.
    Har sett att folk rekomenderar även Berkley Lightning Rod, som är någon hundring billigare men liknande byggt. Har inte handskats med ett sånt dock. Lycka till
    Senast ändrad av MeanMachine; 2006-04-12, 15:00.
    Den som har flest prylar när han dör vinner!

Kommentera

Fiskar runt Göteborg och där gäller lättare grejer. Helst flugfiskar jag med en flytande 4:a, men det normala är väl att ligga runt 6-7. På ostkusten har jag främst använt en vanlig haspelutrustning, 0.28 vanlig nylonlina och olika skeddrag, kustvobbler mm. På syd/ostkusten fungerar större drag bra, medan jag fått mest på fluga runt Gbg. Bottenmete eller bombarda med räka eller liten fisk är effektivt. Jag tycket att alla sätt fungerar, men den största utmaningen ligger i att hitta dem på nära håll med fluga.

Kommentera

Berkley signa salmon med en vässad Ambassadeur 2500 och Ppro 0.19 alt Spiderwire 0.20.

Spöet är nog det bästa jag använt seriöst för beten 12 - 30 gram ihop med en lätt ambassadeur och flätad lina. Möjligen lite trist att drilla sprallisar, men man kan inte få allt.

Ambassadeur 2500 i vässat skick är min favvo, men kan skiftas mot Ambassadeur 1500C, s1600C, s3600C, SM3000, SM1600, SM3600 eller en 5500C3. De lätta rularna funkar allihop riktigt bra utan modifieringar, men mycket kan göras och bra blir det även kostnaden lätt blir mer än vad rullen kostat ny.
        www.utreel.com

Kommentera

Ja du, haspell eller multirulle??

Haspel: Shimano Super GT 2500RA med 0,15-0,20 mm flätlina tillsammans med ett Tica Seatrout 13" 4-24 g....
          Med den kombinationen kastar du drag runt 13-20 g utan problem så långt du behöver, eventuellt ett något kortare spö typ 10-11".

Multi:Valfri Ambis i strl. 5000, eller om du kan få tag på en Daiwa cygnus rulle, grymt skön för pengarna och långkastande. fyll rullen med 0,25-0,30 nylon.
          Sedan hade jag kört på ett Berkley Lightning IM6 12' 20-65g.
          Denna utrustning hade jag kört när det blåser lite mer och använt drag mellan 25-35 g.

Dragen: En klassiker som aldrig sår fel är Viking Hering i silver/blått, sen så har vi ju ABU`s Hammer som brukar funka bra.
          Sen så hade jag lagt i ett par Gladsax wobblers.
          Mvh Mattias o skitfiske på er alla!!!

Kommentera

Kör med följande utrustningar som jag är riktigt, riktigt nöjd med.
            Haspel: 10 fots Shimano Beastmaster 10- 30g med Shimano Super GT RA 2500 haspelrulle laddad med 0,15 Fireline.
            Kanonskön utrustning som kastar allt från typ 7 grams toby till 30 grams skeddrag, jag fiskar sällan/aldrig med drag över 25 gram, pga av att de flaest öringlokaler på sydkusten är grunda. Beastmaster spöt är jag kanonnöjd med, kan rekommendera det.

Spinn: Berkley Lightning Rod MVP 10 fot 15- 55 gram o en Ambassadeur 5600 C4 laddad med vanlig nylon i 0,28. har precis skaffat prylarna o bara hunnit testa lite grann, men det verkar lovande.

När det gäller drag, så testa dig fram i hitta dina egna favoriter, det som brukar funka bra är Snaps, Toby, Gnosjödraget och Gladsaxwobblers. I bland, speciellt tidigt på säsongen kan det vara hett med mindre drag, nu vid den här tiden kan det funka med olika tobisliknande drag.

Kommentera

Tack för alla tipsen, efter påsk blir det att inhandla grejer

men i eftermiddag drar jag till Ammarnäs för att dra röding och öring... faaaan va kul!
              http://mangemo77.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
              23 svar
              4 281 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg Peter B